Seminar og institut
Lektion 60: Lære og Pagter 56


Lektion 60

Lære og Pagter 56

Indledning

Ezra Thayre fik til opgave at bo og arbejde sammen med Joseph Smith sen. på Frederick G. Williams’ gård i Kirtland i Ohio. Bror Thayre hjalp også med at betale for noget gæld, der skyldtes for jorden. I begyndelsen af juni 1831 blev han og Thomas B. Marsh kaldet til at tage på mission til Missouri (se L&P 52:22). På grund af stolthed og selviskhed var bror Thayre uforberedt til at tage af sted med bror Marsh. I åbenbaringen, der står i Lære og Pagter 56, som blev modtaget den 15. juni, tilbagekaldte Herren bror Thayres kald og gav bror Marsh en ny kammerat. Herren advarede mod stolthed og sagde til de hellige, at han havde meget mere i vente for dem end jord og penge.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 56:1-13

Herren tilbagekalder Ezra Thayres missionskald og kalder ham til omvendelse

Spørg eleverne, om de kender nogen, der har opgivet noget vigtigt for at adlyde en af Herrens befalinger. (Eksempler kan omfatte nogen, der yder ofre for at tilslutte sig Kirken, tage på mission eller adlyde visse af Kirkens standarder). Bed nogle elever fortælle om deres eksempler.

Forklar, at Herren i juni 1831 kaldte Ezra Thayre til at tage på mission til Missouri sammen med Thomas B. Marsh. Bror Thayres bekymringer om ejendom og penge gjorde, at han var uforberedt til at tage af sted, da bror Marsh var parat, så bror Marsh henvendte sig til Joseph Smith og spurgte, hvad han skulle gøre. Da profeten adspurgte Herren, svarede Herren ham med den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 56.

Få en til at læse Lære og Pagter 56:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren sagde om dem, der nægter at adlyde hans befalinger.

  • Hvad sagde Herren om dem, der nægter at adlyde hans befalinger?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: For at blive frelst må vi …

Bed eleverne om at færdiggøre udtalelsen i henhold til vers 2. De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: For at blive frelst må vi tage vores kors op, følge Frelseren og holde hans befalinger. (Færdiggør princippet på tavlen).

  • Hvad tror I, det betyder at »tage [vores] kors op«? (Du kan for at hjælpe eleverne til at forstå denne vending bede dem om at læse Matthæus 16:26 i Joseph Smiths oversættelse i Guide til skrifterne).

  • Hvilken befaling har Herren givet, som kræver, at I tager jeres kors op og yder ofre for at være lydige? (Nogle eksempler kan findes i Til styrke for de unge).

  • Hvilke velsignelser har I modtaget eller vil I modtage, fordi I vælger at være lydige?

Spørg, hvordan folk i de følgende eksempler kunne tage deres kors op og adlyde Herrens befalinger:

  1. En ung mand nærmer sig den alder, hvor han vil være i stand til at tage på mission. Han bekymrer sig om alt det, han er nødsaget til at forlade, når han tager af sted.

  2. En ung pige ved, at de unge i hendes menighed vil besøge templet om et par måneder, men hun har ikke en tempelanbefaling. Der er noget i hendes liv lige nu, der forhindrer hende i at få en.

Forklar, at hvis vi vælger ikke at tage vores kors op, kan vi miste muligheder for at velsigne andre og selv modtage velsignelser. Få en til at læse Lære og Pagter 56:3-5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete, fordi Ezra Thayre ikke var parat til at tage til Missouri.

  • Hvad mistede Ezra Thayre, fordi han ikke var parat til at tage af sted? (Han mistede sin mulighed for at tage på mission, såvel som de velsignelser, han ville have fået).

  • Hvad kan Herren ifølge vers 4 gøre med de befalinger, han giver? (Eleverne bør finde frem til følgende princip: Herren kan give en befaling eller tilbagekalde en befaling, som han finder det passende).

