Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 129-131; 132:1-33 (Del 28)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 129-131; 132:1-33 (Del 28)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 129-131; 132:1-33 (del 28), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 129; 130:1-11, 22-23)

Da eleverne studerede nogle af profeten Joseph Smiths lærdomme, lærte de, at sande budbringere fra vor himmelske Fader ikke vil bedrage os. De fandt også frem til læresætninger vedrørende medlemmerne af Guddommen. Eleverne lærte, at de relationer, som vi har i himlen, er de samme, som vi nyder på jorden, men de vil omfatte evig herlighed.

Dag 2 (Lære og Pagter 130:12-21)

I denne lektion lærte eleverne følgende principper: Kun Gud ved præcis, hvornår det andet komme vil finde sted. Den kundskab og intelligens, vi opnår i dette liv, opstår sammen med os i opstandelsen. Hvis vi skal opnå en velsignelse fra Gud, må vi adlyde den lov, den er baseret på.

Dag 3 (Lære og Pagter 131)

Da eleverne studerede Lære og Pagter 131, fandt de frem til, at vi må indgå den nye og evigtvarende ægteskabspagt for at opnå den højeste grad af det celestiale rige. De lærte også, hvad vendingen »det mere faste profetiske ord« betød samt lærte om vores ånds natur.

Dag 4 (Lære og Pagter 132:1-33)

I denne lektion lærte eleverne, at når en pagt indgås gennem præstedømmemyndighed og besegles af forjættelsens hellige Ånd, vil den vare for evigt. De lærte også, at hvis en mand og en kvinde forbliver i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, så vil de få en evig forøgelse af efterkommere.

Indledning

Eleverne studerede Lære og Pagter 132:1-33 i lektionen til dag 4. Dagens lektion kan hjælpe dem til at få en bedre forståelse af Lære og Pagter 132 og princippet om flerkoneri. Eleverne vil også få en større forståelse af, hvorfor flerkoneri blev praktiseret tidligere.

Bemærk: De lærte to mesterskriftsteder i denne del: Lære og Pagter 130:22-23 og Lære og Pagter 131:1-4. Overvej ved begyndelsen af denne lektion at bede halvdelen af klassen om at forklare, hvad de lærte af det første skriftsted, og den anden halvdel skal forklare, hvad de lærte af det andet skriftsted.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 132:3-6, 34-48

Herren fremsætter betingelserne for den nye og evigtvarende pagt og åbenbarer princippet om flerkoneri

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen:

Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt for jer?

Hvad vil I gøre fremover for at forberede jer på at komme til Herrens tempel og blive gift for tid og al evighed?

Hvilke velsignelser kan de, der adlyder Guds lov om at blive beseglet i templet, få i dette liv?

Bed eleverne om at tænke over disse spørgsmål, når de studerer Lære og Pagter 132 i dag.

Forklar, at mens profeten Joseph Smith i 1831 arbejdede på den inspirerede oversættelse af Det Gamle Testamente, læste han om nogle af de fordums profeter, der praktiserede flerkoneri (også kaldet polygami). Den praksis går ud på, at en mand er gift med mere end en levende hustru. Profeten studerede skrifterne, tænkte over det, han havde lært, og fremførte til sidst sine spørgsmål om flerkoneri for vor himmelske Fader i bøn.

Skriv 1 Mosebog 16:1-3 på tavlen. Forklar, at disse vers beskriver Saraj og Abrams handlinger, de der senere blev kendt som Sara og Abraham. Lad en elev læse disse vers højt. Bed klassen om at følge med og tænke på spørgsmål, som de eventuelt har om begivenhederne i Abram og Sarajs liv.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 132:1 for sig selv, mens de ser efter, hvad profeten Joseph Smith spurgte om, da han studerede skriftsteder i Det Gamle Testamente angående flerkoneri. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til. (Du kan forklare, at ordet medhustru er en vending, der blev brugt til at beskrive kvinder i Det Gamle Testamente, som i den kultur og tid, de levede i, var lovligt gift med en mand, men havde en lavere social og juridisk status end en hustru. Medhustruer var ikke en del af praksissen med flerkoneri i vores uddeling).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvorfor har Herren på forskellige tidspunkter i historien befalet retfærdige mænd og kvinder, at de skulle adlyde princippet om flerkoneri?

Forklar, at eleverne i deres studium af Lære og Pagter 132 kan finde svar på spørgsmålet på tavlen samt andre spørgsmål, som de måtte have angående flerkoneri. Bed dem om at skrive de sandheder ned, som de finder i deres studium i dag.

Lad et par elever skiftes til at læse Lære og Pagter 132:34-36 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvorfor Abraham og Sara begyndte at praktisere flerkoneri.

  • Hvorfor gav Sara ifølge vers 34 Abraham endnu en hustru? Hvad lærer det os om princippet om flerkoneri? (Når eleverne svarer, så skriv følgende princip på tavlen: Flerkoneri er kun godkendt af Herren, når han befaler det. Hjælp dem til at forstå denne vending ved at bede en elev om at læse Jakob 2:27, 30. Du kan også foreslå, at de skriver denne henvisning i deres skrifter ud for Lære og Pagter 132:34).

