Til styrke for de unge
Vil I lytte?
September 2024


Kom og følg mig

Helaman 13-16; 3 Nefi 1

Vil I lytte?

Profetens vejledning kan beskytte, velsigne og hjælpe os – hvis vi lader den.

Billede
en ung mand i en menneskemængde ser op på en mur, hvor lamanitten Samuel står

Illustration: Alyssa Tallent

»Ødelæggelse venter jer!«

Det er et dystert budskab at modtage. Men forestil jer at være den, der er kaldet til at give det!

Lamanitten Samuel blev af Herren kaldet til at advare nefitterne om deres ugudelighed. Da Samuel stod på en mur, erklærede han: Jeres »fuldstændige undergang … [vil] visselig ske, medmindre I omvender jer« (Hel 13:10).

Samuel profeterede også, at der fem år senere ville komme en nat uden mørke og en ny stjerne på himlen for at markere Frelserens fødsel (se Hel 14:2-5).

Hvordan reagerede nefitterne på Samuels budskab?

De nægtede at lytte. De »kastede sten efter ham … og også mange skød pile efter ham, mens han stod på muren« (Hel 16:2). Heldigvis kaster folk ikke sten eller skyder pile efter profeten i dag, men mange afviser og latterliggør stadig hans ord, når han underviser om de evige sandheder i Frelserens evangelium.

Hvordan vil I reagere, når profeten taler? Vil I lytte?

Her er tre påmindelser om de velsignelser, der kommer af at have en profet på jorden og at lytte til ham.

Profeten elsker os og beder for os

I mange generalkonferencetaler har præsident Russell M. Nelson sagt:

»Jeg elsker jer!« »I har konstant været i mit sind og i mine bønner.«

Hvilken velsignelse det er at vide, at profeten elsker og beder for os!

Næsten fem år efter lamanitten Samuels profetier sagde nogle nefitter, at tiden var inde til, at hans ord skulle opfyldes. De hånede dem, der troede, og de afsatte endda en dag, hvor de ville slå de troende ihjel, hvis tegnene på Frelserens fødsel ikke kom (se 3 Ne 1:6-9). I den skræmmende tid bad profeten Nefi hele dagen »for sit folk …for dem, som stod for at blive slået ihjel på grund af deres tro på deres fædres overlevering« (3 Ne 1:11).

I dag hjælper profetens bønner os på flere måder, end vi måske forstår. Den åndelige vejledning, han modtager gennem bøn, velsigner hele verden.

Profeten leder os til Frelseren

»Løft dit hoved og vær ved godt mod,« sagde Herren til Nefi. »Tiden er for hånden, og i denne nat skal tegnet blive givet, og i morgen kommer jeg til verden« (3 Ne 1:13).

Da solen gik ned, blev det ikke mørkt. Tegnet var kommet! (Se 3 Ne 1:15). Næste morgen vidste alle, at det var den dag, hvor Frelseren skulle fødes, og en ny stjerne viste sig (se 3 Ne 1:19, 21). Alt, hvad Herren havde profeteret gennem Samuel om Frelserens fødsel, blev opfyldt, ligesom Herren havde sagt, at det ville.

Frelserens komme til verden reddede straks de troende fra døden. Men det var ikke blot dem, den frelste. Jesus Kristus kom for at frelse os alle fra synd og død, give os styrke i svære tider og give os håb og glæde gennem sin forsoning. Dette har været hovedbudskabet fra hver eneste profet, »som har profeteret lige siden verden begyndte« (Mosi 13:33). Profeter guider os til Frelseren, som er selve »vejen, sandheden og livet« (Joh 14:6).

Profeten erklærer sandheden

Den første gang, jeg læste Mormons Bog igennem i gymnasiet, var der en belæring fra lamanitten Samuel, der gjorde indtryk på mig. Han fortalte nefitterne, at hvis de blev ved med at udskyde deres omvendelse, ville den tid komme, hvor det ville være »evigtvarende for sent«. Han sagde: »For alle jeres livs dage har I stræbt efter det, som I ikke kunne få … og I har stræbt efter lykke ved at gøre misgerninger, hvilket er i modstrid med« vor Himmelske Faders væsen (Hel 13:38).

I vore dage har præsident Nelson på lignende vis sagt:

»Selvom verden insisterer på, at magt, besiddelser, popularitet og kødets glæder bringer lykke, er det ikke tilfældet! Det kan de ikke! …

Sandheden er, at det er langt mere udmattende at søge lykken der, hvor man aldrig kan finde den! Det er ene og alene Jesus Kristus, der har kraften til at løfte jer op over denne verdens tiltrækning.«

Nogle nefitter valgte at lytte til og tro på Samuels ord; mange andre gjorde det ikke (se Hel 16:1-8). På mange måder er vores tid ikke så anderledes.

Hvad ville I vælge? Vil I lytte til profeten?

Præsident Nelson har sagt:

»[Profeter, seere og åbenbarere] fortæller måske ikke altid folk, det de ønsker at høre. Profeter er sjældent populære. Men vi vil altid undervise i sandheden!«

Når I lytter til profeten og handler på hans ord, vil I opdage, at hans profetiske vejledning vil beskytte, velsigne og hjælpe jer gennem hele jeres liv.

Udskriv