Seminar
Johannes 14-16


Johannes 14-16

Helligåndens mission

Billede
Oil on paper on board painting depicting Christ and eleven apostles seated on the floor around a low table. They participate in the Sacrament of the Last Supper while the shadow of Judas is seen leaving the table. Signed by artist. Done in gold and brown tones.

Under Frelserens tjenestegerning oplevede apostlene Helligåndens kraft, men de havde endnu ikke modtaget Helligåndsgaven, som ville gøre det muligt for dem gennem deres retfærdighed at have Helligåndens konstante ledsagelse (se Bible Dictionary, »Holy Ghost«). Jesus Kristus lovede at velsigne dem med Helligåndsgaven efter sin himmelfart. Denne lektion kan hjælpe dig til at finde ud af, hvordan Helligånden opfylder sine forskellige roller i dit liv.

Arbejd med eleverne en efter en. Frelseren søgte efter situationer, hvor han kunne arbejde med personer en efter en (se f.eks. 3 Ne 11:13-15). Eleverne bliver velsignet, når lærerne følger Kristi eksempel på at drage omsorg for den enkelte. Stræb efter at finde frem til elevernes behov og hjælp dem til at se, hvordan de kan søge og modtage Herrens hjælp til at opfylde disse behov.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over eksempler fra skrifterne eller personlige oplevelser, der hjælper dem til at besvare spørgsmålet: »Hvordan hjælper Helligånden jer?«

Mulige læringsaktiviteter

Hvordan kan Helligånden hjælpe dig?

Giv hver elev en seddel, og bed dem om anonymt at besvare følgende spørgsmål på hver sin side af papiret.

  • Hvad forstår du om, hvordan Helligånden kan hjælpe dig?

  • Hvilke spørgsmål har du om Helligåndens rolle i vores liv?

Indsaml sedlerne, og del nogle af svarene på det første spørgsmål med klassen. Inddrag eleverne i deres klassekammeraters svar ved at stille spørgsmål som: »Hvem har haft en lignende oplevelse?« eller »Hvad kan du lide ved det, din klassekammerat fortalte?« Vend papirerne, og del nogle af de spørgsmål, som eleverne skrev, at de havde om Helligånden. Det kan være nyttigt at skrive nogle af deres spørgsmål på tavlen.

Når du studerer, så se efter svar på de spørgsmål, du har om Helligånden, og hvordan Helligånden kan hjælpe dig med dine personlige behov.

Hjælp eleverne til at genkende svar på deres spørgsmål i løbet af lektionen. Det kan gøres ved at stille et spørgsmål som: »Hvilke svar har I fundet på de spørgsmål, I havde i begyndelsen af klassen under vores studium i dag?«

Jesus underviser sine apostle om Helligånden

Efter Frelseren forrettede nadveren, fortsatte han med at undervise sine apostle, idet han vidste, at han snart skulle lide for vores smerter, fristelser og synder og derefter blive korsfæstet.

Læs Johannes 14:16-17 og se efter, hvad Frelseren lovede at give sine apostle.

  • Hvorfor tror du, at Jesus Kristus lovede sine apostle, at de ville modtage Helligåndsgaven kort tid efter hans himmelfart?

Skriv følgende ufuldstændige sætning på tavlen.

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus sender os Helligånden for at …

Eleverne kan afslutte denne sætning, når de udfylder følgende skema.

Vis eller tegn skemaet, så eleverne kan se begge kolonner, deriblandt henvisningerne i den første kolonne. Bed eleverne om at efterlade plads til en tredje kolonne, som bliver tilføjet senere. Hvis eleverne arbejder på dette individuelt eller i små grupper, kan du overveje at give klassen en demonstration ved at lave nogle rækker sammen.

Vers

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus sender os Helligånden for at …

Johannes 14:16-17

Johannes 14:26

Johannes 14:27

Johannes 15:26

Johannes 16:7-8

Johannes 16:13-14

Vær opmærksom, når eleverne udfylder skemaet. Vær opmærksom på langsommere læsere eller på elever, der har problemer med læseforståelse. Giv støtte, hvor det er nødvendigt.

Når eleverne er færdige med den anden kolonne, så bed nogle få om på tavlen at skrive en sammenfatning af eller et sandhedsprincip, de har fundet i hvert vers.

Et vidnesbyrd fra Helligånden

Frelseren fortalte, at Helligånden ville vidne om og herliggøre ham (se Joh 15:26 ; 16:13-14).

Præsident Russell M. Nelson bemærkede:

Billede
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Den vigtigste sandhed, Helligånden nogensinde vil vidne for jer om, er, at Jesus er Kristus, den levende Guds Søn.

(Russell N. Nelson,»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«,Liahona,maj 2018, s. 96)

  • Hvornår har du følt Helligånden bære vidnesbyrd for dig om vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvordan underviste og vidnede Helligånden for dig?

  • Hvad kan man gøre for at indbyde Helligånden til at undervise om vor himmelske Fader og Jesus Kristus? (Se Joh 7:17; 14:13).

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus, hans guddommelighed og hans kærlighed, og overvej at fortælle om en personlig oplevelse af, hvordan du modtog dette vidnesbyrd gennem Helligånden. Tilskynd eleverne til fortsat at arbejde på at genkende, hvordan Helligånden vidner om disse ting i deres liv.

Personlige oplevelser med Helligånden

Tilføj en tredje kolonne til dit skema og skriv: »Sådan har Helligånden gjort dette for mig eller en, jeg kender.« Tænk på og skriv om – for hvert skriftsted i skemaet – oplevelser, som du, et familiemedlem eller en person i skrifterne havde, hvor Helligånden opfyldte den rolle. Hvis du ikke genkender eller husker en personlig oplevelse for hver af Helligåndens roller, som Frelseren fremhævede i disse vers, er det helt i orden. Når du stræber efter at være trofast og søger efter disse oplevelser i dit liv, vil vor himmelske Fader hjælpe dig til at genkende dem.

