Seminar og institut
Lektion 92: Lære og Pagter 88:41-69


Lektion 92

Lære og Pagter 88:41-69

Indledning

Dette er den anden af fire lektioner om Lære og Pagter 88. Den del af åbenbaringen, der skal drøftes i denne lektion, blev givet ved en konference for højpræster i Kirtland i Ohio den 27. og 28. december 1832. Den indeholder Jesu Kristi forklaring om, hvordan Gud styrer sit skaberværk samt en indbydelse til os om at komme ham nærmere.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 88:41-50

Frelseren åbenbarer, at alt er styret ved guddommelig lov

Vis et billede af stjerner, som for eksempel Herren skabte alt (hæftet Evangelisk kunst, 2009, nr. 2; se også LDS.org), eller tegn nogle stjerner på tavlen.

Billede
Stjerner i himmelrummet
  • Har I nogensinde kigget på stjernerne og tænkt på Gud og hans skaberværk? Hvilke spørgsmål eller tanker har I haft, når I har kigget på himlen?

Påpeg, at når folk funderer over Guds skaberværks storhed, så føler de sig nogle gange små og ubetydelige. De tænker måske over, om Gud ved, at de eksisterer. Fortæl eleverne, at når de drøfter versene i dagens lektion, så vil de se, at selv om Gud styrer et umådeligt skaberværk i himlene, så er han opmærksom på os hver især og ønsker at komme os nærmere.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 88:41 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan dette vers viser, at Gud har magt til at styre hele sit skaberværk og alligevel være opmærksom på os hver især.

  • Hvordan viser dette vers os, at Gud har magt til at være opmærksom på os hver især og på vores behov?

Få en anden til at læse Lære og Pagter 88:42-45 højt. Bed klassen om at finde ud af, hvordan Gud styrer sit skaberværk.

  • Hvordan styrer Gud sit skaberværk? (Ved sine love).

Bed eleverne om at tænke på en del af Guds skaberværk, som, de synes, er utroligt. Bed nogle af dem om at komme med deres tanker. Du kan som et eksempel vise en genstand eller billede, der symboliserer noget af Guds skaberværk, og forklare, hvorfor du synes, at det er utroligt.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 88:46-47 for sig selv og se efter, hvad vi ser, når vi ser Guds skaberværk.

  • Hvad ser vi, når vi ser blot den mindste del af Guds skaberværk? (De bruger måske andre ord, men deres svar bør udtrykke følgende princip: Når vi ser Guds skaberværk, ser vi hans majestæt og magt. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvordan påvirker Guds skaberværk, som I ser oppe i himlen og nede på jorden, jeres vidnesbyrd om Gud?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 88:48-50 for sig selv. Bed efter noget tid en af dem om at sammenfatte versene med deres egne ord.

Lære og Pagter 88:51-61

Herren fortæller en lignelse om mænd, der arbejder i marken og på skift får besøg af deres herre

Forklar, at der i Lære og Pagter 88:51-60 er en lignelse, der hjælper os til at forstå Guds handlemåde med de riger eller verdener, han har skabt. Få en elev til at læse Lære og Pagter 88:51-55 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad manden i lignelsen befalede alle sine tjenere, og hvad han lovede dem hver især.

  • Hvad befalede manden sine tjenere? Hvad lovede han sine tjenere? (Han befalede dem at arbejde i sin mark. Han lovede dem, at han ville besøge dem på skift).

Sammenfat Lære og Pagter 88:56-60 ved at forklare, at markens herre i lignelsen besøgte sine tjenere, når det var deres tur. Hver tjener »modtog … lyset i deres herres ansigt, enhver mand i sin time« (L&P 88:58).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 88:61 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad denne lignelse lærer os om det samspil, Gud har mellem de riger, som han har skabt.

  • Hvad lærer denne lignelse os om det samspil, Gud har mellem de riger, som han har skabt? (Hjælp eleverne til at komme frem til følgende læresætning: Gud vil besøge alle sine riger og deres indbyggere i sin egen tid. Skriv denne læresætning på tavlen).

