Liahona
Seitsemän päivää yleiskonferenssiin valmistautumista
Lokakuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Seitsemän päivää yleiskonferenssiin valmistautumista

Kuningas Benjaminin puhetta varten tehdyt valmistelut voivat innoittaa omaa tapaamme valmistautua yleiskonferenssiin.

Kuva
Kuningas Benjamin puhuu kansalle

Jumalanne palveluksessa, Walter Rane

Eikö olekin oivaltavaa, ettei luku Moosia 2 yksinkertaisesti ala sillä, että kuningas Benjamin pitää puheensa? Sen sijaan tuon luvun kahdeksan ensimmäistä jaetta tuovat esiin tärkeän puolen kuningas Benjaminin puheesta – ne osoittavat tietoista valmistautumista, jota yksittäiset ihmiset, perheet ja johtohenkilöt tekivät valmistaakseen sydäntään ja mieltään kuulemaan profeetan, kuningas Benjaminin sanomat. Seuraavassa on joitakin esimerkkejä:

  1. Jokainen sai kutsun tulla kuuntelemaan (jae 1).

  2. Kutsu annettiin profeetan antaman ohjeen mukaan (ks. Moosia 1:10).

  3. Yksittäiset ihmiset ja perheet valmistivat ja uhrasivat erityisen uhrin (jae 3).

  4. He kiittivät kaikesta, mitä Jumala oli tehnyt heidän hyväkseen (jae 4).

  5. He matkasivat temppelille ja löysivät oman paikkansa perhettään varten (jae 5).

  6. He pystyttivät telttansa temppelin suuntaan, jotta he voisivat jäädä telttoihinsa kuulemaan profeettaa (jae 6).

  7. He lähettivät opetuksista kirjallisia viestejä, jotta jokainen voisi vastaanottaa puhutut sanat (jae 8).

Rakastan tätä esimerkkiä valmistautumisesta kuulemaan Jumalan profeettaa! Kenties nämä valmistautumista koskevat jakeet on sisällytetty Mormonin kirjaan, jotta ne innoittavat meitä valmistautumaan tarkoituksellisesti yleiskonferenssiin tai mihin tahansa Jumalan profeettojen sanomiin vuoden aikana.

Muutamana viime vuonna olen yrittänyt valmistautua tietoisesti yleiskonferenssiin sitä edeltävällä viikolla, ja se on tehnyt konferenssikokemuksestani merkityksellisemmän monilla hienoilla tavoilla! Jos haluat kokeilla seitsemän päivän tietoista yleiskonferenssiin valmistautumista, tässä on ideoita, jotka perustuvat luvun Moosia 2 jakeisiin.

Seitsemän päivää yleiskonferenssiin valmistautumista – malli jakeista Moosia 2:1–8

Moosia 2

Seitsemän päivää yleiskonferenssiin valmistautumista

1. Kutsu kaikkia tulemaan ja kuuntelemaan (jae 1).

1. Kutsu muita katsomaan yleiskonferenssia.

2. Toimi profeetan ohjeiden mukaan (Moosia 1:10).

2. Toimi profeettojen tämänhetkisten kehotusten mukaan.

3. Uhraa uhri ja polttouhri (jae 3).

3. Rukoile sellaisen asian puolesta, jonka voit uhrata ottaaksesi paremmin vastaan Jumalan sanaa.

4. Kiitä kaikesta, mitä Jumala on tehnyt (jae 4).

4. Kiitä siitä, kuinka aiempien yleiskonferenssien opetukset ovat siunanneet elämääsi.

5. Matkusta temppelille ja etsi paikka perheellesi (jae 5).

5. Valmistele pyhä tila yleiskonferenssin kuuntelemiseen.

6. Pystytä teltta profeetan suuntaan, pysy paikallasi ja kuule (jae 6).

6. Arvioi, kuinka hyvin sydämesi on kääntynyt profeettojen suuntaan, ja valmistaudu pysymään paikallasi ja kuulemaan.

7. Lähetä viestit kirjallisesti (jae 8).

7. Laadi suunnitelma tulevan konferenssin tutkimista varten.

Päivä 1: Kutsu muita katsomaan yleiskonferenssia. Voit kutsua muita kahden kesken tai lähettää kutsun kaikille sosiaalisen median ystävillesi. Ole luova keksiessäsi muita tapoja, joilla voisit esittää kutsun yhteisössäsi! Voisit laatia hauskan kutsun perheellesi tai huonetovereillesi asuinpaikassasi tuodaksesi esiin tuon erityisen tapahtuman ja siunaukset, joita saa oppiessaan profeetoilta ja kirkon johtohenkilöiltä.

Päivä 2: Toimi profeettojen tämänhetkisten kehotusten mukaan. Voimme osoittaa taivaalliselle Isälle, että olemme valmiita vastaanottamaan ohjeita ja toimimaan niiden mukaan toimimalla jo saamiemme opetusten mukaan. Voisit lukea profeettojen ja apostolien aiempia puheita ja toimia heidän antamiensa kehotusten mukaan.

