Seminar og institut
Lektion 117: Lære og Pagter 109:47-80


Lektion 117

Lære og Pagter 109:47-80

Indledning

Den 27. marts 1836 bad Joseph Smith indvielsesbønnen for templet i Kirtland. Bønnen, som Herren tidligere havde åbenbaret for ham, står optegnet i Lære og Pagter 109. Dette er den anden af to lektioner om bønnen. Den omfatter profetens bøn til Herren om at velsigne de hellige, som var blevet undertrykt i Jackson County i Missouri, og om at Herren ville velsigne deres undertrykkere. Den omfatter også profetens anmodning om, at hele jordens befolkning, særligt Israels spredte, ville blive omvendt til evangeliets fylde, og at vor himmelske Fader ville antage indvielsen af templet i Kirtland og velsigne familierne i Kirken.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 109:47-53

Joseph Smith beder vor himmelske Fader om at hjælpe de hellige i Missouri

Bed eleverne om at forestille sig, at en ven eller et familiemedlem kæmper eller lider på en eller anden måde. Bed dem derpå om at forestille sig, at de ikke personligt kan gøre noget for at hjælpe denne ven eller dette familiemedlem. Stil følgende spørgsmål, når eleverne har haft tid til at forestille sig det:

  • Hvordan kan I hjælpe med at lindre nogens lidelser, selv når der ikke er noget, I personligt kan gøre?

Når de har delt nogle få ideer, så mind dem om, at de hellige i Missouri led voldsomt på grund af pøbelens vold i Jackson County. I april 1836 var profeten Joseph Smith i Kirtland i Ohio. Selvom han på det tidspunkt ikke personligt var i stand til at gøre noget for at lindre de helliges lidelser i Missouri, gjorde han noget under indvielsen af templet i Kirtland for at styrke dem. Bed en om at læse Lære og Pagter 109:47-49 højt. Lad klassen følge med og se efter en ting, vi kan gøre for at hjælpe andre i svære tider.

  • Hvad gjorde profeten ved indvielsen af templet i Kirtland for de hellige i Missouri? (Han bad for dem).

Bed en elev om at skrive på tavlen. Lad klassen foreslå en sandhed, som vi kan lære af profetens ord i bønnen i disse vers. Mens de svarer, kan eleven skrive følgende sandhed: Vores bønner kan bringe hjælp og styrke til dem i nød.

  • Hvornår har I følt eller set bønnens kraft hjælpe nogen i nød? (Du kan eventuelt gøre opmærksom på, at bøn til tider bliver besvaret gennem inspiration, vi modtager, for at hjælpe andre).

Bed en om at læse Lære og Pagter 109:50 højt. Lad klassen følge med og se efter andre personer, som profeten bad for.

  • Hvem bad profeten ellers for?

  • Hvorfor tror I, at vi skal bede for vores fjender? (Som hjælp til at kunne besvare dette spørgsmål kan du eventuelt lade eleverne læse Lære og Pagter 109:43 og 3 Nefi 12:43-45).

  • Hvad kan vi lære af Lære og Pagter 109:50 om, hvordan vores bønner kan påvirke andre? (Når de har svaret, så bed eleven om at skrive følgende princip på tavlen: Vores bønner kan påvirke andre til at omvende sig. Bed eleven om at sætte sig).

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål:

  • Hvad hvis dem, vi beder for, vælger ikke at omvende sig?

Få en til at læse Lære og Pagter 109:51-53 højt. Lad klassen følge med, mens de ser efter udtryk, der anerkender Herrens vilje og andres handlefrihed. Bed nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til. (Inden eleverne læser dette, kan du forklare, at når skriften nævner, at Herren blotter sin arm, så betyder det, at Herren viser sin styrke).

Bed dem om at genlæse Lære og Pagter 109:53 for sig selv, mens de ser efter, hvad vor himmelske Fader vil gøre for dem, der omvender sig. (Du skal måske forklare, at Guds vrede ofte bliver udtrykt i den straf eller lidelse, vi oplever på grund af vores synder i overensstemmelse med hans retfærdighed. Sætningen: »Når du ser på din Salvedes ansigt« henviser til vor himmelske Faders villighed til at være barmhjertig på grund af sin Søns, Jesu Kristi, sonoffer).

  • Hvorfor vil vor himmelske Fader vende sin vrede væk fra dem, der omvender sig? (Eleverne bruger måske andre ord, men hjælp dem til at komme frem til følgende princip: Takket være Jesu Kristi sonoffer vil vor himmelske Faders vrede vende sig bort fra dem, som omvender sig. Skriv dette princip på tavlen).