Lære og Pagter 88:62-69

Herren lover at komme os nær, når vi kommer ham nær

Påpeg, at Herren har været i sit rige på jorden, og at han vil komme igen og regere her i tusindårsriget. I Lære og Pagter 88:62-69 forklarer Herren, hvad vi kan gøre, så han vil være os nær. Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvor tæt føler I jer på Herren? Vil I gerne føle jer tættere på ham?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 88:62-63 for sig selv og se efter, hvad vi kan gøre for at invitere Herren til at komme os nær.

  • Hvilket princip lærer I af disse vers om at komme nær til Herren? (Når eleverne svarer, så skriv følgende princip på tavlen: Hvis vi kommer nær til Herren, så vil han komme nær til os).

  • Hvilke ord i vers 63 lærer os om, hvordan vi kan komme nær til Herren? (Søg, bed og bank på).

Påpeg, at ordene søg, bed og bank på er ord, der indebærer handling.

  • Hvilke handlinger har hjulpet jer til at søge, bede og banke på for at komme nær til Herren?

For at eleverne bedre forstår, hvordan man kan komme Herren nærmere, kan du bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball højt:

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»Jeg har opdaget, at når jeg bliver ligegyldig i mit forhold til guddommen, og når det er som om, at intet guddommeligt øre lytter, og ingen guddommelig røst taler, at så er jeg langt, langt borte. Hvis jeg fordyber mig i skriften, mindskes afstanden og åndeligheden vender tilbage« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 70).

Hjælp eleverne til at få en bedre forståelse af, hvordan vor himmelske Fader besvarer deres bønner, ved at læse Lære og Pagter 88:64-65 højt. Bed eleverne om at følge med og se efter, hvad Frelseren lover os, hvis vi beder til Faderen i hans navn.

  • Hvad lærer Frelseren os i dette vers om, hvordan vor himmelske Fader besvarer vores bønner? (Hjælp eleverne til at komme frem til følgende princip: Vor himmelske Fader besvarer vores bønner på den måde, som, han ved, er bedst for os. Skriv dette princip på tavlen).

For at eleverne bedre forstår dette princip, kan du give dem en kopi af følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed en om at læse udtalelsen højt, og bed de andre elever om at følge med og finde frem til, hvad vi bør gøre, når vor himmelske Fader besvarer en bøn på en måde, som er anderledes, end hvad vi havde håbet eller forventet.

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Det er så svært, når oprigtig bøn om noget, du ønsker inderligt, ikke besvares, som du ønsker det. Det er vanskeligt at forstå, hvorfor din udøvelse af dyb og oprigtig tro gennem et lydigt liv ikke medfører det ønskede resultat … Sommetider er det svært at indse, hvad der er bedst eller nødvendigt for dig på længere sigt. Dit liv bliver lettere, når du accepterer, at det, Gud gør i dit liv, er til din evige fordel« (»Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 9).

Overvej at bede nogle elever om at fortælle om en personlig oplevelse, hvor vor himmelske Fader har besvaret deres bøn med det, der var bedst for dem. Du kan eventuelt også selv fortælle om en oplevelse.

Forklar, at vi i Lære og Pagter 88:66 lærer, at en af måderne, hvorpå Gud kommunikerer med os, er »som røsten af en, der råber i ørkenen«. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 88:66 for sig selv og se efter, hvordan Guds røst når ud til os.

  • Hvordan er Guds røst som »røsten af en, der råber i ørkenen« ifølge dette vers?

  • Hvornår har I følt, at Gud var jer nær, selv om I ikke har set ham?

Få en til at læse Lære og Pagter 88:67-69 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan vi ellers kan komme nær til Herren. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Skriv følgende ufærdige sætning på tavlen: Hvis jeg alene har Guds ære for øje, så …

Bed eleverne om at færdiggøre sætningen ved hjælp af det, som de har lært i vers 67. Sætningen kunne derefter se sådan ud: Hvis jeg alene har Guds ære for øje, så vil jeg blive fyldt med lys. Du kan foreslå, at eleverne markerer dette princip i Lære og Pagter 88:67.

  • Hvad tror I, det vil sige, at vi »alene har [Herrens] ære for øje«? (Når eleverne besvarer dette spørgsmål, så nævner de måske forskellige, konkrete eksempler. Sørg for, at de forstår, at sætningen betyder, at man har hengivet sig fuldt ud til Guds værk og formål).

  • Tænk på mennesker, som I kender, der virker til at være fyldt med Herrens lys. Hvordan ser I dette lys i dem?

