Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 20-23 (Del 6)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 20-23 (Del 6)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 20-23 (del 6), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 20:1-36)

Denne lektion drejede sig om Guds kaldelse af Joseph Smith til at organisere Jesu Kristi kirke. Den hjalp eleverne til at forstå, at fremkomsten af Mormons Bog er et vidne om sandfærdigheden af genoprettelsen. De fandt også frem til grundlæggende sandheder om Guddommens egenskaber og natur.

Dag 2 (Lære og Pagter 20:38-67)

Eleverne studerede præstedømmeembedernes pligter og lærte, at når vor himmelske Faders sønner modtager et højere embede i præstedømmet, så modtager de også mere ansvar og flere muligheder for at tjene andre. De studerede også det ansvar, som præstedømmebærere har for at forrette evangeliets ordinancer og for at våge over og tjene Kirkens medlemmer.

Dag 3 (Lære og Pagter 20:37, 68-84)

Eleverne lærte om dåbs- og nadverordinancen. For at dåben skal anerkendes af Gud, skal den udføres af en, der har den rette myndighed, og foretages på den korrekte måde. De tænkte også over løftet om, at hvis de er trofaste overfor deres dåbspagter og tager nadveren værdigt, så kan de altid have Ånden hos sig.

Dag 4 (Lære og Pagter 21-23)

Da eleverne lærte om begivenhederne omkring den formelle organisering af Kirken, studerede de følgende sandheder: Gud inspirerede Joseph Smith til at genoprette Jesu Kristi kirke. Hvis mennesker følger profetens ord, så bliver de beskyttet mod modstanderen og modtager himlens velsignelser. Dåb skal udføres af en, der har myndighed fra Gud. Når vi ønsker at tjene Herren, så kan vi modtage konkret vejledning af ham, og Herren vil velsigne os, når vi følger den vejledning, som han giver os.

Indledning

Kirken blev grundlagt efter åbenbaringer fra Herren til profeten Joseph Smith. Denne lektion fremhæver betydningen af Herrens åbenbaringer til hans profeter.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 20-21

Herren organiserer sin kirke

Forbered de følgende billeder på hvert sit stykke papir. Sørg for, at eleverne ikke ser billederne, før du har udført instruktionerne nedenfor.

Billede
Tilfældige linjer
Billede
Omrids af firkanter

Fortæl, at du vil vise to billeder, og at de skal forsøge at tegne det, som de ser. Forklar, at de blot ser hvert billede i et sekund, så de skal se godt efter. Vis dem det første billede, og giv dem tid til at tegne, og vis dem derpå det andet billede, og afsæt tid til at tegne.

  • Hvilket billede var lettest at tegne?

Vis billederne samtidigt. Påpeg, at begge billeder har samme antal linjer.

  • Hvorfor var det andet billede lettere at tegne? (Tolv linjer i en genkendelig rækkefølge er lettere at tegne).

  • Hvad kan vi lære af at tegne disse to billeder?

Forklar, at da Jesus Kristus genoprettede sin kirke, gav han adskillige åbenbaringer om, hvordan den skulle organiseres, og hvem der skulle lede Kirken.

  • Hvordan bidrager det til Kirkens orden at have en profet og 12 apostle?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 20:1-2 højt, og lad derpå en anden læse Lære og Pagter 21:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter et af de første skridt, som Jesus Kristus tog for at skabe orden i sin kirke.

  • Hvad gjorde Frelseren ifølge disse vers for at skabe orden i og hjælpe til at organisere sin kirke? (Han kaldte Joseph Smith som profet, gav ham befalinger og gav ham vejledning om, hvordan han skulle organisere Kirken).

Sammenfat deres svar ved at skrive Gud ledte Joseph Smith til at genoprette sin kirke på tavlen.

  • Hvorfor tror I, det er afgørende for genoprettelsen af Jesu Kristi kirke at have en profet?

Lad dem fortælle, hvordan deres studier denne uge har hjulpet dem til at få en større påskønnelse af Joseph Smith og hans rolle med at genoprette Jesu Kristi kirke. Bær dit vidnesbyrd om, at Joseph Smith modtog åbenbaring og vejledning til at grundlægge Herrens kirke, og at Herren gennem Joseph Smith skabte orden i sit rige på jorden.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 21:5-6 for sig selv og se efter tre velsignelser, der bliver lovet dem, der modtager profeten Joseph Smiths ord i tålmodighed og tro. Når de har læst, så forklar, at disse løfter også gælder, når man følger den levende profet.

  • Hvordan vil I sammenfatte de velsignelser, som bliver lovet dem, der følger profetens ord? (Følgende udtrykker princippet på én måde: Hvis vi følger profetens ord, så bliver vi beskyttet mod modstanderen og modtager himlens velsignelser).

  • Hvorfor er det vigtigt for at kunne modtage disse velsignelser, at vi følger (at vi tager imod og efterlever) og ikke blot hører profetens ord?

  • Hvordan er I eller nogen, I kender, blevet beskyttet mod modstanderen ved at følge den levende profets ord?

Bed dem om at tænke på en lærdom fra den levende profet, som de kunne have brug for at blive bedre til at følge eller efterleve. Tilskynd dem til at gøre noget for at handle på den lærdom i dag.

Skriv ordene »Vi ved, at … « på tavlen.

Mind dem om, at Lære og Pagter 20 blev læst højt ved nogle af Kirkens første konferencer for at minde medlemmerne af den nye kirke om de mange vigtige sandheder i Jesu Kristi evangelium. Del eleverne op i fire grupper. Lad hver gruppe læse en af de følgende henvisninger og se efter læresætninger, der kan blive skrevet under overskriften »Vi ved, at … «

Når de har haft tid til at studere deres vers, så bed dem om at fortælle om de læresætninger, de har fundet frem til. Bed en elev om at skrive disse sandheder på tavlen, efterhånden som de nævner dem.

Læresætninger, som eleverne finder frem til, kan være følgende:

Gud lever og er uendelig, evig og uforanderlig (v. 17).

Vi er skabt i Guds billede og i hans lighed (v. 18).

Gud gav sin enbårne Søn for at blive korsfæstet og opstå (v. 21-23).

Alle mennesker skal omvende sig, tro på Jesus Kristus, blive døbt og holde ud i tro for at blive frelst (v. 25, 29).

Når de har nævnt de sandheder, som de fandt i disse vers, så bed dem om at vælge en, der har betydning for dem, og som, de personligt ved, er sand. Lad flere elever bære deres vidnesbyrd om den sandhed, som de valgte, og forklare, hvorfor denne sandhed betyder noget for dem.

Afslut med at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet drøftet i dag, samt din taknemlighed for at tilhøre Herrens genoprettede kirke.

Næste del (Lære og Pagter 24-29)

Hvad hvis I mødte en, der ikke var vores profet, men som hævdede at modtage åbenbaring på vegne af hele Kirken? I den næste del vil eleverne lære, hvordan profeten Joseph Smith håndterede dette problem. De vil også lære om nogle af tegnene på det andet komme.

Udskriv