Seminar og institut
Lektion 100: Lære og Pagter 97


Lektion 100

Lære og Pagter 97

Indledning

Profeten Joseph Smith modtog den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 97 den 2. august 1833. I denne åbenbaring instruerede og opmuntrede Herren Parley P. Pratt, der præsiderede over en skole for præstedømmebærere i Missouri, samt de mænd, der deltog i skolen. Herren fremhævede også sit ønske om, at de hellige i Missouri skulle bygge et tempel. Han lovede, at hvis de gjorde dette, og hvis deres hjerte var rent, så ville hans herlighed og tilstedeværelse være at finde der.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 97:1-9

Herren underviser medlemmerne af ældsternes skole i Missouri om, hvad de skal gøre for at blive antaget af ham.

Skriv følgende halvfærdige udsagn på tavlen. Bed eleverne om at skrive en fortsættelse af disse udsagn i deres skriftstudiebog.

Jeg går i skole, fordi …

Jeg går i kirke, fordi …

Efter noget tid beder du nogle af eleverne om at fortælle, hvordan de færdiggjorde sætningen.

Mind eleverne om, at Herren i vinteren 1832-1833 bad Kirkens ledere om at grundlægge Profeternes skole i Kirtland i Ohio. Parley P. Pratt præsiderede over en lignende skole i Independence i Missouri, en skole for ældsterne. Medlemmerne af denne skole skrev til Joseph Smith, som var i Ohio. Han svarede dem i et brev, som indeholder den åbenbaring, der nu findes i Lære og Pagter 97. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 97:1 for sig selv og finde ud af, hvordan Herren beskrev mange af brødrene i Zions land (Missouri).

  • Hvordan beskrev Herren mange af brødrene i Missouri?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 97:2 højt. Bed klassen følge med og finde frem til, hvad Herren lovede disse mænd. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke principper finder I i vers 1-2 om, hvordan vi kan opnå visdom og sandhed? (De bruger måske andre ord, men de bør komme frem til et princip lig det følgende: Hvis vi ydmyger os og flittigt søger at lære, så vil vi opnå visdom og sandhed).

  • Hvorfor tror I, at ydmyghed og flid hjælper os til at opnå visdom og sandhed?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 97:3-5 for sig selv og se efter, hvad Herren synes om Parley P. Pratts tjeneste, og hvad Herren lovede bror Pratt. Lad eleverne fortælle, hvad de har lært. Forsikr dem om, at de ligesom Parley P. Pratt kan vide, at Herren er tilfreds med dem, når de fortsat følger ham.

Forbered eleverne til at studere Lære og Pagter 97:6-9 ved at bede to elever om hver at tegne et billede på tavlen. Bed den ene om at tegne et træ, der bærer god frugt og som er plantet i god jord ved siden af en bæk (se v. 9). Bed den anden om at tegne et træ, der ikke bærer god frugt, og som har en økse liggende ved sin rod (se v. 7).

Billede
træ med god frugt
Billede
træ med økse

Forklar, at træet i begge illustrationer forestiller Kirkens medlemmer. Mind eleverne om, at mange medlemmer af ældsternes skole var ydmyge og trofaste. Der var dog nogen, der var blevet stolte og ulydige.

  • Hvis træet forestiller Kirkens medlemmer, hvad tror I så, at frugten forestiller? (Kirkens medlemmers gerninger eller handlinger. Hvis eleverne har svært ved at komme frem til dette svar, kan du bede dem om at læse Lære og Pagter 97:6 for sig selv for at finde svaret der).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 97:6-7 højt, og bed eleverne om at se efter de principper, der belæres om i disse vers.

  • Hvilke principper belæres der om i disse vers?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 97:8-9 højt, og bed eleverne om at se efter de principper, der belæres om i disse vers.

  • Hvilke principper belæres der om i disse vers?

  • Hvordan kan beskrivelsen af, hvad der sker med træerne, motivere os til at være mere trofaste?

Skriv følgende halvfærdige udtalelse på tavlen: For at blive antaget af Herren må vi …

Bed eleverne om at gennemgå Lære og Pagter 97:8 og finde egenskaberne ved en person, der er antaget af Herren. Når de finder disse egenskaber, så færdiggør sætningen på tavlen på følgende måde: For at blive antaget af Herren, må vi have et ærligt og sønderknust hjerte og en angerfuld ånd og være villig til at iagttage vores pagter ved opofrelse.

  • Hvad tror I, det betyder, at man har et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd?

  • Hvad tror I, det betyder at iagttage vores pagter ved opofrelse? (Et muligt svar er, at det betyder, at vi gør, hvad vi end skal gøre for at holde de pagter, som vi har indgået med Herren).