  • Hvad skal vi ifølge vers 68 gøre, for at vi alene har Gud i sinde? (Du kan eventuelt forklare, at vendingen »helliggør … jer selv« henviser til vores behov for at blive rengjort og renset fra synd. Vi bliver helliggjort gennem Jesu Kristi forsoning og Helligåndens påvirkning, når vi omvender os fra vores synder, modtager præstedømmeordinancerne og holder vores pagter).

Bed eleverne om atter at læse de læresætninger og principper, du har skrevet på tavlen. Få dem derpå til at forestille sig, at de kigger på stjernerne sammen med en ven, der ikke føler, at Gud ved, at han eller hun er til. Lad dem skrive i deres skriftstudiebog, hvad de vil sige til deres ven ved hjælp af principperne på tavlen. Bed efter lidt tid et par elever om at fortælle, hvad de har skrevet. Du kan eventuelt afslutte ved at læse følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab. Du kan også bære dit vidnesbyrd om Guds påvirkning i dit liv, når du har bestræbt dig på at komme nær til ham.

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Mine kære brødre og søstre … til tider kan vi føle os ubetydelige, ubemærkede, alene eller glemte. Men husk altid – I betyder noget for ham! …

Gud ser jer ikke blot som et dødeligt væsen på en lille planet, der lever i kort tid – han ser jer som sit barn. Han ser jer som det væsen, I er i stand til og udset til at blive. Han ønsker, I skal vide, at I betyder noget for ham« (»I betyder noget for ham«, Liahona, nov. 2011, s. 22).

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 88:67. »Fyldt med lys«

Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab har forklaret, at når vi kommer nær til Gud, bliver vores sjæl fyldt med lys:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Når vi kommer nær til vor himmelske Fader, bliver vi mere hellige. Og når vi bliver mere hellige, overvinder vi vantro, og vores sjæl bliver fyldt med hans velsignede lys. Når vi retter vores liv ind efter dette himmelske lys, leder det os ud af mørket og mod større lys. Dette større lys leder hen til Helligåndens ubeskrivelige betjening, og sløret mellem himmel og jord bliver tyndt« (»Guds kærlighed«, Liahona, nov. 2009, s. 23-24).

L&P 88:68. »Helliggør … jer selv«

Guide til skrifterne definerer helliggørelse som »den proces hvorved man bliver syndfri, ren og hellig i kraft af Jesu Kristi forsoning (Moses 6:59-60)«. Under helliggørelse i Guide til skrifterne står følgende henvisninger: 2 Thessaloniker 2:13; Hebræerne 10:10; 13:12; Alma 13:10-12; Helaman 3:33-35; 3 Nefi 27:20; Lære og Pagter 20:31; 76:41; 88:68. (Se Guide til skrifterne, »Helliggørelse«, scriptures.lds.org).

Ældste J. Thomas Fyans fra De Halvfjerds har forklaret, hvad det vil sige at helliggøre os selv:

Billede
Ældste J. Thomas Fyans

»Skriftstudium giver os yderligere vejledning med hensyn til at komme nær til Herren: ›Helliggør derfor jer selv, så I alene har Gud i sinde, og så skal de dage komme, da I skal se ham; for han vil fjerne sløret fra sit ansigt for jer, og det skal ske til hans egen tid og på hans egen måde og efter hans egen vilje‹ (L&P 88:68; fremhævelse tilføjet). Helliggøre betyder at gøre noget syndfrit, at man gør det rent. Dette gør vi ved at være i harmoni med hans Ånd.

Vi har fået en vejledning, der regelmæssigt minder os om, hvordan vi kan forblive syndfri og have hans Ånd hos os. Vi hører den hver gang, vi tager del i nadveren. Lyt nøje til disse ord: ›O Gud, du evige Fader, vi beder dig i din Søns, Jesu Kristi, navn velsigne og hellige dette brød for alle de sjæle, som nyder deraf, så de må spise til erindring om din Søns legeme og vidne for dig, o Gud, du evige Fader, at de er villige til at påtage sig din Søns navn og altid erindre ham og holde hans befalinger, som han har givet dem, så de altid må have hans Ånd hos sig (Moro 4:3; også L&P 20:77; fremhævelse tilføjet)« (»Draw Near unto Me«, Ensign, nov. 1985, s. 90).

Udskriv