Bibliotheek
Les 41: 2 Nephi 32


Les 41

2 Nephi 32

Inleiding

Nadat Nephi over het ‘enge en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert’ (2 Nephi 31:18) had gesproken, merkte hij dat de mensen zich afvroegen wat ze moesten doen als ze zich eenmaal op dat pad bevonden. Hij beantwoordde hun vragen en moedigde ze als volgt aan: ‘Vergast u aan de woorden van Christus’ en ook dat men ‘altijd moet bidden’ (2 Nephi 32:3, 9). Hij gaf ze de verzekering dat de Heilige Geest ze dan zou laten weten wat ze behoorden te doen.

Onderwijstips

2 Nephi 32:1–7

Nephi geeft ons de raad goddelijke leiding te zoeken door middel van de woorden van Jezus Christus en de ingevingen van de Heilige Geest

Vraag de cursisten terug te denken aan een keer dat ze iemand een routebeschrijving gaven. Laat ze uitleggen waarom ze die aanwijzingen met gemak of juist met moeite konden geven.

Wijs de cursisten erop dat ze in de vorige les aanwijzingen van Nephi aan zijn volk bestudeerden. Na het geven van die aanwijzingen zei hij: ‘Dit is de weg’ (2 Nephi 31:21). Stel de volgende vragen om met de cursisten samen te vatten wat ze hebben geleerd:

  • Wat is onze bestemming als we Nephi’s aanwijzingen volgen? (Het eeuwige leven; zie 2 Nephi 31:20.)

  • Hoe beginnen we volgens 2 Nephi 31:17–18 op het pad dat tot het eeuwige leven voert?

Leg uit dat 2 Nephi 32 een voortzetting is van Nephi’s leringen in 2 Nephi 31. Laat de cursisten in 2 Nephi 32:1 een vraag opzoeken die het volk van Nephi na zijn uiteenzetting had. Laat enkele cursisten die vraag in hun eigen woorden weergeven. (Maak de cursisten duidelijk dat de mensen zich afvroegen wat ze behoorden te doen nadat ze zich op het pad naar het eeuwige leven hadden begeven.)

Vraag een cursist 2 Nephi 32:2–3 voor te lezen. Laat de klas letten op Nephi’s antwoord op de vraag die men had. Wijs erop dat 2 Nephi 32:3 een kerntekst is. U kunt de cursisten aansporen deze tekst op zodanige wijze te markeren dat ze die gemakkelijk kunnen terugvinden.

  • Welke woorden in 2 Nephi 32:3 geven aan hoe we de woorden van Christus behoren te ontvangen? In welk opzicht is ons vergasten aan iets anders dan een tussendoortje nemen?

  • Wat denk je dat het betekent om ons aan de woorden van Christus te vergasten?

  • Wat zal volgens Nephi de uitkomst zijn als we ons aan de woorden van Christus vergasten?

  • Waar kunnen we de woorden van Jezus Christus zoal vinden? (Mogelijke antwoorden: de Schriften, de woorden van hedendaags profeten en inspiratie van de Heilige Geest.)

Maak de cursisten duidelijk dat als wij ons vergasten aan de woorden van Christus, de woorden van Christus ons alle dingen zullen zeggen die wij behoren te doen.

Laat de cursisten zich op basis van het volgende rijtje bij elk punt afvragen in hoeverre zij zich vergasten aan de woorden van Jezus Christus. Vraag de cursisten de lijst in hun Schriftendagboek of aantekenschrift of op een vel papier over te nemen.

  1. Individuele Schriftstudie

  2. Avondmaalsdienst

  3. Algemene conferentie

  4. Schriftstudie in gezinsverband

  5. Seminarie

  6. Gezinsavond

  7. Vergadering van Aäronische-priesterschapsquorum of jongevrouwenklas

  8. Persoonlijk gebed

Laat de cursisten overwegen in hoeverre zij de woorden van Jezus Christus zoeken in elk van de genoemde situaties. Laat ze elke situatie betitelen als vergasten, tussendoortje of honger lijden. Een cursist kan bijvoorbeeld zijn of haar individuele Schriftstudie als vergasten beschouwen, maar de algemene conferentie slechts als tussendoortje beleven. Een cursist die tijdens de avondmaalsdienst niets meekrijgt, kan daar honger lijden bij zetten.

Vraag de cursisten een van de bezigheden te kiezen die ze op dit moment als ‘tussendoortje’ of ‘honger lijden’ beschouwen en laat ze doelen stellen om die situatie meer als ‘vergasten’ te beleven en zich daadwerkelijk aan de woorden van Christus te vergasten. (U kunt ze aanmoedigen hun doelen voor Plicht jegens God of Persoonlijke vooruitgang bij deze doelen aan te laten sluiten).

