Seminar og institut
Lektion 137: Lære og Pagter 130:12-21


Lektion 137

Lære og Pagter 130:12-21

Indledning

Denne lektion omhandler læresætninger, som Joseph Smith underviste om ved et kirkemøde i Ramus i Illinois den 2. april 1843. Disse lærdomme findes i Lære og Pagter 130. Profeten underviste om kommende begivenheder, herunder Jesu Kristi andet komme. Han underviste også om vores evne til at beholde kundskab og intelligens, når vi er døde, og forklarede, hvordan vi kan modtage Guds velsignelser.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 130:12-17

Joseph Smith underviser om det andet komme

Skriv, før klassen begynder, følgende udtalelse på tavlen: Mange har funderet over den præcise dato for det andet komme.

  • Har I nogensinde ønsket at vide, præcis hvornår Jesu Kristi andet komme vil finde sted?

Forklar, at der på Joseph Smiths tid var en fremtrædende kristen prædikant, der hed William Miller, som hævdede, at Frelserens andet komme ville finde sted den 3. april 1843. Dagen før den dag, hvor Miller havde forudsagt, at det andet komme ville indtræde, talte profeten Joseph Smith til de hellige i Ramus i Illinois og nævnte, at han havde bedt for at få at vide, hvornår det andet komme ville finde sted.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 130:14-17 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Joseph Smith erfarede, da han bad om tidspunktet for Jesu Kristi andet komme.

  • Åbenbarede Herren det præcise tidspunkt for det andet komme til Joseph Smith?

  • Hvad sagde Herren til Joseph Smith, at han skulle gøre? (Når eleverne har svaret, så kan du eventuelt foreslå, at de markerer ordene »Besvær mig ikke mere angående denne sag« i deres skrifter). Fortæl eleverne, at ingen ved præcis, hvornår Frelseren vil vende tilbage).

Bed en elev læse følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Jeg er kaldet som en af apostlene for at være et særligt vidne om Kristus … og jeg ved ikke, hvornår han kommer igen. Så vidt jeg ved, så er der ingen af mine brødre i De Tolvs Kvorum eller endog i Det Første Præsidentskab, der ved det. Og jeg vil ydmygt mene, at hvis vi ikke ved det, så er der ingen, der ved det … Frelseren sagde, at ›om den dag og time ved ingen, nej, end ikke Guds engle i himlen, men alene min Fader‹ (JS-M 1:40).

Jeg tror, at når Herren siger, at ›ingen‹ ved det, så mener han virkelig, at ingen ved det« (»When Shall These Things Be?«, Ensign, dec. 1996, s. 56).

  • Hvad lærer vi af Lære og Pagter 130:14-17 og af ældste Ballards udtalelse? (Eleverne kommer måske frem til mange forskellige sandheder, men de bør komme frem til følgende: Kun Gud ved præcis, hvornår det andet komme vil finde sted).

Påpeg, at nogle mennesker på vor tid prøver at forudsige det præcise tidspunkt for det andet komme eller verdens ende.

  • Hvordan vil det hjælpe jer til ikke at blive forledt af falske forestillinger, hvis I husker dette princip?

Lære og Pagter 130:18-19

Joseph Smith underviser om vigtigheden af at opnå kundskab og intelligens i dette liv

Hvis det er muligt, så vis en kuffert eller taske. Bed eleverne om at forestille sig, at de skal rejse hen til et sted, hvor de aldrig har været før. De kan kun tage det med, som kan være i kufferten (eller tasken).

  • Hvad vil I pakke ned i kufferten? (Bed en elev om at skrive svarene på tavlen).

Bed eleverne om at forestille sig, at deres bestemmelsessted er åndeverden, hvor vi kommer ind, når vi dør.

  • Hvilke af de ting, der står på tavlen, kan I tage med jer, når I dør?

Få en til at læse Lære og Pagter 130:18-19 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad vi kan tage med os fra dette liv, når vi dør.

  • Hvad vil vi ifølge vers 18-19 beholde, når vi er døde? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør finde frem til følgende sandhed: Den kundskab og intelligens, som vi opnår i dette liv, vil opstå sammen med os i opstandelsen).

Hjælp eleverne til at forstå, hvad der menes med ordene kundskab og intelligens, ved at bede en om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»Hvis vi overvejer, hvad det er, der vil opstå med os i opstandelsen, er det indlysende, at vores intelligens vil opstå med os, hvilket ikke blot vil sige vores intelligenskvotient, men også vores evne til at modtage og anvende det, der er sandt. Vores talenter, egenskaber og færdigheder vil opstå med os og bestemt også vores evne til at lære, samt vores grad af selvdisciplin og vores evne til at arbejde« (We Will Prove Them Herewith, 1982, s. 12).

  • Hvad betyder ordet intelligens i vers 18-19 i henhold til ældste Maxwell?

  • Hvordan kan vi ifølge vers 19 opnå større kundskab og intelligens? (Du kan eventuelt påpege, at noget kundskab og intelligens kun kan opnås »ved … flid og lydighed«).

  • Hvornår har I opnået kundskab eller intelligens ved jeres flid og lydighed? (Du kan eventuelt også selv fortælle om en oplevelse).