  • Hvilke ofre har I ydet for at holde jeres pagter?

Giv eleverne tid til at overveje deres position over for Herren og tænke over, hvordan de kan anvende princippet i Lære og Pagter 97:8 i deres tilværelse.

Lære og Pagter 97:10-21

Herren fremhæver sit vilje om, at de hellige i Missouri bygger et tempel

Lad en læse Lære og Pagter 97:10-12 højt, og bed klassen se efter, hvilket offer som Herren krævede af de hellige i Missouri.

  • Hvilket offer krævede Herren af de hellige i Missouri? (De skulle bygge et tempel, et Herrens hus).

Mind eleverne om, at Herren to år tidligere havde udpeget et område til templet (se L&P 57:1-3). I juni 1833 skrev Joseph Smith til Kirkens ledere i Missouri og bad dem om omgående at påbegynde bygningen af templet. Da åbenbaringen i Lære og Pagter 97 blev givet den 2. august 1833, var de hellige i Missouri dog endnu ikke begyndt at bygge. Derudover fandt det første pøbelangreb sted mod de hellige i Jackson County, før de modtog en kopi af denne åbenbaring, hvilket gjorde det meget sværere at holde denne befaling.

Bed eleverne om at se i Lære og Pagter 97:12-14 for sig selv og finde frem til årsagerne til, at Herren ønskede, at de hellige i Missouri byggede et tempel. Få dem til at gengive det, de har fundet ud af. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvordan har templet været »et sted til taksigelse« for jer? Hvordan har det været et »sted til undervisning«?

Del eleverne op parvis. Bed dem om at studere Lære og Pagter 97:15-20 sammen med deres makker og se efter de løfter, som Herren gav de hellige, hvis de byggede templet. Lad dem fortælle, hvad de har fundet ud af.

Læs følgende udtalelse af ældste David B. Haight fra De Tolv Apostles Kvorum for at give eleverne en bedre forståelse af, at løftet om at se Gud i templet drejer sig om mere end at se ham med vores naturlige øjne:

Billede
David B. Haight

»Det er sandt, at nogen virkelig har set Frelseren, men når man ser i ordbogen, lærer man, at der er mange andre betydninger af ordet se, som f. eks. at komme til at kende ham, føle ham, erkende ham og hans værk, fatte hans betydning og komme til at forstå ham« (»Vore templer og det arbejde der udføres deri«, Liahona,, jan. 1991, s. 58).

  • Hvordan gør vi os ifølge vers 15-17 værdige til at opleve Herrens herlighed og nærvær i templet?

Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: I templet vil Gud give sig tilkende for dem, der er rene af hjertet.

  • Hvad tror I, det vil sige at være rene af hjertet?

  • Hvordan kan vi gøre vores hjerte rent, så vi kan modtage templets velsignelser?

  • Hvordan er I blevet velsignet, når I værdigt har besøgt templet? (Hvis du har elever i din klasse, der endnu ikke har haft mulighed for at gå i templet, kan du eventuelt stille følgende spørgsmål i stedet: Hvordan har I følt jer velsignet, når I har søgt efter at være rene af hjertet?)

Bed dem om at læse Lære og Pagter 97:21 for sig selv og finde frem til, hvordan Herren definerede ordet Zion. Eleverne bør finde frem til følgende læresætning: Zion er de rene af hjertet.

Lære og Pagter 97:22-28

Herren forklarer, hvad vi skal gøre for at undslippe hans harme og modtage hans velsignelser

Billede
tornado

Giv eleverne en bedre forståelse af Herrens budskab i Lære og Pagter 97:22-24 ved at vise eller tegne et billede af en hvirvelvind. Forklar, at der opstår hvirvelvinde i hele verden. Kraftige hvirvelvinde kan blive til voldsomme tornadoer, der forårsager frygtelige skader. Spørg eleverne, om de nogensinde har set en hvirvelvind eller voldsom tornado i virkeligheden eller har set en optagelse af en. Lad dem fbeskrive deres oplevelse.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 97:22-24 højt, og bed klassen om at finde ud af, hvad Herren sammenlignede med en hvirvelvind. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Forklar, at i vers 22 henviser ordet hævnen til konsekvenserne ved at være ulydige overfor Herren.

  • Hvordan kan Herrens hævn være som en hvirvelvind?

Bed eleverne om at læse i Lære og Pagter 97:25-28 for sig selv og finde frem til, hvad vi skal gøre for at undslippe Herrens hævn og modtage hans velsignelser. Du kan foreslå, at de markerer ordet hvis, hver gang det forekommer i disse vers.

