Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 29:31-50; 30-35 (Del 8)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 29:31-50; 30-35 (Del 8)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 29:31-50; 30-35 (del 8), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 29:31-50)

Da eleverne lærte om frelsesplanen i Lære og Pagter 29, opdagede de, at alle Guds befalinger er åndelige, og at Gud har givet os handlefrihedens gave til at træffe valg og mærke konsekvenserne ved disse valg. Da de tænkte over, hvordan Adams fald resulterede i åndelig død, lærte de, hvordan Jesus Kristus gennem forsoningen tilbyder tilgivelse og evigt liv til alle, der udøver tro på ham og omvender sig fra deres synder.

Dag 2 (Lære og Pagter 30-32)

I denne lektion læste eleverne det råd og de løfter, som Herren gav til seks mænd, som han kaldte til at forkynde evangeliet. Denne lektion fremhævede, at vi skal tjene Herren af hele vores sjæl, og at han vil være med os. De lærte også, at vores familiemedlemmer gennem vores trofasthed kan blive velsignet til at tro på og kende sandheden.

Dag 3 (Lære og Pagter 33-34)

Eleverne studerede Herrens ord til to missionærer; Ezra Thayre og Northrop Sweet. De opdagede, at hvis vi åbner vores mund for at forkynde evangeliet, så vil Herren inspirere os til, hvad vi skal sige. Af Herrens ord til Orson Pratt lærte de, at de, der på passende måde og med flittighed underviser i evangeliet, gør det ved Helligåndens kraft.

Dag 4 (Lære og Pagter 35)

Eleverne lærte om Sidney Rigdons omvendelse og studerede Herrens ord til ham. De lærte, at Herren kender os og har et værk, som vi hver især skal udføre, og at Gud kalder dem, der er svage, til at udføre sit værk gennem sin Ånds kraft. Eleverne lærte også, at når vi holder befalingerne og ærer vores pagter, så vil Herren hjælpe os til at udføre sit værk.

Indledning

Denne lektion omhandler specifikt Herrens råd til David og Peter Whitmer efter en konference i Kirken i september 1830. I løbet af denne konference afslørede Herren Hiram Pages åbenbaringer som værende falske. I Lære og Pagter 30 revser Herren David Whitmer for hans tro på stenen og kaldte Peter Whitmer til at tage med Oliver Cowdery på hans mission.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 30:1-4

David Whitmer bliver revset for at følge menneskers overtalelser

Bed eleverne om at overveje følgende situationer for sig selv:

  1. En ung mand har lyttet til musik, der ikke følger standarderne i Til styrke for de unge. Selv om han godt kan lide den slags musik, er han begyndt at indse, at budskabet i det gør, at han mister Ånden og fjerner sig fra sin familie, sine venner og Kirken.

  2. Efter nogle dates med en ung mand begynder en ung kvinde efter Helligåndens tilskyndelser at indse, at den unge mand i det små har forsøgt at overtale hende til at bryde kyskhedsloven.

Stil dem derpå følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan vi ligesom personerne i disse situationer indse, når vi bliver bedraget?

Forklar, at Lære og Pagter 30 indeholder sandheder, der kan forberede os til at modtage og følge advarsler fra Ånden og hjælpe os til at undgå at blive bedraget. Bed eleverne om at være opmærksomme på disse sandheder, når de studerer dagens afsnit.

Hjælp dem til at forstå baggrunden for Lære og Pagter 30 ved at bede dem om at fortælle, hvad de indtil nu har lært om David Whitmer i deres studium af Lære og Pagter og Kirkens historie. (Han var en af Mormons Bogs tre vidner og havde hjulpet med at skaffe forsyninger under oversættelsen af Mormons Bog).

Fortæl, at Hiram Page var David Whitmers svoger. Du kan eventuelt spørge, hvad de kan huske om Hiram Page fra deres studium af Lære og Pagter 28. (Han var et af de otte vidner til Mormons Bog og havde fundet en sten, som han påstod, at han kunne modtage åbenbaring gennem). Forklar, at da Hiram Page viste sin falske seersten og de åbenbaringer, som han hævdede, han modtog fra den, begyndte Oliver Cowdery, familien Whitmer og flere i Fayette-området at tro på Hirams påstand.

  • Hvorfor var det mon nemt for David Whitmer at blive overtalt af Hiram Page?

Bed eleverne om at studere Lære og Pagter 30:1-2, og besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad sagde Herren, at David Whitmer havde gjort, som havde gjort ham sårbar overfor bedrag?

  • Hvad sagde Herren, at David havde undladt at gøre?

Lad dem foreslå principper, som vi kan lære af Lære og Pagter 30:1-2. De finder måske frem til nogle af eller alle de nedenstående:

Vi bør forlade os på Herren snarere end at frygte mennesker.

Vi bør fylde vores sind med det, som hører Gud til, i stedet for verdslige ting.