Hjælp eleverne til at visualisere beskrivelsen i vers 53 ved at bede dem om at gøre følgende:

Forestil jer et tidligere medlem af en anti-mormonsk pøbel stå foran Gud for at blive dømt. Forestil jer så, at denne person inden sin død omvendte sig oprigtigt og bad om at blive tilgivet og forløst gennem Jesu Kristi forsoning. Eftersom Jesus Kristus har lidt for denne persons synder, vil vor himmelske Fader fjerne straffen og udvise den angrende synder barmhjertighed.

Tilskynd eleverne til at udvikle denne holdning overfor dem, som har fornærmet dem eller har fået dem til at lide. Bed dem forestille sig, at sådanne personer står angrende foran vor himmelske Fader. Bed dem om at bede for personer, der har fornærmet dem eller syndet mod dem, ligesom Joseph Smith gjorde.

Lære og Pagter 109:54-67

Profeten beder for, at folk over hele verden vil blive omvendt til evangeliets fylde

Bed eleverne om at række hånden op, hvis de har gjort en af følgende ting:

  • Bedt for fuldtidsmissionærerne

  • Bedt for undersøgere

  • Bedt for personer, som endnu ikke har hørt om evangeliet

  • Hvordan tror I, at jeres bønner har hjulpet disse mennesker?

Bed en om at læse Lære og Pagter 109:54-58 højt. Lad halvdelen af klassen se efter, hvilke mennesker Joseph Smith bad for. Bed den anden halvdel af klassen om at se efter, hvad profeten bad Herren om at gøre for disse mennesker. Lad derefter hver gruppe fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad bad profeten om, at der ville ske med alle, som hører Herrens tjeneres vidnesbyrd?

  • Hvilke principper kan I se i disse vers? (Eleverne kan finde frem til flere sandheder, såsom følgende: Tempeltjeneste forbereder os til at bære vores vidnesbyrd for andre. Hvis vi beder for andre, kan deres hjerte blive blødgjort til at modtage Herrens tjenere. Når eleverne finder frem til principperne, kan du kan eventuelt skrive dem på tavlen.

Giv eleverne mulighed for at bære vidnesbyrd om de principper, de har fundet frem til. Du kan også bære dit vidnesbyrd og fortælle om en oplevelse, der relaterer til lektionen.

Opsummer Lære og Pagter 109:59-67 ved at forklare, at Joseph Smith bad om, at Herren ville etablere flere af Zions stave, så folk over hele verden kunne samles i dem. Han bad specifikt for, at profeten Jakobs (Israel) efterkommere ville komme til at kende sandheden og blive omvendt til evangeliets fylde. Dette er en vigtig måde, hvorpå Israel bliver indsamlet i de sidste dage.

Lære og Pagter 109:68-80

Profeten beder for Kirken og beder Herren om at antage indvielsen af templet

Bed dem om at lede i Lære og Pagter 109:68-69, 71-73, 78-80 for sig selv. Skriv eventuelt numrene på versene på tavlen, så eleverne kan henvise til dem. Bed dem om at se efter yderligere anmodninger, som profeten foretog i indvielsesbønnen. Foreslå dem eventuelt at markere det, de finder.

  • Hvem og hvad bad Joseph for?

  • Hvilke fordele er der ved at inkludere sådanne anmodninger i vores bønner?

Bed dem om at synge »Guds Ånd som en ild« sammen (Salmer og sange nr. 2). Henvis elevernes opmærksomhed på forklaringen under salmens tekst, hvor der står, at salmen blev sunget ved indvielsen af templet i Kirtland. (Et kor sang den umiddelbart efter indvielsesbønnen). Den bliver fortsat sunget ved tempelindvielser i vore dage.

Bed en om at læse følgende sammenfatning af, hvad der skete i templet om aftenen den 27. marts 1836, efter tempelindvielsen:

Den aften mødtes præstedømmekvorummer i templet. Joseph Smith sagde, at han »gav dem instruktioner med hensyn til profetiens ånd og inviterede forsamlingen til at tale … George A. Smith rejste sig og begyndte at profetere, da der hørtes en lyd, som lyden af en susende, mægtig vind, der fyldte templet, og hele forsamlingen rejste sig samtidigt, idet de blev rørt af en usynlig kraft; mange begyndte at tale i tunger og profetere; andre så storslåede syner; og jeg så, at templet var fyldt med engle, hvilket jeg sagde til forsamlingen. Folk i nabolaget kom løbende (da de hørte en usædvanlig lyd derinde og så et stærkt lys som en ildsøjle, der hvilede på templet) og blev forbavsede over, hvad der fandt sted« (i History of the Church, 2:248). Nogle så engle svæve over templet og hørte himmelsk sang (se Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., CES-hæfte, 2002, s. 169).

Afslut ved at bære vidnesbyrd om de velsignelser, vi kan modtage, når vi værdigt tager i templet.

Udskriv