Liahona
Jääkö sinulta huomaamatta evankeliumin ihme?
Lokakuu 2024


”Jääkö sinulta huomaamatta evankeliumin ihme?” , Liahona, lokakuu 2024.

Nuorille aikuisille

Jääkö sinulta huomaamatta evankeliumin ihme?

Lähdin kirkosta enkä tajunnut, mistä jäin paitsi.

Oletko koskaan pitänyt jotakin itsestäänselvyytenä etkä ole tiennyt, kuinka siitä on sinulle hyötyä, ennen kuin se on poissa?

Minä pidin kerran – Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Varttuessani Mongoliassa perheeni ja minä olimme kirkon jäseniä. Mutta ajan myötä vanhempieni kirkossa käyminen väheni vähenemistään. Minäkin aloin vähitellen tuntea välinpitämättömyyttä evankeliumia kohtaan.

En koskaan ottanut oppimaani vakavasti ja lopulta lakkasin kokonaan käymästä kirkossa. En uskonut, että kaipaisin evankeliumia, koska siitä ei ollut koskaan tuntunut oikeastaan olevan hyötyä elämässäni.

Kuva
Lammas

Kuvitus David Green

Valon näkemistä

Kun olin nuori aikuinen, isosiskoni törmäsi muutamiin lähetyssaarnaajiin. He pysäyttivät hänet ja kysyivät, voisiko hän kääntää heille jotakin mongoliksi. He kävivät pikaisen keskustelun, ja kun siskoni palasi kotiin, hän tajusi, keitä he olivat.

Hän halusi sillä viikolla mennä kirkkoon ja kutsui minut mukaan.

Alkuun olin täysin vastaan ajatusta. Ajattelin, että pärjäsin hyvin elämässä ilman kirkkoa! Mutta hän suostutteli minut lähtemään mukaan vain kerran.

Kun menin sakramenttikokoukseen ensimmäistä kertaa vuosiin, en ollut kovinkaan iloinen siitä, että olin siellä. Katsellessani ympärilleni näin kuitenkin muutamia ystäviä, joiden kanssa olin varttunut. Heistä säteilevä valo oli miltei käsin kosketeltavaa. Kun katselin heitä, mieleeni muistui tuntemuksia hengellisistä kokemuksista, joita olin saanut varttuessani kirkossa.

Todella monia totuuksia, jotka olin jättänyt huomiotta, tulvi takaisin, ja yhtäkkiä tunsin itseni tyhjäksi ja surulliseksi. ”En ole heidän kaltaisensa”, ajattelin. ”Miksi olen jättänyt tämän kaiken taakseni?”

Oivalsin, että muutaman viime vuoden aikana minusta oli tullut erilainen ihminen. Elämässäni vallitsi pimeyden tunne, jonka olin jättänyt huomiotta. Mutta istuessani siellä kuulin mielessäni rauhallisen äänen, joka tuntui sanovan: ”Sinäkin voit loistaa. Ei ole liian myöhäistä.”

Ajattelin vertausta eksyneestä lampaasta. Sitä yhtä lammasta, jonka Vapahtaja toi takaisin laumaan (ks. Luuk. 15:4–7).

Minä olin tuo lammas. Ja Vapahtaja tuli rakastavasti perääni, koska Hän rakasti minua yhtä paljon kuin muita lampaitaan.

Hän halusi minut takaisin.

Tämä sai minut tuntemaan hyvin paljon kiitollisuutta Vapahtajastani. Tunsin Hengen ensimmäistä kertaa vuosiin ja päätin tulla takaisin kirkkoon ja tällä kertaa ottaa sen vakavasti.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on hiljattain todistanut: ”Heti kun päätätte palata ja kulkea Vapahtajamme ja Lunastajamme tietä, niin Hänen voimansa tulee elämäänne ja muuttaa sen [ks. Alma 34:31].”

Tunsin tuon totuuden ja tiesin, että jos eläisin koko sydämestäni evankeliumin mukaan, elämäni muuttuisi.

Kuva
Joukko lampaita

Älä katso Jeesuksen Kristuksen ohi

Kun aloin elää evankeliumin mukaan, löysin jälleen tarkoituksen elämääni. Uskoin viimein, että taivaallinen Isä rakastaa jokaista lastaan ja että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ratkaisu taivaalliseen kotiimme palaamiseen.

Se merkitsee minulle nyt kaikkea.

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Myös me voimme olla alttiita katsomaan ohi maalin. Meidän pitää varoa tätä taipumusta, jotta emme elämässämme sivuuttaisi Jeesusta Kristusta ja jättäisi huomaamatta niitä monia siunauksia, joita Hän meille tarjoaa. Me tarvitsemme Häntä. – –

Hän on meidän maalimme. Jos kuvittelemme virheellisesti, että tarvitaan jotakin enemmän kuin mitä Hän tarjoaa, me kiellämme sen laajuuden ja voiman, joka Hänellä voi olla elämässämme tai vähättelemme sitä.”

Olin katsonut ohi sen, mitä Jeesus Kristus tarjoaa minulle, enkä voi nyt kuvitella luopuvani ilosta, jota tunnen Hänen ansiostaan.

Jos sinusta tuntuu, ettet ole kelvollinen, jos kamppailet vastausta vaille jääneiden kysymysten kanssa tai jos mielestäsi Kristuksen opetuslapsena oleminen vaatii sinulta liikaa, katso tarkemmin ihmeitä, joita Vapahtajamme tarjoaa meille. Tiedän, että taivaallinen Isä on tietoinen sinusta. Hän auttaa sinua pitämään kiinni uskostasi, kun käännyt Hänen puoleensa.

Älä luovu Vapahtajan suurimmasta lahjasta ja ihmeestä jonkin vähemmän arvokkaan hyväksi. Sinä olet Hänelle kaikki kaikessa.

Olen omakohtaisesti nähnyt, kuinka paljon Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella rikastaa niiden elämää, jotka seuraavat Häntä.

Se rikastaa edelleen minun elämääni.

Kirjoittaja asuu Ulaanbaatarissa Mongoliassa.

Tulosta