Seminar
Apostlenes Gerninger 10-15


Apostlenes Gerninger 10-15

Overblik

Efter sin opstandelse befalede Jesus Kristus sine apostle at undervise og døbe mennesker fra alle nationer (se Matt 28:19). Denne befaling begyndte at blive opfyldt, da en retfærdig ikke-jøde ved navn Cornelius og apostlen Peter modtog åbenbaringer og blev guddommeligt vejledt til at møde hinanden. Peter døbte Cornelius, og derfra spredte evangeliet sig til ikke-jøderne. Men nogle var stadig imod apostlenes arbejde, hvilket var tilfældet, da apostlen Jakob led martyrdøden, og Peter blev fængslet. Efter forbøn fra mange af de retfærdige blev Peter befriet fra fængslet af en engel. Apostlene Paulus og Barnabas tog på mission for at hjælpe med at opfylde befalingen om at undervise alle nationer. De mødte også stor modstand, men blev velsignet med megen succes. Mange af de ikke-jøder, de underviste, tog imod Kristi evangelium. Der opstod spørgsmål om, hvorvidt ikke-jødiske konvertitter burde omskæres og overholde moseloven. Spørgsmålet blev stillet til Peter og andre kirkeledere, som rådførte sig med hinanden og modtog åbenbaring om sagen.  

Forbered undervisningen

Følgende information giver lærere forslag til, hvad der muligvis skal forberedes på forhånd til hver lektion.

Apostlenes Gerninger 10, del 1

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at se endnu mere på andre mennesker, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus ser dem.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at lægge mærke til, hvordan de ser på og behandler mennesker omkring sig, og hvorfor de handler på denne måde. Bed dem om at være forberedte på at fortælle om nogle indblik fra deres observationer.

  • Billeder: Billede af skyer

  • Materialer til eleverne: Materialer som papir og farveblyanter, som eleverne kan lave illustrationer med

  • Undervisningsforslag til videokonference: Hvis eleverne opfordres til at tegne Peters syn, så bed dem om at tilpasse deres visning af deltagerne, så personens billede fylder skærmen, når hver person fortæller og forklarer. Det vil gøre det lettere for alle elever at se hinandens tegninger.

Apostlenes Gerninger 10, del 2

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at få en større forståelse af, hvordan deres himmelske Fader kan åbenbare sin vilje for dem.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at identificere behov eller bekymringer i deres liv, som de gerne vil have åbenbaring om.

  • Videoer: »Lysets mønstre: Åbenbarelsens ånd« (3:04, https://www.churchofjesuschrist.org/study/video/inspirational-messages/2012-01-012-patterns-of-light-spirit-of-revelation?lang=dan); »Guds gode Helligånd« (15:45, se fra tidskode 14:41 til 15:18)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Når eleverne gennemgår begivenhederne i Apostlenes Gerninger 10:1-28, 44-48 , kan du overveje at vise teksten fra disse vers og lade eleverne fremhæve eller markere de vers, de kan lide som klasse, ved at bruge funktionen »Kommentarer«.

Apostlenes Gerninger 11, 15

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at få en større forståelse af, hvordan Frelseren leder sin kirke gennem åbenbaring til sin profet og sine apostle.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Guide til skrifterne, »Åbenbaring«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/revelation?lang=dan, og at møde op forberedt på at fortælle, hvad de forstår om, hvordan Herren åbenbarer sin vilje til sine profeter.

Apostlenes Gerninger 12:1-19

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at udvikle større tillid til vor himmelske Fader, og at han svarer bønner.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at møde forberedte på at fortælle om en oplevelse, hvor bønner blev besvaret på den måde, som de eller andre havde håbet på, samt en oplevelse, hvor bønner tilsyneladende ikke blev besvaret eller besvaret på en anden måde end håbet.

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at invitere en lokal kirkeleder, som eleverne kender, til at deltage og fortælle om oplevelser med bønner, der bliver besvaret, både på måder, man håbede på, og på måder, man ikke håbede på. Alternativt kan du bede en elev om at få et familiemedlem til at dele sine erfaringer med bøn med klassen. Sørg for at få passende godkendelser fra lokale kirkeledere og den lokale S&I-koordinator, før du inviterer gæster til at tale til din klasse.

Gennemgang af evangelisk mesterlære 14

Formål med lektionen: Denne lektion vil give eleverne mulighed for at uddybe deres forståelse af og forklare sandheder om et eller flere af mesterlæreskriftstederne i Det Nye Testamente.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at gennemgå de mesterlæreskriftsteder, der vil blive studeret i denne lektion, og møde op forberedte på at drøfte dem. Eleverne kan bruge Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022 eller appen Evangelisk mesterlære som hjælp til at gennemgå dem.

Bemærk: I stedet for denne lektion med gennemgang kan det være nødvendigt at undervise i en lektion om evangelisk mesterlæreskriftsteder. Tjek undervisningsplanen fra områdelederen eller -koordinatoren for at sikre, at der bliver undervist i hvert af mesterlæreskriftstederne, i løbet af seminaråret.

  • Indhold, der kan vises: Matche-aktivitet

  • Undervisningsforslag til videokonference: Eleverne kan opdeles i private rum for at drøfte spørgsmålene i slutningen af lektionen.

Udskriv