Päivä 3: Rukoile sellaisen asian puolesta, jonka voit uhrata ottaaksesi paremmin vastaan Jumalan sanaa. Mieti, minkä uhrauksen voisit tehdä tällä viikolla osoittaaksesi taivaalliselle Isälle, että olet valmis kuulemaan Häneltä enemmän. Esimerkiksi presidentti Russell M. Nelsonin kahdesti aiemmin kehottaman sosiaalisen median paaston innoittamana olen huomannut, että on hyödyllistä uhrata sosiaalisen median tarjonta (paitsi kertoakseni yleiskonferenssista) ja jopa muu kirkkoon kuulumaton mediatarjonta ennen yleiskonferenssia. Se auttaa tyhjentämään mieleni, jotta voin keskittyä enemmän Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sanaansa. Me kukin voimme rukoilla innoitusta tietääksemme, mikä uhraus auttaisi juuri meitä itseämme valmistautumaan parhaiten.

Päivä 4: Kiitä siitä, kuinka aiempien yleiskonferenssien opetukset ovat siunanneet elämääsi. Mieti, kuinka elämääsi on siunattu, kun olet toiminut aiempien yleiskonferenssien opetusten mukaan. Kiitä taivaallista Isää noista opetuksista ja siunauksista. Voisit jopa kirjoittaa ajatuksiasi päiväkirjaasi tai kertoa kokemuksistasi läheisillesi.

Päivä 5: Valmistele pyhä tila yleiskonferenssin kuuntelemiseen. Kuunteletpa yleiskonferenssia sitten seurakuntakeskuksessa, kotonasi, hiljaisessa puistossa tai työpaikallasi, mieti, onko olemassa keinoa valmistella tuota tilaa niin että se olisi ”opin huone” (OL 109:8). Mieti yksinkertaisia tapoja, joilla voit – kuten presidentti Nelson opetti lepopäivästä – muokata kotisi tai muun paikan ”evankeliumin oppimisen keskukseksi” yleiskonferenssia varten, kuten siistimällä sitä tai jopa tilapäisesti poistamalla mahdollisia häiriötekijöitä.

Päivä 6: Arvioi, kuinka hyvin sydämesi on kääntynyt profeettojen suuntaan, ja valmistaudu pysymään paikallasi ja kuulemaan. Kun ajattelen ihmisiä, jotka pystyttivät telttansa kohti profeettaa, se muistuttaa minua siitä, että arvioisin, kuinka hyvin olen itse kääntynyt profeettojen suuntaan. Voisimme käydä läpi presidentti Nelsonin puheen ”Sinulla ei saa olla muita jumalia” ja täysinpalvelleen johtavana auktoriteettina toimineen seitsenkymmenen, vanhin Lynn G. Robbinsin puheen ”Mihin suuntaan katsot?” He esittävät suurenmoisia kysymyksiä siitä, kuinka hyvin me olemme suuntautuneet kohti Jumalaa ja Hänen profeettojaan. Niin tehdessämme me voimme avata sydämemme parannuksentekoon ja olla valmiimpia noudattamaan tulevassa yleiskonferenssissa kuulemiamme Jumalan käskyjä.

Minusta on hienoa, kuinka kuningas Benjaminin kansa valmistautui pysymään paikoillaan ja kuulemaan, ilman että heidän tarvitsi poistua teltoistaan, kun hän puhui. Kun olin nuorempi, pidin toisinaan yleiskonferenssin musiikkia hyvänä taukohetkenä, mutta nyt ymmärrän, että myös musiikki on tärkeä osa konferenssin opetusta. Yritän valmistautua paremmin oppimaan siitä osasta yleiskonferenssia, joten voin ”pysyä paikallani” kussakin kokouksessa koko kahden tunnin ajan. Se voi olla vaikeaa lasten kanssa tai erityisolosuhteissa, mutta voisimme harkita, voimmeko valmistaa jotakin (kuten naposteltavaa tai toimintaa lapsille tai jopa varmistaa, että menemme nukkumaan aikaisin pysyäksemme valppaina), jotta voimme vähentää tarvetta poistua yleiskonferenssista kokousten aikana ja sen sijaan pysyä paikallamme kuulemassa (ks. Moosia 2:6) kuten kuningas Benjaminin kansa.

Päivä 7: Laadi suunnitelma tulevan konferenssin tutkimista varten. Aivan kuten kuningas Benjaminin aikoina, profeettojemme sanat ovat nykyisin kaikkien saatavilla Liahonan ja Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksen kautta. Laadi nyt suunnitelma tutkia profeettojen sanoja konferenssin jälkeen, jotta olet valmis aloittamaan! Voit esimerkiksi opetella laatimaan opiskelusuunnitelman Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksessa tai tilata Liahonan painetussa tai digitaalisessa muodossa osoitteesta magazinesubscriptions.churchofjesuschrist.org.

Voit myös lukea kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin artikkelin ”Yleiskonferenssin ’tekemisemme ja puhumisemme’”, jossa on lisää ideoita siihen, kuinka voimme olla valmiita toimimaan profeettojen ja muiden kirkon johtohenkilöiden opetusten mukaan.

Tulosta