Vi bør følge Ånden og rådene fra Kirkens ledere snarere end at blive overtalt af dem, som Herren ikke har kaldet.

Stil følgende spørgsmål:

  • Hvad tror I, det vil sige, at vores sind er mere optaget af det, der vedrører denne jord, end af det der vedrører Herren? Hvordan kan vi blive fristet til at gøre dette?

  • Hvordan kan et fokus på verdslige ting i stedet for det, der hører Herren til, gøre os mere modtagelige overfor bedrag?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith højt:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Det virker lidt underligt, at [David Whitmer] så kort tid efter den vidunderlige tilkendegivelse, som han havde modtaget, og Åndens udgydelser over ham på andre tidspunkter, ville glemme, men menneskets natur er sådan, at vi alle har brug for en varig påmindelse om vores ansvar, ellers er vi tilbøjelige til at falde hen i en vis ligegyldighed. Behovet for varig bøn og tanker, der koncentrerer sig om det, der hører riget til, og oprigtig opmærksomhed overfor vores pligt er tydelig for de fleste af os, medmindre vi fejler. Hvor ofte har Herren ikke advaret sit folk mod kødets svaghed!« (Church History and Modern Revelation, 2 bind, 1953, 1:146).

  • Hvad skal vi ifølge præsident Smith gøre for at sikre os, at vi ikke glemmer vores åndelige ansvar, ligesom David Whitmer gjorde?

Du kan eventuelt benytte denne lejlighed til at minde eleverne om behovet for at studere dagligt, ikke blot for at udføre deres opgaver, men for at de kan lære evangeliet, udvikle et vidnesbyrd om evangeliet og høre Herrens røst. Du kan også bede dem om at fortælle, hvad der har hjulpet dem til at studere skrifterne med mere formål.

Få en til at læse Lære og Pagter 30:3-4 højt. Bed klassen følge med og finde frem til Herrens vejledning til David Whitmer.

  • Da David Whitmer var blevet bedraget af Hiram Page, hvordan kunne det så hjælpe ham at grunde over det, som Herren åbenbarede for ham?

Tilskynd eleverne til at overveje, om der er situationer i deres liv, hvor de stoler eller fokuserer mere på »det, der vedrører denne jord« end det, der hører til Herren, og hvordan det kan gøre dem sårbare overfor bedrag. Lad dem beslutte, hvad de vil gøre for i større omfang at stole på Herren i disse situationer.

Lære og Pagter 30:5-8

Peter Whitmer kaldes til at tage med Oliver Cowdery på en mission til lamanitterne

Vis en tung genstand eller en taske, der er fyldt med tunge ting. Bed en elev om at komme op foran i klassen og holde genstanden ud foran sig. Mens eleven holder genstanden, så bed de andre om at læse Lære og Pagter 30:5 for sig selv og se efter, hvad Herren kaldte Peter Whitmer til. Lad klassen fortælle, hvad de fandt ud af.

  • Hvem skulle være den præsiderende leder på Peter Whitmers mission til lamanitterne?

Lad en elev hjælpe den elev, der holder den tunge genstand eller taske. Bed den første elev om at beskrive, hvilken forskel det er at have en anden persons støtte. Forklar, at Lære og Pagter 30:5-7 indeholder Herrens råd til Peter Whitmer om, hvordan Peter skal støtte og opretholde Oliver Cowdery i hans lederskab. Lad dem studere disse vers og finde frem til specifikke vendinger, der beskriver, hvordan Peter skulle opretholde Oliver.

  • Hvilke vendinger brugte Herren for at lære Peter, hvordan han skulle støtte og opretholde Oliver? (Se v. 6: Peter skulle tage del i Olivers trængsler, bede for Oliver og anerkende Olivers myndighed).

  • Hvad tror I, det vil sige at »tag[e] del i hans trængsler« (L&P 30:6)?

  • Hvad kan vi lære af Herrens råd til Peter, som også finder anvendelse på os?

En sandhed, som eleverne måske nævner, er, at vi skal opretholde og støtte dem, som Herren har kaldet til at lede sit værk. Bed en elev om at skrive dette princip på tavlen.

Lad dem forklare, hvordan de kan anvende dette princip i deres liv, for eksempel når de støtter deres ledere i deres menighed. Giv dem mulighed for at bære deres vidnesbyrd om de velsignelser, som man modtager, når man støtter dem, som Herren har kaldet. Tilskynd dem til fortsat at efterleve dette princip.

Næste del (Lære og Pagter 36-40)

Spørg eleverne, om de nogensinde er blevet bedt om at adlyde en befaling, men de forstod ikke helt hvorfor. Hvad hvis I bliver lovet velsignelser, hvis I er lydige, men så ikke efterlever befalingerne? I den næste del vil eleverne lære om Kirkens medlemmer, der befandt sig i denne situation, og hvad Herren lærte dem.

Udskriv