Påpeg, at de, der opnår mere kundskab og intelligens i dette liv, i henhold til vers 19 vil have en fordel i den kommende verden.

  • Hvordan tror I, at vi kan få en fordel i den kommende verden ved at opnå kundskab og intelligens i denne?

Forklar, at det, som vi lærer i dette liv, både timeligt og åndeligt, vil være en hjælp for os i evigheden. Vi vil være i stand til at bygge ovenpå den kundskab, som vi opnår i dette liv, for at blive mere som vor himmelske Fader.

Hjælp eleverne til at fortsætte med at opnå kundskab og intelligens ved at tilskynde dem til fortsat at deltage i seminar samt planlægge at deltage i institut, når de er færdige med seminar. Lad eleverne nedskrive et mål, som kan hjælpe dem til at opnå mere kundskab og intelligens.

Lære og Pagter 130:20-21

Joseph Smith forklarer, hvordan vi opnår velsignelser

Bed eleverne om at forestille sig, at de gerne vil forbedre deres håndskrift, så de beslutter sig for at løbe fem kilometer fem dage om ugen i en måned.

  • Hvad vil resultatet blive? Hvorfor?

  • Hvad skal I gøre for at forbedre jeres håndskrift?

Påpeg, at ligesom vi er nødt til at forstå, hvordan vi opnår de resultater, som vi ønsker, så er vi også nødt til at forstå, hvordan vi opnår de velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker at give os.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 130:20-21 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan vi kan opnå de velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker at give os.

  • Hvordan opnår vi ifølge vers 20-21 en velsignelse fra Gud?

Få eleverne til at skrive vers 20-21 som et »hvis-så« princip. Lad efter et stykke tid nogle af eleverne læse deres princip for klassen. De bruger måske andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi ønsker at opnå en velsignelse fra Gud, så må vi adlyde den lov, som den er baseret på.

Hjælp eleverne til at få en større forståelse af denne sandhed ved at tegne følgende oversigt på tavlen (du kan eventuelt gøre dette, inden klassen begynder). Bed eleverne om at tegne oversigten i deres skriftstudiebog. Bed en om at læse det første skriftsted højt. Lad klassen følge med og se efter en lov og den tilhørende velsignelse. Når de svarer, så udfyld det korrekte felt i oversigten. Bed eleverne om at færdiggøre deres oversigt på egen hånd.

Hvis vi skal opnå en velsignelse fra Gud, må vi adlyde den lov, den er baseret på.

Skriftsted

Lov

Velsignelse

L&P 10:5

L&P 88:124

2 Nefi 32:3

Johannes 7:17

Når eleverne er færdige med denne aktivitet, så bed dem om at tænke over velsignelser, som de har modtaget, fordi de har adlydt en lov. Bed dem fortælle om deres oplevelser.

Lad eleverne skrive de velsignelser ned, som de ønsker at opnå. Få dem derpå til at skrive, hvilken lov eller love de skal adlyde for at modtage disse velsignelser.

Påpeg, at nogle love og velsignelser er meget specifikke, mens andre er mere generelle. Påpeg også, at nogle lovede velsignelser kommer i det næste liv.

Afslut dagens lektion ved at bede eleverne om at gennemgå nogle af de sandheder, som de har lært af Joseph Smiths skrivelser i Lære og Pagter 130.

Afslut ved at lade en elev læse følgende udtalelse af præsident Brigham Young om Joseph Smiths evne til at forklare det, der hører Gud til.

Billede
Præsident Brigham Young

»Bror Joseph Smiths fremragende og herlige karakter bestod i, at han kunne gøre himmelens ting forståelige for et almindeligt menneske. Når han forkyndte for folket – åbenbarede det, som hører Gud til, Guds vilje, frelsesplanen, Jahves formål, det forhold, vi har til Herren og alle de himmelske skabninger, forenklede han sine lærdomme, så at alle mænd, kvinder og børn kunne forstå dem, og gjorde dem så jævne som en tydelig sti. Dette skulle kunne overbevise alle, som nogensinde har hørt om ham og hans guddommelige myndighed og kraft, for ingen anden mand kunne undervise, som han kunne, og ingen person kan åbenbare det, der hører Gud til, uden gennem Jesu Kristi åbenbaringer« (»Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young«, 1997, s. 347)

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om Joseph Smiths kaldelse som profet, seer og åbenbarer. Tilskynd eleverne til at handle i overensstemmelse med de læresætninger og principper, som de har lært i deres studium af profetens lærdomme i Lære og Pagter 130.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 130:18-19. Opnå kundskab og intelligens

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»I … bør ikke beklage jer over opdragelsen. Fordyb jer ikke så meget i det tekniske, at I ikke lærer det praktiske. Alt, hvad I kan lære, af praktisk art – i huset, i køkkenet, i haven – vil være til gavn for jer. Beklag jer aldrig over opdragelse. Studer flittigt og mød altid op …

I kan lære at reparere og male og endda sy og alt andet praktisk. Det er værd at gøre. Hvis det ikke er til gavn for jer selv, vil det hjælpe jer, når I tjener andre mennesker« (»Råd til unge mænd«, Liahona, maj 2009, s. 51).

Udskriv