Laat de cursisten 2 Nephi 32:4–7 doorlezen zodat ze zich bewust worden van hun verantwoordelijkheid om zelf naar de leiding van de Heilige Geest te streven. Vraag ze vervolgens de volgende vragen met een medecursist te bespreken: (U kunt de vragen op een uitreikblad uitdelen of ze op het bord zetten voordat de les begint.)

  • Wat denk je dat ‘vraagt’ of ‘klopt’ in vers 4 betekent? Wat zijn volgens Nephi de gevolgen als we niet vragen of kloppen?

  • Welke beloofde zegeningen staan ons volgens Nephi te wachten als we de Heilige Geest ontvangen?

  • Waarom treurde Nephi om zijn volk?

Verzeker de cursisten ervan dat ze zich kunnen vergasten aan de woorden van Jezus Christus en dat de Heilige Geest ze dan zal helpen het pad naar het eeuwige leven te volgen.

2 Nephi 32:8–9

Nephi geeft ons de raad om altijd te bidden

Leg uit dat Nephi vervolgens één ding beklemtoonde dat we kunnen doen om de woorden van Jezus Christus te ontvangen. Vraag de cursisten in 2 Nephi 32:8 te letten op wat we volgens Nephi moeten doen. Stel na hun antwoord de volgende vragen om ze te laten nadenken over het belang van gebed:

  • Waarom zou de Heilige Geest ons aansporen om te bidden?

  • Waarom zou Satan niet willen dat we bidden? Op welke manieren kan Satan proberen mensen te overtuigen niet te bidden?

Vraag een cursist 2 Nephi 32:9 voor te lezen. Wijs erop dat 2 Nephi 32:8–9 een kerntekst is. U kunt de cursisten in overweging geven deze tekst op zodanige wijze te markeren dat ze die gemakkelijk kunnen terugvinden.

  • Hoe vaak behoren wij te bidden? Wat houdt het in dat je ‘altijd moet bidden’?

Lees het volgende citaat van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen voor. (Maak zo mogelijk kopieën van dit citaat zodat de cursisten kunnen meelezen en zich op de woorden van ouderling Bednar kunnen richten. Als u kopieën maakt, let dan op dat het citaat later in de les wordt vervolgd na een korte bespreking. Voeg dat gedeelte van het citaat er ook bij.) Vraag de cursisten acht te slaan op ouderling Bednars uitleg hoe je ‘altijd moet bidden’.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Er zijn vele dingen in ons karakter, in ons gedrag of aangaande onze geestelijke groei waarover we onze hemelse Vader in ons ochtendgebed moeten raadplegen. […]

‘Gedurende de dag hebben we steeds een gebed in ons hart voor blijvende steun en leiding. […]

‘Op die dag zullen we merken dat er situaties zijn waarin we doorgaans geneigd zijn om fel te reageren, maar dat niet doen; of dat we snel boos worden, maar deze keer niet. We merken dat we hulp en kracht van boven krijgen en onderkennen nederig de antwoorden op onze gebeden. En op dat moment van erkenning geven we in stil gebed blijk van onze dankbaarheid.’ (‘Bid altijd’, Liahona, november 2008, pp. 41–42.)

Stel de volgende vraag om de cursisten over deze raad te laten nadenken:

  • Kun je je momenten van vandaag of in de afgelopen paar dagen voor de geest halen waarin je deze raad van ouderling Bednar hebt opgevolgd? (Stel de cursisten eventueel voor om over deze vraag na te denken, zonder deze hardop te beantwoorden.)

Lees het vervolg van ouderling Bednars raad voor:

‘Aan het eind van onze dag gaan we weer op onze knieën en brengen we verslag uit aan onze Vader. We nemen de gebeurtenissen van de dag door en uiten onze oprechte dankbaarheid voor de zegeningen en de hulp die we hebben ontvangen. We bekeren ons en stellen met de leiding van de Geest van de Heer vast hoe we ons de volgende dag kunnen verbeteren. Zo bouwen we in ons avondgebed voort op ons ochtendgebed. En zo is ons avondgebed ook een voorbereiding op een zinvol ochtendgebed.

