2021
Gevoelens voor hetzelfde geslacht: jij hoort erbij
Oktober 2021


‘Gevoelens voor hetzelfde geslacht: jij hoort erbij’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2021.

Gevoelens voor hetzelfde geslacht: jij hoort erbij

Als je gevoelens voor hetzelfde geslacht hebt, weet dan dat God van je houdt. Er is een plek voor jou in zijn koninkrijk.

Afbeelding
jonge mensen aan tafel

Als je gevoelens voor hetzelfde geslacht hebt, vraag je je misschien af of er in de kerk wel plaats voor jou is, en of Gods plan van geluk wel op jou van toepassing is.

Je gevoelens stroken misschien niet met dingen die van je worden verwacht. Er spoken misschien vragen door je hoofd. Waarom overkomt mij dit? Houdt God werkelijk van mij? Is er een plek voor mij in zijn koninkrijk?

1. God houdt van je

Onthoud bovenal dat je hemelse Vader van je houdt. Gods liefde is volmaakt, blijvend en ontzagwekkend. En Hij houdt van jou persoonlijk. Hij weet hoe je heet.

Toen ouderling Dieter F. Uchtdorf tweede raadgever in het Eerste Presidium was, heeft hij gezegd:

‘God let niet op het uiterlijk. Ik geloof dat het Hem niets uitmaakt of we in een kasteel of een hutje wonen, of we aantrekkelijk of onaantrekkelijk zijn, of we beroemd of vergeten zijn. Hoewel we incompleet zijn, heeft God ons compleet lief. Hoewel we onvolmaakt zijn, houdt Hij volmaakt van ons. Hoewel we ons verloren en uitgesloten voelen, omsluit Gods liefde ons volledig.

‘Hij heeft ons lief omdat Hij vervuld is van oneindige heilige, zuivere en onbeschrijflijke liefde. We zijn belangrijk voor God omdat we zijn kinderen zijn, niet vanwege onze staat van dienst. Hij houdt van ons allemaal.’ (‘De liefde van God’, algemene oktoberconferentie 2009 [Liahona, november 2009, 22–23].)

‘God heeft ons allemaal lief. Hij heeft mensen met een ander geloof en mensen zonder geloof lief. Hij heeft mensen die lijden lief. Hij heeft zowel de rijken als de armen lief. Hij heeft mensen van alle rassen en culturen lief, de gehuwden en de alleenstaanden, en zij die zich tot hetzelfde geslacht aangetrokken voelen of zichzelf als homoseksueel, lesbienne of biseksueel identificeren.’ (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay.)

2. Jij hoort erbij

Geen twee mensen zijn identiek. Mensen behoren tot verschillende rassen en volkeren, en hebben verschillende achtergronden en culturen. Sommige mensen zijn hun hele leven al lid van de kerk, anderen zijn recente bekeerlingen. Sommigen voelen zich tot mensen van hetzelfde geslacht aangetrokken, anderen niet.

We horen er allemaal bij. De oudtestamentische apostel Petrus heeft gezegd: ‘God [neemt] niet iemand om de persoon aan; maar onder elk volk is degene die Hem vreest en gerechtigheid doet, Hem welgevallig’ (Handelingen 10:34–35). Hij bedoelde dat allen die moeite doen om de geboden te onderhouden, Gods zegeningen zullen ontvangen, ongeacht hun achtergrond.

Ouderling L. Whitney Clayton, emeritus lid van de Zeventig, heeft gezegd: ‘Ik richt mij nu tot de kerkleden die gevoelens voor hetzelfde geslacht hebben. […] Wij houden van u. U bent welkom. We willen dat u deelneemt aan het kerkleven. U hebt Gods koninkrijk op aarde grote talenten en capaciteiten te bieden, en we zijn ons bewust van de vele waardevolle bijdragen die u doet.’ (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay.)

3. Wend je tot God, Hij zal je helpen

We weten niet altijd waarom iets gebeurt, maar we weten wel dat onze hemelse Vader op de hoogte is van alles wat je overkomt. En dankzij de verzoening van zijn Zoon, Jezus Christus, kunnen alle kinderen van God genade vinden, gezegend worden en bij Hem terugkeren.

Maar wat doe je dan als je gevoelens voor mensen van hetzelfde geslacht hebt?

Een jongvolwassene vertelt wat haar heeft geholpen toen ze besefte dat ze lesbische gevoelens had:

‘Van bij het begin besloot ik God bij elke stap in het proces te betrekken, en daardoor is het een geestelijke ervaring voor mij geweest.

‘Ik weet niet hoe mijn leven er over twintig jaar zal uitzien. Ik heb geen helder beeld van mijn eeuwig potentieel, en ik weet zelden aan welke troost of leiding ik behoefte heb, maar God weet dat allemaal wel. Ik weet niet hoe ik de voorbije jaren overleefd zou hebben zonder zijn hulp.

‘De eenvoudige dingen, zoals gebed, Schriftstudie, tempel- en kerkbezoek, hebben veel voor mij betekend. Ze zijn mij nu meer dan ooit tot steun. Onze hemelse Vader kent mij beter dan ik mezelf ken, dus ik hoef mij niet voor Hem te verstoppen. Ik vraag Hem om hulp, en vertrouw erop dat Hij meer met mijn geluk begaan is dan ik. Ik probeer het ook te zeggen als ik behoefte heb aan een knuffel of een liefdevol woord. Ik heb geleerd dat ik mijn lasten niet in mijn eentje hoef te dragen.’

Laura F., Utah (VS)

4. Je kunt gemoedsrust vinden

Onze hemelse Vader wil dat je gemoedsrust en blijdschap vindt. Hij wil dat je jezelf graag ziet, en dat je vreugde vindt op je levensreis. En Hij zal je bij elke stap begeleiden, ook wanneer je denkt dat je er niet bij hoort. Je hoort bij Hem. En dat verandert nooit.

Afdrukken