  • Hvad skal vi gøre for at undslippe Herrens hævn og modtage hans velsignelser?

  • Hvad er forbindelsen mellem Herrens budskab i disse vers og billedet af de to træer, som vi talte om tidligere? Hvad lærer vers 27-28 os om omvendelse og tilgivelse?

Bær dit vidnesbyrd om følgende princip: Hvis vi er lydige, så undslipper vi Herrens hævn og modtager en mangfoldighed af hans velsignelser.

Du kan eventuelt forklare, at ifølge Parley P. Pratt blev åbenbaringen i Lære og Pagter 97 »ikke overholdt af lederne og kirken i Missouri som et hele, selv om mange var ydmyge og trofaste. Derfor blev den straffedom, der var truet med, udøst i største grad, som de følgende fem år viser« (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1938, s. 96). I november 1833 blev de hellige smidt ud af Jackson County i Missouri, og de blev fortsat forfulgt i Missouri, indtil de blev drevet ud af staten i 1838 og 1839.

Bed eleverne om at tænke over, hvad de har følt sig tilskyndet til at gøre, mens de har studeret Lære og Pagter 97. Opfordr dem til at følge de tilskyndelser, så de kan modtage Herrens velsignelser.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 97:3. Parley P. Pratt og skolen i Zion

Ældste Parley P. Pratt beskrev ældsternes skole i Zion og sine bestræbelser i løbet af sommeren 1833:

Billede
Parley P. Pratt

»Denne klasse, hvor der var omkring 60 medlemmer, mødtes en gang om ugen. Vi mødtes under åben himmel, under nogle høje træer, på et sted, hvor vi kunne trække os tilbage i naturen, og her bad, forkyndte og profeterede vi, og øvede os i at anvende Helligåndens gaver. Her blev der udøst velsignelser over os, og vi fik åbenbaret og lært mange forunderlige ting. Herren gav mig stor visdom og satte mig i stand til at undervise og opbygge ældsterne, og jeg trøstede og opmuntrede dem under deres forberedelser til det store arbejde, der lå foran os. Jeg blev også selv meget opbygget og styrket. Jeg måtte gå til fods ca. 10 km for at komme til denne skole, og sommetider på bare fødder. Dette gjorde jeg en gang om ugen, foruden at jeg besøgte og forkyndte i fem eller seks grene hver uge« (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1938, s. 93-94; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1985, s. 216).

De, der deltog i ældsternes skole, studerede skrifterne, læresætninger og fag såsom engelsk grammatik, andre sprog, historie, litteratur, filosofi, matematik og håndskrift.

Lære og Pagter 97:13-14. Templet er et »sted til undervisning«

Ældste John A. Widtsoe fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste John A. Widtsoe

»Tempeltjeneste … giver en vidunderlig mulighed for at holde vores åndelige kundskab og styrke levende … Evighedens mægtige perspektiv åbner sig for os i de hellige templer; vi ser tiden fra dens uendelige begyndelse til dens endeløse afslutning; og det evige livs drama folder sig ud for os. Da ser jeg mere tydeligt min plads blandt alt i universet, min rolle i opnåelsen af Guds hensigter; jeg er bedre i stand til at placere mig selv der, hvor jeg hører til, og jeg er bedre i stand til at bedømme, afveje, adskille og organisere de almindelige, ordinære pligter i livet, så det uvæsentlige ikke overvælder mig eller borttager min vision af de større ting, som Gud har givet os« (i Conference Report, apr. 1922, s. 97-98; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1985, s. 217).

Lære og Pagter 97:15-16. Værdighed til at indtræde i templet

For at kunne indtræde i templet skal et kirkemedlem have en tempelanbefaling. Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Ethvert medlem, som gerne vil i templet, har – uanset alder – brug for at forberede sig til denne hellige oplevelse. Jeres biskop og stavspræsident, som bærer præstedømmemyndighedens nøgler og er almindelige dommere i Kirken, vil stille jer en række spørgsmål. Disse vigtige spørgsmål omfatter: Er du ærlig? Er du moralsk ren? Efterlever du visdomsordet? Adlyder du tiendeloven? Og opretholder du Kirkens ledere? Svarene på disse vigtige spørgsmål afspejler jeres holdninger og handlinger …

De standarder, som Herren har fastsat i tempelanbefalingsspørgsmålene, er meget lig de standarder, der står i Til styrke for de unge« (»Se enden fra begyndelsen«, Liahona, maj 2006, s. 44).

Udskriv