Spørg eleverne, om de kan komme i tanke om eksempler fra skrifterne eller Kirkens historie, hvor Herren har givet og derefter tilbagekaldt en befaling. Her følger nogle få eksempler:

  1. Da Herren havde tilbudt Moses og hans folk den højere lov, gjorde israelitterne oprør og begyndte at tilbede en guldkalv. Herren gav dem en lavere lov. (Se 2 Mos 32-34; JSO, 2 Mos 34:1-2; L&P 84:23-27).

  2. Under sin tjenestegerning sendte Frelseren kun apostlene til medlemmer af Israels hus (se Matt 10:5). Kort tid efter sin opstandelse fortalte Frelseren apostlene, at de skulle forkynde evangeliet for alle nationer (se Matt 28:19).

  3. I denne uddeling befalede Herren nogle af de første hellige at praktisere flerkoneri. Profeten Joseph Smith og mange andre kirkeledere syntes, at denne befaling var vanskelig, men de adlød den. Efter præsident Wilford Woodruff havde modtaget en åbenbaring, udsendte han et manifest, som blev accepteret af Kirken som officiel og bindende den 6. oktober 1890. Dette førte til enden på praktiseringen af flerkoneri i Kirken (se Officiel erklæring – 1).

Sammenfat Lære og Pagter 56:6-7 ved at forklare, at Herren også ændrede missionskaldet til Selah J. Griffin og Newel Knight. Mind eleverne om, at de hellige i Colesville på grund af problemer, der var forårsaget af Leman Copley i Thompson i Ohio, fik besked på at flytte til Missouri. De spurgte profeten Joseph Smith, om de kunne foretage flytningen med Newel Knight som deres leder, som han havde været siden de havde forladt Colesville. Newel Knight var blevet kaldet til at tjene sammen med Selah J. Griffin før disse problemer (se L&P 52:32), så Herren gav Selah J. Griffin besked på at tage Ezra Thayres plads som Thomas B. Marshs kammerat og Newel Knight besked på at blive hos de hellige fra Colesville.

Få en til at læse Lære og Pagter 56:8-11 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad Herren befalede Ezra Thayre at gøre, da hans missionskaldelse blev trukket tilbage.

  • Hvad sagde Herren, der ville ske, hvis Ezra Thayre omvendte sig? Hvad ville der ske, hvis han ikke omvendte sig?

Forklar, at Ezra valgte at omvende sig, og syv måneder senere blev han igen kaldet til at tjene som missionær sammen med Thomas B. Marsh (se L&P 75:31).

Lære og Pagter 56:14-20

Herren advarer de hellige mod grådighed og et stolt hjerte

Bed eleverne om at forestille sig, at de har en ven, der har syndet, og som har det dårligt. Vennen henvender sig til dem og spørger: »Hvad skal jeg gøre for at omvende mig?« Giv eleverne tid nok til at grunde og svare. Når de har svaret, så få en til at læse Lære og Pagter 56:14-15 højt. Bed klassen om at følge med og se efter indstillinger og handlinger, der kan forhindre, at vores synder bliver forladt eller tilgivet.

  • Hvilke indstillinger eller handlinger forhindrer ifølge Lære og Pagter 56:14-15, at vores synder bliver forladt eller tilgivet?

  • Hvad tror I, vendingen »at give råd på jeres egen måde« betyder? Hvad antyder vendingen »jeres hjerte er ikke tilfreds«? (Den siger, at man ikke er tilfreds med det, man har).

  • Hvad kan vi lære af vers 14 og 15 om, hvad der er nødvendigt for at omvende sig og modtage tilgivelse? (Eleverne kan finde frem til forskellige principper, men sørg for at lægge vægt på følgende sandhed: Omvendelse indebærer at adlyde Herrens råd og vende sig væk fra uretfærdige ønsker. Bed eventuelt eleverne om at skrive denne sandhed i deres skrifter ved Lære og Pagter 56:14-15).

  • Hvorfor er lydighed og at vende sig væk fra uretfærdighed nødvendigt for sand omvendelse?

Forklar, at omvendelse ikke bare handler om at følge nogle trin, men at det kræver en fuldstændig ændring af hjertet – en forpligtelse til at adlyde Herren og vende sig væk fra al uretfærdighed. Da denne åbenbaring blev modtaget, lader det til, at Ezra Thayres selviskhed og stolthed forhindrede ham i at adlyde Herrens råd.

