Seminar
3 Nefi 8-10: Frelserens røst i mørket


»3 Nefi 8-10: Frelserens røst i mørket«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»3 Nefi 8-10«, Mormons Bog – Elevens hæfte

3 Nefi 8-10

Frelserens røst i mørket

Billede
familie med en pige, der er blind og mærker solen for første gang siden de tre dages mørke efter Jesu Kristi korsfæstelse

I Amerika markerede ekstrem ødelæggelse og mørke Frelserens korsfæstelse. På et tidspunkt i løbet af de tre dage med gennemtrængende mørke talte Jesus Kristus til folket. Dengang og nu kan naturkatastrofer, lidelse og prøvelser være muligheder for at lære om og vende sig til Jesus Kristus. Denne lektion vil afdække egenskaber ved Jesus Kristus, der kan hjælpe jer til at føle større kærlighed og tillid til ham.

»En stor storm«

Billede
en tornado bevæger sig gennem en mark
Billede
tordenstorm
Billede
en orkan, regn og vind rammer en by

Tænk på tidspunkter, hvor I har oplevet voldsomme storme eller naturkatastrofer som jordskælv, orkaner eller tornadoer. Hvordan er disse oplevelser?

Da Jesus Kristus blev korsfæstet i Jerusalem, forårsagede det et forfærdeligt uvejr og jordskælv i Amerika med store ødelæggelse. Disse begivenheder opfyldte lamanitten Samuels profetier om tegnene på Frelserens død (se Hel 14:20-27).

Læs 3 Nefi 8:5-22 for at lære mere om detaljerne ved disse ødelæggende begivenheder. Du kan også se videoen »Jesus Christ Appears in the Ancient Americas« fra tidskode 0:00 til 3:19. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hvad ville I have tænkt eller følt, hvis I havde oplevet disse ting?

I årene op til denne ødelæggelse havde de fleste af nefitterne vendt sig fra Herren og bortvist de profeter, som Gud havde sendt for at prædike for dem (se 3 Ne 7:7-8, 14, 21).

Læs 3 Nefi 8:23-25 og se efter, hvordan de efterladte reagerede, da de havde oplevet disse ødelæggende begivenheder.

  • Hvordan vil I beskrive deres følelser?

Sandheder om Jesus Kristus

Da folket sørgede i mørket, hørte de Jesu Kristi røst tale til dem. Han nævnte mange byer og forklarede, at disse byer og folk var blevet ødelagt på grund af deres ugudelighed. Han underviste derefter folket om mange vigtige sandheder om sig selv.

For at hjælpe jer til at organisere disse sandheder, kan I oprette en overskrift i jeres studiebog med titlen: At lære om Jesus Kristus i 3 Nefi. I kan reservere flere sider i jeres studiebog, så I kan tilføje sandheder til denne liste under jeres studium af Frelserens tjenestegerning blandt nefitterne i løbet af de næste par uger.

Læs 3 Nefi 9:13-22 og 10:4-12 og se efter, hvad Jesus Kristus lærte disse mennesker om sig selv. Skriv disse sandheder under overskriften i jeres studiebog.

  1. Skriv de sandheder, I har lært om Jesus Kristus i jeres studium af 3 Nefi 9-10. Besvar derefter mindst to af følgende spørgsmål:

  • Hvad sagde Frelseren om sig selv, der var særligt betydningsfuldt for jer? Hvorfor?

  • Hvordan kan de sandheder, I har lært om Jesus Kristus, påvirke jeres kærlighed og tillid til ham?

  • Hvilke situationer har I været i, eller kan I komme i, hvor det vil være vigtigt at huske en eller flere af disse sandheder?

Udskriv