Liahona
Uskominen näkemättä – oivalluksia jäseniltä eri puolilla maailmaa
Lokakuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Uskominen näkemättä – oivalluksia jäseniltä eri puolilla maailmaa

Kuinka me voimme uskoa Vapahtajaan, jos emme ole nähneet Häntä?

Kuva
Nainen tutkimassa pyhiä kirjoituksia ryhmän kanssa

Vapahtajan käynti Amerikan mantereella asuvien ihmisten luona oli varmasti elämää muuttava tapahtuma kaikille, jotka näkivät Hänen ihmetekojaan. Mutta kuinka ne, jotka eivät koskaan näe Jeesusta Kristusta, saavat henkilökohtaisen todistuksen Hänestä?

Onneksi Vapahtaja käski ihmisiä, joiden luona Hän kävi, kirjoittamaan kokemuksiaan niiden vahvistamiseksi, jotka eivät näkisi Häntä (ks. 3. Nefi 16:4). Ja vaikka useimmat meistä eivät todennäköisesti näe Vapahtajaa fyysisin silmin, vanhin David B. Haight (1906–2004) opetti, että kun kyse on Vapahtajan näkemisestä, ”sanalla nähdä on monia merkityksiä, kuten tulla tuntemaan Hänet, havaita Hänet, tunnistaa Hänet ja Hänen työnsä, ymmärtää Hänen tärkeytensä tai oppia ymmärtämään Häntä”.

Mikä siis auttaa saamaan todistuksen Vapahtajasta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan, vaikka ei olisikaan fyysisesti nähnyt Häntä?

Tässä on muutamia vastauksia jäseniltä eri puolilla maailmaa.

Hänen opetustensa vaikutuksen näkeminen

”Rauha ja ilo, jotka tulevat Hänen opetustensa noudattamisesta, ovat jatkuvina muistutuksina Hänen vaikutuksestaan elämässäni. Uskoa Jeesukseen Kristukseen tukevat usein henkilökohtaiset kokemukset, hengellinen vahvistus, pyhien kirjoitusten tutkiminen, rukous, yhteisöllisyys ja se, että näkee Hänen opetustensa myönteisen vaikutuksen itsessään ja muissa.”

Nefi Statie, Bonaire, Alankomaiden Karibia

Uskon varassa eläminen

”Uskominen näkemättä tarkoittaa elämistä uskon varassa. Saatamme tuntea houkutusta kysyä Herralta, onko Hän todella olemassa, mutta uskon vakaasti, että olemme lähimpänä Herraa, kun osoitamme uskoa. Vaikka en ole nähnyt Häntä, tiedän silti, että olen Jumalan tytär ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi. Hän on minun Vapahtajani, eikä Hänen rakkautensa pääty koskaan. Näkemättä voin elää uskon varassa.

Sain kuulla evankeliumin totuudesta, kun olin 19-vuotias. Uskoni ansiosta elämäni on nyt täynnä siunauksia. Pyhät kirjoitukset, profeettojen opetukset ja yleiskonferenssissa puhutut sanat siunaavat elämääni joka päivä ja antavat minulle rohkeutta uskoa edelleen. Vaikka en näe Kristusta, näen Hänen valonsa elämässäni.”

An Vu, Hanoi, Vietnam

Jumalaan turvaaminen vaikeina aikoina

”Apostoli Paavali sanoi: ’Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä’ (Hepr. 11:1). Kun uskomme ilman mitään todisteita, avaamme mielemme loputtomille mahdollisuuksille. Minulle usko on todiste kääntymyksemme vahvuudesta, ja tuo tieto lisää kykyäni ajatella selestisesti.

Kesäkuussa 2023 kaaduin ja kyynärpääni murtui pahasti mieheni ollessa poissa kirkollisessa tehtävässään Ugandassa. Sain paljon apua perheeltäni ja ystäviltäni. Mutta kun tajusin, kuinka paljon apua tarvitsin yksinkertaisten asioiden tekemiseen, vajosin melkein itsesääliin. Tyttäreni muistutti minua siitä, että Jumala on tietoinen meistä ja että minun pitää luottaa Herraan.

Jumalaan turvaaminen tuona vaikeana aikana antoi minulle toivoa ja auttoi minua uskomaan, ettei Hän antaisi minulle enempää kuin pystyisin käsittelemään. Tieto siitä, että Hänen Henkensä on aina kanssani, piti minut toiveikkaana ja rauhallisena haasteellisina aikoina. Nyt, yli seitsemän kuukauden jälkeen, vammaa tuskin huomaa.”

Josephine Baddoo, Nairobi, Kenia

Tunnistin Hänen kätensä vaikutuksen muiden välityksellä

”Olen nähnyt Herran käden vaikutuksen elämässäni muiden välityksellä. Toisinaan minusta tuntuu, että Herra tietää, että minun on vaikea luottaa itseeni tai uskoa itseäni. Mutta elämäni aikana olen pystynyt tunnistamaan Hänen kätensä vaikutuksen muiden kautta, jotka ovat auttaneet minua oppimaan uskomaan itseeni ja näkemään itseni siten kuin Hän näkee minut.

Näen sen vanhempieni kautta, jotka kasvattivat minut, ystävieni kautta, jotka tukivat minua siirtymävaiheissa yliopistossa, lähetystyötovereideni kautta, jotka ohjasivat minua palvellessani lähetystyössä, ja yliopistoni professorien kautta, jotka välittävät aidosti koulutuksestani ja hyvinvoinnistani.

Joka kerta kun he palvelevat minua, tunnen Vapahtajankin olevan läsnä.”

Michael Avalos, Idaho, USA

Hänen ajoitukseensa luottaminen

”Olen nähnyt Herran käden vaikutuksen elämässäni lukemattomia kertoja, mutta suurin todistukseni tulee koettelemuksesta, joka minulla oli kestettävänä kymmenen vuoden ajan.

Aloin odottaa toista tytärtä, mutta sain keskenmenon seitsemän viikon jälkeen. Muistan, kuinka itkin ja rukoilin Herraa mutta ajattelin: ’Varmastikin Vapahtajallamme on suurempi suunnitelma tätä vauvaa varten kuin mitä minä tarvitsen juuri nyt.’ Seuraavana vuonna tulin raskaaksi ja sain taas keskenmenon. Kysyin: ’Jumalani, miksi hylkäsit minut?’ (Matt. 27:46.)

Lopulta aloimme jälleen odottaa kuin ihmeen kautta ja saimme terveen tyttövauvan.

Mutta se ei ollut tämän koettelemuksen loppu. Valitettavasti sain vielä neljä peräkkäistä keskenmenoa.

Kun muutin uudelle alueelle ja pääsin uuden palvelun piiriin, minulla todettiin veren hyytymishäiriö. Näiden tietojen perusteella lääkäri ja minä teimme suunnitelman. Sain sen jälkeen kaksi täysin tervettä lasta!

Herran ajoitus on täydellinen. Tämä opetus on ollut vaikein, mitä olen koskaan joutunut oppimaan. Hän valmistaa sinulle tien ja asettaa elämääsi ihmisiä ja kokemuksia vahvistaakseen sinua.”

Vicky Majano, Virginia, USA

Viitteet

  1. David B. Haight, ”Temppelit ja niissä suoritettava työ”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 58.

Tulosta