Seminar
Johannes 1:35-51


Johannes 1:35-51

»Kom og se«

Billede
Christ walking on seashore beckoning to Peter and Andrew to become his apostles--fishers of men. Figures are crude; nice glow about Christ.

Jesus inviterede sine første disciple til selv at se, hvem han er, og til at følge ham. Når du studerer disse beretninger i Johannes, hjælper det dig med at forstå, hvordan du selv kan svare på Frelserens invitation til at »komme og se«.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at reflektere over en oplevelse, der hjalp dem til bedre at forstå, hvem Jesus Kristus er. Hvad skete der?

Mulige læringsaktiviteter

»Kom og se«

Vis om muligt et billede af De Tolv Apostles Kvorum.

Forestil dig, at du og en ven går hjem fra skole, og du fortæller, at du har hørt, at en apostel snart kommer og taler på et møde i dit lokalområde.

  • Hvorfor ikke bede din ven om at komme med dig og din familie for at se og høre denne apostel, i stedet for blot at fortælle om mødet bagefter?

Apostlen Johannes skrev om, hvordan Johannes Døber introducerede nogle af sine følgere for Jesus Kristus. Studér Johannes 1:35-51 og se efter, hvad der kan ske, når vi søger at lære om og følge Jesus Kristus (se også JSO, Joh 1:42 (i JSO, tillæg)) .

  • Hvilke invitationer i disse vers accepterede Frelserens disciple, som hjalp dem med at følge ham?

  • Hvad lærte du af Andreas’ og Filips erfaringer og handlinger i disse vers?

Hjælp eleverne med at dele de principper, de har lært af denne beretning. Det kan være gavnligt at få eleverne til at dele det, de lærte, med en klassekammerat, eller at invitere et par elever til at dele med klassen. Nogle eksempler på principper, de finder, kan omfatte:

Når vi tager imod opfordringen til at lære om og følge Jesus Kristus, vil vi modtage vores eget vidnesbyrd om ham.

Når vi modtager et vidnesbyrd om Jesus Kristus, ønsker vi at hjælpe andre med at modtage et vidnesbyrd.

Stil opfølgende spørgsmål for at hjælpe med at uddybe elevernes forståelse af det, de finder. Resten af forslagene i denne lektion har til formål at hjælpe eleverne med at sammenligne Herrens invitation til at »komme og se« for sig selv, tage imod den og finde ud, hvordan de kan anvende det til at styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Hvad lærer denne beretning dig om Frelseren?

Hvad kan du gøre for at svare på Frelserens opfordring til at »komme og se«?

Brug 30 sekunder på at notere de første tanker, der falder dig ind, omkring hvordan en person i dag kan reagere på Jesu Kristi opfordring til at »komme og se«.

Overvej at lade eleverne lave en aktivitet for at udforske forskellige måder, hvorpå de kan tage imod Frelserens invitation til at »komme og se«. Del f.eks. whiteboard-tuscher eller et par stykker kridt ud til et par elever, og bed dem om at skrive en måde, hvorpå vi kan svare på Frelserens opfordring til at »komme og se« på tavlen. Bed derefter eleverne om at give deres kridt eller tusch til en elev, der ikke har skrevet på tavlen, så de kan skrive et svar. Du kan gentage dette efter behov.

Ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum har givet følgende forslag til, hvordan vi kan svare på Frelserens invitation til at »komme og se«. Se videoen »Hvordan kan jeg forstå?« fra tidskode 6:24 til 7:04, eller læs følgende udtalelse. Videoen kan ses på https://www.churchofjesuschrist.org/study/general-conference/2019/04/11soares?lang=dan

Billede
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Når vi accepterer Frelserens opfordring: »Kom og se«, må vi blive hos ham, fordybe os i skrifterne, fryde os over dem, lære hans lære og stræbe efter at leve på den måde, som han levede. Kun da vil vi lære ham, Jesus Kristus, at kende og genkende hans røst og vide, at vi, når vi kommer til ham og tror på ham, aldrig skal sulte eller tørste. Vi vil blive i stand til at skelne sandheden til alle tider, ligesom det skete for de to disciple, der blev hos ham den dag.

(Ulisses Soares, »Hvordan kan jeg forstå?«, Liahona, maj 2019, s. 7)

  • Hvad lærer du af denne udtalelse om, hvordan vi kan tage imod Frelserens invitation til at »komme og se«?

Overvej at tilskynde et par frivillige til at fortælle, hvad der har hjulpet dem til at få mere viden om, hvem og hvordan Frelseren er.

Giv eleverne tid til at vælge en af følgende aktiviteter og begynde at arbejde på deres plan. Vis mulighederne for eleverne, og udlever materialer, som eleverne har brug for at få med hjem, så de kan arbejde på deres plan.

Vælg et af følgende forslag fra ældste Soares’ udtalelse, der vil hjælpe dig med at tage imod Frelserens invitation til at »komme og se.« Hvis du har lavet en af disse aktiviteter for nylig, bør du vælge en, der er ny for dig.

  • Fordyb dig i skrifterne. Lav en ny eller forbedret skriftstudieplan. Din plan kan omfatte f.eks. tidspunkt på dagen, hvor lang tid du vil studere, at indlede dit studium med en bøn og at afsætte tid til at reflektere og krydshenvise. Hvad lærer du om Jesus Kristus af dit regelmæssige studie?