‘Ochtend- en avondgebeden (en alle gebeden daartussen) staan niet los van elkaar; ze zijn juist aan elkaar gekoppeld, elke dag en over meerdere dagen, weken, maanden en zelfs jaren. Zo geven we ten dele ook gehoor aan de Schriftuurlijke aansporing om ‘altijd te bidden’ (zie Lucas 21:36; 3 Nephi 18:15, 18; LV 31:12). Dergelijke zinvolle gebeden maken het mogelijk de grootste zegeningen te ontvangen die God aan zijn getrouwe kinderen heeft beloofd.’ (‘Bid altijd’, p. 42.)

Het laatste gedeelte van 2 Nephi 32:9 bevat het woord heiligen, wat hier de betekenis heeft van toewijden, ofwel ‘wijden, heilig maken of rechtvaardig worden’. (Gids bij de Schriften, ‘Toewijden, Wet van toewijding’, scriptures.lds.org).

  • Waarom moeten we bidden voordat wij ‘[iets] voor de Heer […] doen’?

  • Wat betekent het volgens jou dat de Heer heiligt wat wij doen voor het welzijn van onze ziel?

  • Hoe kan de raad van ouderling Bednar ons helpen een heiliger en toegewijder leven te leiden?

Getuig dat als wij altijd bidden, wij alles kunnen doen wat de Heer van ons verlangt voor het welzijn van onze ziel.

Afbeelding
Ouderling Spencer J. Condie

Lees ter samenvatting van wat de cursisten in deze les hebben besproken het volgende citaat voor van ouderling Spencer J. Condie van de Zeventig:

‘Misschien sta je voor beslissingen betreffende een zending, je toekomstige carrière en, uiteindelijk, je huwelijk. Als je de Schriften leest en om leiding bidt, zie je het antwoord misschien niet echt in de vorm van gedrukte woorden op de bladzijde, maar als je leest, zul je duidelijke indrukken ontvangen, en ingevingen, en, zoals beloofd, zal de Heilige Geest je “alle […] dingen tonen die [je] behoort te doen.” [2 Nephi 32:5.]’ (‘Weldoeners voor onze medemensen’, Liahona, juli 2002, p. 50.)

Tekstenbeheersing — 2 Nephi 32:3

Vraag de cursisten hoe lang ze erover denken te doen om 2 Nephi 32:3 uit het hoofd te leren als ze de tekst bij elke maaltijd zouden opzeggen. Geef ze de uitdaging om deze tekst — vergast u aan de woorden van Christus — de volgende paar dagen bij elke maaltijd door te nemen. Als ze het vers eenmaal uit het hoofd kennen, laat ze dan melden hoeveel maaltijden ze daarvoor nodig hadden.

Tekstenbeheersing — 2 Nephi 32:8–9

Vraag de cursisten of ze ooit hebben geprobeerd de hele dag of een hele week een gebed in hun hart te hebben. Laat ze hun ervaringen naar voren brengen. Vraag de klas te overdenken hoe zij de komende 24 uur ‘altijd [kunnen] bidden’. Geef ze de uitdaging om dat te doen en er aan het begin van de volgende les over te vertellen.

Opmerking: Als er niet voldoende tijd voor deze lesideeën in de les is, kunt u er wellicht in toekomstige lessen tijd aan besteden.

Toelichting en achtergrondinformatie

2 Nephi 32:2. Wat betekent het om met de taal der engelen te spreken?

Sommigen vragen zich misschien af wat het betekent om ‘met de taal der engelen [te] spreken’. President Boyd K. Packer heeft gezegd dat met de taal der engelen spreken ‘gewoon betekent dat u met de macht van de Heilige Geest kunt spreken’. (‘De gave van de Heilige Geest: wat ieder lid behoort te weten’, Liahona, augustus 2006, p. 22.)

2 Nephi 32:3. Wat houdt het in om ons aan het woord van Christus te vergasten?

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘[Ons] vergasten houdt meer in dan ervan proeven. Ons vergasten houdt in dat we ervan genieten. We genieten van de Schriften als we ze opgewekt onderzoeken en gehoorzaam zijn. Wanneer we ons vergasten aan de woorden van Christus, zijn ze “op tafelen van vlees in de harten” verankerd. [2 Korintiërs 3:3.] Ze worden een integraal deel van onze aard.’ (‘Geleid door de Schriften’, Liahona, januari 2001, p. 21.)

Ouderling Robert D. Hales, eveneens lid van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd: ‘Om ons te vergasten aan de woorden van Christus, moeten u en ik de Schriften bestuderen en zijn woorden in ons opnemen door ze te overpeinzen en al onze gedachten en handelingen erop te baseren.’ (Zie ‘Lichaam en ziel genezen’, De Ster, januari 1999, p. 16.)

Afdrukken