2021
De kracht van een naam
Oktober 2021


‘De kracht van een naam’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2021.

Kom dan en volg Mij

De kracht van een naam

Leer en Verbonden 115

Namen zijn belangrijk, en vooral de naam van de herstelde kerk van Jezus Christus.

Afbeelding
Jezus Christus

Portret van Christus, de Heiland, Heinrich Hofmann

Heb je er al eens bij stilgestaan hoe belangrijk een naam kan zijn? Denk aan de naam die jij bij je geboorte hebt gekregen, een naam die je je leven lang meedraagt. Hoe je heet, is vaak het eerste wat mensen vragen als ze je leren kennen. Het is makkelijk voor je familieleden, vrienden en anderen om je naam te gebruiken als ze met of over je praten. Velen onder jullie hebben als baby een naam en zegen gekregen dankzij het priesterschap.

Bij je doop heb je met God een verbond gesloten om te laten zien dat je gewillig bent de naam van Jezus Christus op je te nemen. Telkens wanneer je aan het avondmaal deelneemt, hernieuw je dat verbond en beloof je Hem altijd indachtig te zijn (zie Mosiah 18:8–9; Leer en Verbonden 20:77, 79).

Je ziet het, namen zijn belangrijk. Een naam kan voor ons niet alleen een band met onze identiteit en onze persoonlijkheid betekenen, maar kan ook kracht, verantwoordelijkheid en zegeningen voor ons inhouden. Dat is zeker het geval als het gaat om de naam van de herstelde kerk van Jezus Christus, namelijk De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

De Heiland heeft de naam van zijn kerk bepaald

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft uitgelegd waarom de naam van de kerk van de Heiland zo belangrijk is. Hij zei: ‘Het is het gebod van de Heer. Joseph Smith gaf de kerk die door zijn toedoen werd hersteld niet haar naam. Mormon ook niet. Het was de Heiland zelf die zei: “Want aldus zal mijn kerk in de laatste dagen heten, ja, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen” [Leer en Verbonden 115:4].’1

Dat was niet de eerste keer dat we een instructie over de naam van de kerk van Jezus Christus kregen. Toen de herrezen Heiland aan de Nephieten verscheen, nadat ze in zijn naam tot de Vader hadden gebeden, vroegen de mensen hoe ze zijn kerk moesten noemen. De Heiland antwoordde:

‘U [moet] de kerk met mijn naam aanduiden. […]

‘En hoe kan het mijn kerk zijn, indien die niet met mijn naam wordt aangeduid? Want indien een kerk met de naam van Mozes wordt aangeduid, dan is het de kerk van Mozes; of indien die met de naam van een mens wordt aangeduid, dan is het de kerk van een mens; maar indien die met mijn naam wordt aangeduid, dan is het mijn kerk, indien zij op mijn evangelie zijn gebouwd’ (3 Nephi 27:7–8).

Daarom heeft president Nelson verklaard: ‘De naam van de kerk staat niet ter discussie. Als de Heiland duidelijk zegt hoe de naam van de kerk moet luiden, en vooraf nog zegt: “Zo zal mijn kerk heten”, dan meent Hij het.’2

Afbeelding
Jezus Christus bij de Nephieten

De Bijbel en het Boek van Mormon getuigen van Christus, Greg Olsen

President Nelson heeft gezegd: ‘Ik beloof u dat als we ons best doen om de juiste naam van de kerk van de Heer in ere te herstellen, Hij van wie deze kerk is, zijn macht en zegeningen op de hoofden van de heiligen der laatste dagen zal uitstorten, overvloediger dan we ooit hebben meegemaakt.’3

We kunnen anderen laten weten wat we geloven

Een van de zegeningen van het juiste gebruik van de naam van de kerk hangt samen met onze taak om de naam van de Heiland overal ter wereld te verkondigen.

In het verleden werden bijnamen als ‘de mormonen’ of ‘de mormoonse kerk’ gebruikt in plaats van de naam die de Heiland heeft geopenbaard. Het probleem met die bijnamen is dat Jezus Christus dan niet meer in de naam van de kerk voorkomt. Daardoor krijgen mensen een verkeerd beeld van wie we zijn en wat we geloven.

Wij geloven dat Jezus Christus de Heiland en Verlosser van de wereld is. Helaas denken sommige mensen dat we niet in Hem geloven, of dat we iets of iemand anders aanbidden. Als we zo vaak mogelijk zeggen dat we lid zijn van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, wordt het duidelijk dat we Jezus Christus aanbidden. De mensen in onze omgeving zullen dan zien dat Jezus Christus werkelijk centraal staat in ons geloof en ons leven.

We kunnen de macht van Jezus Christus in ons leven brengen

President Nelson heeft gezegd: ‘Jezus Christus heeft ons opgedragen om de kerk bij zijn naam te noemen, omdat zij zijn kerk is en ze met zijn macht vervuld is.’4

Jezus Christus heeft een zondeloos leven geleid. Hij heeft alle verleidingen, pijnen, beproevingen en benauwingen van de wereld overwonnen. Hij heeft zijn bloed vergoten in Gethsémané en aan het kruis. Hij heeft verschrikkelijke, onbeschrijfelijke pijn geleden. Hij heeft al onze pijnen en ziekten op Zich genomen. Door zijn zoenoffer is Hij in staat om ieder van ons te helpen. Als we geloof in Hem oefenen en tot Hem komen, zullen we ‘met extra kracht gezegend […] worden om met verleidingen, moeilijkheden en zwakheden om te gaan’.5

Afbeelding
pratende jongeren

Door duidelijk te verklaren dat we lid zijn van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, zeggen we ook dat Hij die Ene is die de macht bezit om ons te sterken, onze lasten te verlichten, en ons vreugde en gemoedsrust te brengen. Bovendien hebben we ook de belofte aan ‘Gods kennis en macht om ons te helpen met het brengen van de zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus aan elke natie, tong en taal, en met het voorbereiden van de wereld op de wederkomst van de Heer.’6

Er zijn nog meer zegeningen op komst

Beste vrienden, bedenk eens hoeveel effect het kan hebben als we de volledige naam van de kerk van de Heiland gebruiken. Ik getuig dat Jezus Christus aan het hoofd van zijn kerk staat, en haar door middel van zijn profeten, zieners en openbaarders leidt. Ik nodig jullie uit om de zegeningen van de kerk van de Heiland te zoeken, en haar waardevolle waarheden met anderen te delen. Ik weet dat zijn kerk, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, jou, je vrienden en familieleden nu en in de eeuwigheid tot zegen zal zijn.

Afdrukken