  • Glæd dig over skrifterne. Glæd dig over skrifterne ved at dele det, du lærer, med andre. Find ud af, hvordan du kan dele, hvor ofte og med hvem. Mens du deler, så vær meget opmærksom på, hvordan du har det. Hvad lægger du mærke til?

  • Tilegn dig hans lære. Uddyb din forståelse af Herrens lære ved at vælge et doktrinært emne, du gerne vil vide mere om. Skriv det doktrinære emne øverst på et blankt ark papir, eller opret en ny side i »notesbog« i Evangelisk bibliotek. Start derefter med at studere ved hjælp af ressourcer som f.eks. Guide til skrifterne . Vær opmærksom på, hvordan dette studie påvirker dit vidnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Stræb efter at leve som Jesus levede. Følg dine fremskridt ved hjælp af Personlig udvikling: Vejledning for unge. At fokusere på disse fire områder (åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt) hjælper dig med at få balance i dit liv og komme tættere på Kristus. Hvis du endnu ikke har sat dig disse mål, kan du overveje at gøre det nu.

  • Skab din egen. Er der en anden måde, som du føler dig tilskyndet på til at svare på Frelserens invitation til at »komme og se«? Du kan måske bede en stille bøn for at få vejledning fra vor himmelske Fader. Notér derefter dine tanker om, hvordan du kan følge disse tilskyndelser.

  • Hvordan vil du tage imod Frelserens invitation til at »komme og se«?

  • Hvad er din plan for, hvordan du implementerer dette i dit liv?

Overvej at vidne om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe eleverne med at lære Frelseren at kende og stole på ham, når de reagerer på hans invitation til at »komme og se«.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes 1:38 . Hvordan forholder du dig til Frelserens spørgsmål »Hvad vil I?«

Inden Jesus inviterede de to disciple til at »komme og se«, stillede han dem spørgsmålet: »Hvad vil I?« ( Joh 1:38).Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om værdien af at grunde over, hvad vi virkelig ønsker i livet, når vi overvejer Frelserens opfordring til at følge ham.

He Hath Filled the Hungry with Good Things

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

I kan nok huske, at da Andreas og Filip første gang hørte Kristus tale, blev de så bevægede, så tryllebundne, at de fulgte efter ham, da han forlod skaren. Kristus fornemmede, at nogle fulgte efter ham, vendte sig om og spurgte de to mænd: »Hvad vil I?« ( Joh 1:38). Anden oversættelse lyder helt enkelt: »Hvad er det, I vil?« De svarede: »Hvor bor du?« Og Kristus svarede: »Kom og se!« ( Joh 1:39). Kun kort tid efter kaldte han formelt Peter og andre af de nye apostle med samme indbydelse. Han sagde til dem: »Kom og følg mig« ( Matt 4:19).

Det synes, som om indbegrebet af vores jordiske rejse og svarene på de vigtigste spørgsmål i livet er kogt ned til disse to korte elementer i de indledende scener af Frelserens jordiske virke. Det ene element er spørgsmålet til os alle: »Hvad søger I? Hvad er det, I gerne vil?« Det næste element er hans reaktion på vores svar, uanset hvad det svar måtte være. Uanset, hvem vi er, og hvad vi siger, så er hans svar altid det samme: »Kom«, siger han kærligt. »Kom og følg mig.«

(Jeffrey R. Holland, »Sultende har han mættet med gode gaver«, Stjernen, jan. 1997, s. 65)

Hvad nu hvis de, jeg inviterer til at »komme og se«, afviser min invitation?

Nogle gange bekymrer vi os om, at nogen måske ikke tager imod vores invitation til at lære mere om evangeliet eller Kirken. Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum delte følgende indsigter:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Nogle, der vil komme og se, vil måske aldrig slutte sig til Kirken, nogle vil måske gøre det senere. Det er deres valg. Men det ændrer ikke ved vores kærlighed til dem. Og det ændrer ikke ved vores entusiastiske indsats for at blive ved med at indbyde enkeltpersoner og familier til at komme og se, komme og hjælpe og komme og blive

… Forstå, at det ikke er jeres opgave at omvende folk. Det er Helligåndens opgave. Jeres opgave er at dele, hvad I har på hjerte, og leve i overensstemmelse med jeres overbevisninger.

Så bliv ikke skuffet, hvis nogle ikke straks tager imod evangeliet. Det er ikke en personlig fiasko.

Det er et anliggende mellem den enkelte og vor himmelske Fader.

Det er jeres ansvar at elske Gud og elske jeres næste, hans børn.

(Dieter F. Uchtdorf, »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 17)

Supplerende læringsaktiviteter

Indbyd andre til at »komme og se«

Vores vidnesbyrd om Jesus Kristus kan motivere os til at hjælpe andre med at tage imod Frelserens invitation til at »komme og se«.Overvej at bede eleverne om at reflektere over eksemplet med Andreas og Filip, der findes i Johannes 1:41, 43-46 , for at bevise denne sandhed.Det kan være gavnligt at vise følgende video af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum, hvor han fortæller om, hvordan hans ældre søn hjalp hans yngre søn, da han kom til skade. Hvordan kan vi sammenligne dette eksempel med at dele evangeliet med andre?

Udskriv