  • Hvordan kan en persons stolthed påvirke hans eller hendes evne til at have et angrende hjerte?

Lad eleverne læse Lære og Pagter 56:16-17 sammen med en makker. Bed den ene makker om at se efter, hvordan et hjerte, der ikke angrer, kan ses hos en rig. Bed den anden makker om at se efter, hvordan et hjerte, der ikke angrer, kan ses hos en fattig. Foreslå dem eventuelt, at de markerer det, de finder. Få eleverne til at forklare deres makker, hvad de fandt frem til, og derefter sammen drøfte følgende spørgsmål (du kan eventuelt skrive dem på tavlen):

  • Hvilke ligheder han I se i et hjerte, der ikke angrer, hos både den rige og den fattige?

  • Hvorfor kan grådighed være en egenskab hos både den rige og den fattige?

Lad eleverne tænke over, hvornår de har set en sådan indstilling i deres eget liv eller hos andre, de kender.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 56:18 højt. Lad klassen følge med og se efter ord, der beskriver hjertet hos dem, der vil blive velsignet.

  • Hvordan bør vores hjerte ifølge vers 18 være? Hvad vil det sige at have et sønderknust hjerte? Hvad med en angerfuld ånd? (Disse ord viser, at man ydmyger sig for og underkaster sig Herren).

  • Hvis vores hjerte har været grådigt eller stolt, hvordan kan vi så ændre os?

Bed eleverne om at fortsætte med at læse Lære og Pagter 56:19-20 sammen med deres makker. Få dem til at se efter velsignelser, som Herren lovede dem med et ydmygt hjerte. Foreslå dem eventuelt at markere det, de finder.

Skriv følgende ufuldstændige sætning på tavlen: De med et ydmygt hjerte vil …

  • Hvilke velsignelser færdiggør ifølge vers 18-20 sætningen på tavlen? (Når eleverne finder frem til de velsignelser, der er nævnt i disse vers, så skriv dem på tavlen. Du kan eventuelt forklare, at vendingen Herren har sin løn med henviser til belønninger for gode gerninger og straf for uretfærdige handlinger).

Forklar, at under indvielsesloven blev de andele, der blev givet til en person eller en familie i forhold til deres omstændigheder, kaldt »arvelodder« (L&P 57:7). Det er sandsynligt, at nogle af de hellige, såsom Ezra Thayre, under den første efterlevelse af denne lov blev overivrige over at modtage deres »arvelod«.

Skriv ordene Min arvelod ved siden af de velsignelser, der står på tavlen.

  • Ud fra det, som vi har skrevet, hvordan vil I så sammenfatte de velsignelser, som Herren har i vente for dem med et ydmygt hjerte? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: De med et ydmygt hjerte vil arve jorden).

  • Hvordan kan de velsignelser, der bliver nævnt i vers 18-20, sammenlignes med den ejendom og de penge, som Ezra Thayre og andre af de første hellige kan have været bekymrede for?

Bær vidnesbyrd om de velsignelser eller »arvelodder«, som Herren har i vente for os, hvis vi fornægter os selv uretfærdighed og forpligter os til at følge hans befalinger.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 56:2. At tage vores kors op og følge Herren som missionærer

Præsident Ezra Taft Benson talte om forventningen til unge mænd om, at de ofrer, hvad end der er nødvendigt for at tage på mission:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Om det at udføre en mission har præsident [Spencer W.] Kimball sagt: ›Hvor selvisk og tankeløst vil det ikke være for en ung mand at vokse op til manddom og tilbringe sin tid med at forberede sig til sit livs opgave og sin livsstilling og være uvillig til at tjene sin Skaber ved denne den allervigtigste tjenestegerning i verden‹ (Regionalrepræsentanternes seminar den 30. sep. 1977) …

