Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 41-44 (Del 10)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 41-44 (Del 10)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 41-44 (del 10), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 41)

Af Lære og Pagter 41 lærte eleverne, at Herren fryder sig ved at velsigne os, når vi hører og adlyder ham, og at vi bliver Jesu Kristi disciple, når vi modtager hans love og følger dem. Ved at studere Edward Partridges kaldelse til at blive Kirkens første biskop lærte de også, at biskopper bliver kaldet af Gud, opretholdt af medlemmernes stemme og ordineret ved den rette myndighed.

Dag 2 (Lære og Pagter 42:1-29)

Lære og Pagter 42 er også kendt som »Kirkens lov«. Da eleverne studerede den første del af Kirkens lov, lærte de, at hvis vi beder i tro, så kan vi modtage Ånden til at hjælpe os med at undervise andre. Derudover lærte de, at Helligånden kender alt og vidner om Faderen og Sønnen. Blandt de mange love og befalinger, som blev studeret i denne del af Lære og Pagter 42, studerede de den sandhed, at hvis vi begærer en anden person, så fornægter vi troen og mister Ånden.

Dag 3 (Lære og Pagter 42:30-93)

Da eleverne studerede og underviste i Herrens indvielseslov, lærte de, at vi skal sørge for de fattige og dem, der har behov for hjælp, og at når vi gør noget godt for andre, så gør vi det for Herren. De fandt også frem til det princip, at hvis vi spørger, så vil Herren give os kundskab, som vil skænke os fred og glæde. De afsluttede lektionen ved at lære, at overtrædelser, der er sket i ubemærkethed, ikke skal løses offentligt.

Dag 4 (Lære og Pagter 43-44)

I Lære og Pagter 43 lærte eleverne, at det kun er Kirkens præsident, som modtager åbenbaring for hele Kirken. De lærte også, at formålet med Kirkens møder er at undervise og opbygge hinanden, og at vi skal forpligte os til at handle ifølge de sandheder, som vi lærer. Efter at have studeret, hvordan Herren har befalet sine børn at omvende sig og forberede sig til Jesu Kristi andet komme, lærte de, at Satan i tusindårsriget vil blive bundet, og at Jesus Kristus vil regere over sit folk på jorden.

Indledning

I denne lektion vil eleverne fokusere på Herrens lærdomme i Lære og Pagter 42 vedrørende død og helbredelse, som ikke er omtalt i deres hjemmestudielektioner.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 42:43-52

Herren giver råd omkring død og helbredelse

Hold en lille beholder med indviet olivenolie til at salve de syge i den ene hånd og en flaske medicin i den anden hånd.

  • Hvad bliver disse ting brugt til?

  • Hvilke af disse bør vi stole på ved sygdom?

Når eleverne kort har delt deres tanker, så bed en elev om at læse Lære og Pagter 42:43-44 højt. Bed klassen om at se efter Herrens belæring om, hvad vi skal sætte vores lid til ved sygdom. Hjælp dem til at forstå disse vers ved at forklare, at de urter og den lette føde, der omtales i vers 43, henviser til medicinsk behandling, der sædvanligvis blev givet i den tidsperiode, hvor denne åbenbaring blev givet.

Hjælp eleverne til at forstå, at helbredelse kan ske ved tro og ved medicinsk behandling ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Bed klassen om at lytte efter, hvordan helbredelse kan ske både ved tro og ved lægevidenskaben, når eleven læser.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Sidste dages hellige tror på anvendelsen af den bedst tilgængelige videnskabelige kundskab og teknik. Vi gør brug af ernæring, træning og andre ting for at bevare vores helbred, og vi gør brug af praktiserende behandlere, såsom læger og kirurger for at genvinde helbredet.

Brug af lægevidenskaben strider ikke mod vores bønner i tro eller vores tillid til præstedømmets velsignelser …

Selvfølgelig venter vi ikke, til alle andre muligheder er udtømt, før vi beder i tro eller giver en præstedømmevelsignelse til helbredelse. I nødstilfælde kommer bønner og velsignelser først. For det meste prøver vi alle muligheder samtidigt« (»Helbred den syge«, Liahona, maj 2010, s. 47).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os at benytte bøn og præstedømmevelsignelser såvel som medicinsk behandling for at blive helbredt ved sygdom?

  • Vil alle syge personer, der modtager en præstedømmevelsignelse, blive helbredt ifølge vers 44?

Fortæl, at Herren forklarede, hvorfor nogle af dem, der modtager en præstedømmevelsignelse, måske ikke kommer sig. Bed en om at læse Lære og Pagter 42:48 højt. Lad klassen følge med og se efter principper, der styrer, hvorvidt en person vil blive helbredt af en præstedømmevelsignelse.