Få en til at læse Lære og Pagter 132:37-38 højt. Bed klassen om at følge med og se efter vendinger, der beskriver tilfælde, hvor Herren har befalet, at der skulle praktiseres flerkoneri. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Sammenfat Lære og Pagter 132:39, 41-43 ved at forklare, at Herren bekræftede, at når folk praktiserer princippet om flerkoneri ifølge hans befaling, er de ikke skyldige i ægteskabsbrud. Men hvis nogen praktiserer flerkoneri i nogen anden situation, end Herren har befalet, så er de skyldige i ægteskabsbrud. (Læg mærke til, at ordet udryddet i vers 41 indikerer, at dem, der bryder deres hellige pagter, vil blive adskilt fra Gud og fra hans pagtsfolk (sammenlign med ApG 3:22-23; 1 Ne 22:20)).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 132:40 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, at han ville gøre. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at »alt« henviser til de af evangeliets love og ordinancer, der er blevet åbenbaret i tidligere uddelinger. Skriv følgende princip på tavlen: Befalingen om at efterleve flerkoneri i de sidste dage var en del af genoprettelsen af alt. (Se også ApG 3:20-21).

Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:45, 48 højt.

  • Hvad kan vi lære af disse vers om flerkoneri? (Når eleverne svarer, så skriv følgende princip på tavlen: Flerkoneri kan kun bemyndiges gennem de præstedømmenøgler, der er givet til Kirkens præsident).

Forklar, at Herren tidligt i denne uddeling, som en del af genoprettelsen af alt, befalede nogle af de tidligere hellige, at de skulle praktisere flerkoneri gennem de præstedømmenøgler, som profeten Joseph Smith og de efterfølgende af Kirkens præsidenter, Brigham Young, John Taylor og Wilford Woodruff, besad. I 1890 modtog præsident Woodruff, der handlede med de samme præstedømmenøgler, en åbenbaring om, at flerkoneri skulle ophøre (se Officiel Erklæring – 1).

Lære og Pagter 132:49-66

Herren rådgiver Joseph og Emma Smith med hensyn til flerkoneri

Forklar, at profeten Joseph Smith var modvillig med at begynde at praktisere flerkoneri. Han sagde, at han ikke begyndte, førend han blev advaret om, at han ville blive udryddet, hvis han ikke gjorde det (se »Plural Marriage«, Historical Record, maj 1887, s. 222). På grund af manglende historisk dokumentation ved vi kun meget lidt om hans første bestræbelser på at overholde befalingen. Men i 1841 adlød profeten befalingen, og i løbet af de næste tre år giftede han sig med yderligere hustruer i overensstemmelse med Herrens befalinger. Profeten Joseph Smiths lydighed mod Herrens befaling om at praktisere flerkoneri var en prøve på hans og hans elskede hustru Emmas tro.

Sammenfat Lære og Pagter 132:49-56 ved at forklare, at Herren rådgav Joseph og Emma Smith og lovede dem velsignelser, hvis de ville adlyde princippet om flerkoneri. Forklar, at profeten Joseph Smith i 1841 begyndte at belære andre trofaste mænd og kvinder om princippet om flerkoneri. Selvom disse trofaste medlemmer af Kirken til at begynde med var tøvende og frustrerede over befalingen, så modtog de personlig bekræftelse gennem Helligånden og accepterede princippet om flerkoneri.

Læs Lære og Pagter 132:63 højt fra sætningen, der begynder med »for de er blevet givet ham«. Før du læser, så forklar, at disse vers hjælper os til at forstå en årsag til, at Herren befalede Joseph Smith og andre at praktisere flerkoneri. Bed klassen om at følge med og se efter den konkrete årsag. (Når du har læst, så skriv følgende princip på tavlen: Herren har til tider indført flerkoneri for at give sit folk mulighed for at opdrage børn til sig. Du kan endnu engang henvise til Jakob 2:30).

  • Hvad vil det sige at »mangfoldiggøre sig og opfylde jorden«? (At få børn).

  • Hvordan bliver det muligt for forældre, når de får børn, at være en del af vor himmelske Faders fortsatte værk?

Henvis til spørgsmålet, du skrev på tavlen i begyndelsen af lektionen: Hvorfor har Herren på forskellige tidspunkter i historien befalet retfærdige mænd og kvinder, at de skulle adlyde princippet om flerkoneri? Du kan bede dem om at sammenfatte det for klassen, som de har lært af deres studium af Lære og Pagter 132 og Jakob 2:27, 30, der hjælper dem til at besvare dette spørgsmål.

Afslut med at bære dit vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og om, at han modtog og adlød åbenbaring fra Gud (se L&P 132:37).

Næste del (Lære og Pagter 133-135)

Spørg eleverne, hvad de ville gøre, hvis de skulle vælge mellem at dø eller flygte fra dem, der forsøgte at dræbe dem. Hvad hvis de kunne redde deres familie, venner og hundredvis af andre fra at dø, hvis de lod sig dræbe? Ville I gøre det? Profeten Joseph Smith valgte villigt at se døden i øjnene, idet han sagde: »Jeg går som et lam til slagtning, men jeg er rolig som en sommermorgen« (L&P 135:4). Eleverne vil læse om profeten Joseph Smiths martyrdød i næste del.

Udskriv