Unge mænd, denne udtalelse af præsident Kimball burde være jeres personlige motto: ›Ethvert mandligt medlem af Kirken, som er værdig og i stand dertil, burde tage på mission‹ (Den danske Stjerne, sep. 1974 s. 379). Vi beder jer bringe dette offer. Vi kalder det sådan, fordi vi ikke har noget bedre navn for det. Det er en investering. Meld jer til denne den største tjenestegerning i verden. Prøv ikke at slippe for dette ansvar. Modsæt jer ikke bevidst denne opgave. Vi indbyder jer til at slutte jer til denne hær af … missionærer, der bliver større for hver eneste dag. Det vil blive jeres opgave at forkynde budskabet om genoprettelsen for verden. I skal vide, at vi stoler på jer og elsker jer. Vi forventer, at I udfører den mission« (se »Dette er en offerdag«, Den danske Stjerne, okt. 1979, s. 53, 54).

Lære og Pagter 56:4. Herren befaler og tilbagekalder

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum kom med følgende indsigt i, hvordan Herren nogle gange ændrer den vejledning, han giver til Kirken. Præsident Packer opmuntrede medlemmer til at stole på den åbenbaringsproces, der gives til apostlene, og til at acceptere ændringer i praksisser og procedurer, som de åbenbares:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Ændringer i organisationer eller procedurer er et vidnesbyrd om, at åbenbaring fortsætter. Læresætninger er faste, men metoderne eller procedurerne er det ikke …

Evangeliets plan blev åbenbaret linje på linje, bud på bud, lidt her og lidt der. Og således fortsætter det: ›Vi tror, at han endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige‹ (TA 1:9).

Der vil være ændringer i fremtiden, som i fortiden. Om brødrene foretager ændringerne eller modstår dem, afhænger fuldstændigt af de instruktioner, de modtager gennem åbenbaringens kanaler, som blev fastlagt i begyndelsen.

Læresætningerne vil være de samme, evige. Organisationen, programmerne og fremgangsmåderne bliver ændret som bestemt af ham, hvis kirke det er …

Og i sidste ende kommer det, som gives, på grund af, at Herren har sagt det, ›hvad enten det er ved [hans] egen røst eller ved [hans] tjeneres røst, det er det samme‹ (L&P 1:38). Vi kender hans røst, når han taler« (se »Åbenbaring i en verden der forandrer sig«, Stjernen, jan. 1990, s. 14, 15).

Lære og Pagter 56:14-15. At blive forladt for sine synder

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum understregede resultaterne af at opleve en fuldstændig forandring i hjertet gennem omvendelse:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Omvendelse kræver en oprigtig hensigt og en villighed til at holde ud, selv gennem smerte. Forsøg på at lave en liste over bestemte trin for omvendelse kan være nyttige for nogle, men den kan også føre til en mekanisk afkrydsningsmetode uden ægte følelser eller forandring. Sand omvendelse er ikke overfladisk …

Med tro på den barmhjertige Forløser og hans magt vendes fortvivlelse til håb. Selve ens hjerte og ønsker ændres, og den engang så tiltrækkende synd bliver stadigt mere afskyvækkende. En beslutning om at opgive og aflægge synd og at rette op på den skade, vedkommende har forårsaget, så godt man overhovedet kan, former sig nu i dette nye hjerte. Denne beslutning modnes til en pagt om lydighed mod Gud. Med den pagt på plads overfører Helligånden, sendebuddet for guddommelig nåde, lettelse og tilgivelse« (»Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 40).

Lære og Pagter 56:19. Herren vil have sin løn med til de ydmyge i hjertet

Følgende udtalelse af ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum fortæller om princippet kompensation, som omfatter løftet om løn fra Frelseren:

Billede
Ældste Joseph B. Wirthlin

»Herren kompenserer den trofaste for hvert et tab. Det, som bliver taget fra dem, som elsker Herren, vil han give dem igen på sin egen måde. Selvom det måske ikke lige kommer, når vi ønsker det, kan den trofaste vide, at hver en tåre, der falder i dag, skal falde hundredfold som glædes- og lykkestårer senere« (»Tag livet, som det kommer, og elsk det«, Liahona, nov. 2008, s. 28).

Udskriv