  • Hvad er ifølge vers 48 den vigtigste faktor, der bestemmer udfaldet af en præstedømmevelsignelse? (Hvis en person har tro på Jesus Kristus og ikke er bestemt til at dø, så vil vedkommende blive helbredt). Du kan eventuelt forklare, at vendingen »ikke bestemt til at dø« henviser til det faktum, at død eller helbredelse finder sted i henhold til Herrens tidsplan, visdom og vilje).

  • Hvorfor bliver alle, der har tro på Jesus Kristus, ikke helbredt?

  • Hvorfor er det vigtigt for os hver især at have tro på Guds vilje og tidsplan?

Lad eleverne finde frem til et princip, som vi kan lære af Lære og Pagter 42:48 om at blive helbredt for vores svagheder. Selvom de måske bruger andre ord, så bør deres svar afspejle følgende princip: Hvis vi har tro på Jesus Kristus, så kan vi blive helbredt i henhold til hans vilje. Du kan foreslå, at de markerer ord eller vendinger i vers 48, der belærer om dette princip.

Hjælp dem til at forstå, at vores tro skal være centreret om Jesus Kristus snarere end om visse udfald, som vi ønsker, ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed klassen om at lytte efter en begrundelse for, hvorfor det er vigtigt, at vores tro er centreret om Jesus Kristus.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Som børn af Gud, der kender til hans store kærlighed og uendelige kendskab til, hvad der tjener vores evige velfærd bedst, må vi stole på ham. Evangeliets første princip er tro på Herren Jesus Kristus, og det betyder at have tillid. Jeg mærkede den tillid i en tale, min fætter holdt ved en begravelse for en teenagepige, som var død af en alvorlig sygdom. Han sagde disse ord, som først forbavsede mig og derefter opløftede mig: ›Jeg ved, at det var Herrens vilje, at hun døde. Hun fik god lægehjælp. Hun fik præstedømmevelsignelser. Hendes navn var på bønnelisten i templet. Hun var genstand for hundredvis af bønner om, at hun måtte blive rask. Og jeg ved, at der er tilstrækkelig tro i hendes familie til, at hun kunne være blevet helbredt, hvis det ikke var Herrens vilje at tage hende hjem nu.‹ Jeg følte den samme tillid i ordene fra en far til en anden udvalgt pige, hvor kræft tog hendes liv i hendes teenageår. Han sagde: ›Min families tro på Jesus Kristus er ikke afhængig af et udfald.‹ Disse belæringer lød sande for mig. Vi gør alt, hvad vi kan for at helbrede vore kære, og dernæst sætter vi vores lid til Herren for udfaldet« (»Helbred den syge«, s. 50).

  • Hvordan udøvede de personer, som ældste Oaks talte om, tro på Jesus Kristus?

  • Nogle gange kræver det større tro at se en, man elsker, dø eller udholde en langvarig sygdom, end det gør at se dem overleve og blive helbredt. Hvorfor tror I, at det er sådan?

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at udøve tro på Jesus Kristus, selv om vi måske ikke får det udfald, som vi ønsker?

Spørg, om de kender nogen, der er død, på trods af at de fik den rigtige medicinske hjælp og søgte helbredelse gennem bøn og præstedømmevelsignelser. (Vær særlig opmærksom på dem, der har stået i sådan en situation). Få en til at læse Lære og Pagter 42:45-47 højt. Bed klassen om at følge med og se efter ord eller vendinger, der kan give trøst til en person, der har oplevet et dødsfald af en tæt på.

  • Vers 45 fortæller os, at vi naturligvis vil sørge over tabet af dem, vi elsker. Hvilken læresætning i vers 46 kan trøste dem, der sørger over tabet af en af deres kære? (Døden er sød for dem, der dør i Herren. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer ord og vendinger, der underviser om denne sandhed).

  • Hvad tror I, at det vil sige at dø i Herren? (En måde at forklare det på er, at en person trofast har holdt ud og har holdt hellige pagter helt til sin død).

  • Hvad tror I, det vil sige, at døden er »sød« for dem, der dør i Herren? (Du kan eventuelt forklare, at selv om en trofast person, der dør, kan have fysiske smerter, så handler dette løfte om den fred og hvile, som vedkommende vil opleve i åndeverden).

Lad eleverne overveje, hvorvidt de lever deres liv på en sådan måde, at døden vil være »sød« for dem, hvis den fandt sted i dag. (Du kan eventuelt bede dem om at skrive deres tanker i deres skriftstudiebog).

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet undervist om i denne lektion.

Næste del (Lære og Pagter 45-48)

Spørg, om de nogensinde har følt sig urolige eller bekymrede for Jesu Kristi andet komme. Forklar, at de i den næste del vil lære mere om tegnene på Frelserens andet komme. Hvad vil der ske, når Jesus Kristus kommer? Hvad kan vi gøre for at være klar til det?

Udskriv