Giv eleverne tid nok til at skrive om deres oplevelser. Mens de gør det, så vær opmærksom på elever, der måske har svært ved at genkende oplevelser, de har haft med Helligånden, og giv dem enhver personlig hjælp, de har brug for. Når de hører om en personlig oplevelse fra deres lærers liv, kan det hjælpe dem til at huske en af deres egne.

Når eleverne er færdige med at skrive, så hør, om nogen vil fortælle om nogle af deres oplevelser. På grund af visse åndelige oplevelsers hellige natur vil det være upassende at bede en elev om at fortælle om dem. Mind eleverne om, at de ikke bør fortælle noget, der er for helligt eller privat.

Hvis eleverne tøver med at fortælle om deres oplevelser, kan du overveje at vise videoen »Hvordan hjælper Helligånden jer?« i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« i denne lektion for at opmuntre dem til at dele.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad gør Helligånden?

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Det tredje medlem af Guddommen er Helligånden, den hellige Ånd, Herrens Ånd og Talsmanden. Han er det medlem af Guddommen, der er formidler af personlig åbenbaring. Som en person, der består af ånd (se L&P 130:22), kan han dvæle i os og udføre sin vigtige rolle som kontaktled mellem Faderen og Sønnen og Guds børn på jorden. Mange skrifter underviser om, at hans mission er at vidne om Faderen og Sønnen (se Joh 15:26 ; 3 Ne 28:11 ; L&P 42:17). Frelseren lovede os, at Talsmanden ville lære os alt, minde os om alt og vejlede os i sandheden (se Joh 14:26 ; 16:13). På denne måde hjælper Helligånden os til at skelne mellem sandhed og løgn, vejleder os i vores store beslutninger og hjælper os gennem jordelivets prøvelser. Han er også midlet, hvorved vi bliver helliggjort, det vil sige renset og lutret for synd (se 2 Ne 31:17 ; 3 Ne 27:20 ; Moro 6:4).

(Dallin H. Oaks, »Guddommen og frelsesplanen«, Liahona, maj 2017, s. 102)

Hvorfor er det vigtigt, at vi erkender, når Helligåndens taler til os?

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Denne kommunikationslinje med vor himmelske Fader gennem hans Helligånd er en kilde til vores vidnesbyrd om sandheden, til vores kundskab og vores personlige vejledning fra en kærlig himmelsk Fader. Det er en afgørende del af hans storslåede evangeliske plan, som gør det muligt for hvert af hans børn at modtage et personligt vidnesbyrd om sandheden.

(Dallin H. Oaks, »To kommunikationslinjer«, Liahona, nov. 2010, s. 83-86)

Joh 14:27 . Hvordan kan jeg føle fred fra Helligånden, hvis jeg har mentale helbredsproblemer?

Hvis du oplever udfordringer med dit mentale helbred, såsom angst eller depression, kan du måske føle, at det er meget svært at mærke Helligånden. Det er ikke din skyld. Vor himmelske Fader og hans Søn Jesus Kristus er opmærksomme på disse kampe, og de ønsker at hjælpe dig. Overvej at gennemgå en eller to af følgende ressourcer for at få mere information om, hvordan man kan føle fred fra Helligånden, når man har mentale helbredsproblemer.

  • Video: »Som et kar, der kastes bort« (11:36, findes på ChurchofJesusChrist.org)

Joh 16:7 . Hvad mente Frelseren, da han sagde: »For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer«?

Af en årsag, som ikke er fuldt ud forklaret i skrifterne, virkede Helligånden ikke i sin fylde blandt jøderne i de år, Jesus tilbragte på jorden ( Joh 7:39 ; 16:7). Udtalelser om, at Helligånden først kom, efter Jesus var opstået, kan nødvendigvis kun henvise til den bestemte uddeling, for det er meget tydeligt, at Helligånden fungerede i tidligere uddelinger. Desuden henviser det kun til, at Helligåndsgaven ikke var til stede, eftersom Helligåndens kraft fungerede, mens Johannes Døber og Jesus virkede; ellers kunne ingen have modtaget et vidnesbyrd om de sandheder, som disse mænd underviste i ( Matt. 16:16-17 ; se også 1 Kor 12:3).

(Bible Dictionary, » Holy Ghost «)

Supplerende læringsaktiviteter

Joh 14:16, 26-27 ; 15:26 . Helligånden er Talsmanden

Overvej at vise videoen »Hvordan hjælper Helligånden jer?« fra tidskode 7:45 til 10:51, som findes på ChurchofJesusChrist.org. Når eleverne ser videoen, så bed dem om at tænke over, hvordan de kan modtage trøst fra Helligånden.

Genkend personlig åbenbaring fra Helligånden

Unge spørger ofte, hvordan de kan forbedre deres evne til at genkende Helligånden i deres liv. Dette retskafne ønske er et vigtigt skridt i åndelig vækst og udvikling. Overvej at bruge en eller flere af følgende ressourcer til at hjælpe eleverne til at lære mere om denne vigtige åndelige færdighed.

  • »Lær at fornemme Åndens tilskyndelser«, i Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 102-103

  • Mark L. Pace, »Lær at genkende Helligånden«, Til styrke for de unge, feb. 2021, s. 6-7.

  • »Ældste og søster Bednar – At genkende Ånden« (video, 8:12), findes på ChurchofJesusChrist.org.

Udskriv