Lærerudviklingsfærdigheder
Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer.


»Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer«, Lærerudviklingsfærdigheder: Tilskynd til at lære flittigt, 2023

»Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer«, Lærerudviklingsfærdigheder: Tilskynd til at lære flittigt

Principper bag kristuslignende undervisning: Tilskynd til at lære flittigt

Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer.

Færdighed

Hjælp eleverne til at skabe eller indlede samtaler om evangeliet.

Definer

Herren har bedt de unge og de unge voksne om at bidrage til at indsamle Israel. At dele deres tro og vidnesbyrd med andre vil indbyde til yderligere læring og øge deres omvendelse til Frelseren og hans evangelium. Nogle af eleverne kæmper med at vide, hvordan de skal indlede disse samtaler om evangeliet. Eleverne kan indlede samtaler om evangeliet med andre ved at (1) overveje, hvad de lærer om Jesus Kristus og hans evangelium, (2) grunde over, hvem der vil have gavn af drøftelsen, og (3) beslutte, hvordan de vil tilskynde til en samtale med den person. Dette kan gøres ved hjælp af en række forskellige metoder, såsom at undervise i en Kom og følg mig-lektion, lede en klassedrøftelse, skrive en seddel, sende en sms eller dele en artikel om Kirken. Formålet er ikke at fortælle om troen eller oplevelsen, men snarere at indlede en samtale om evangeliet. Når man gør det, indbyder det andre til at stille spørgsmål og opmuntrer til flere samtaler i fremtiden.

Bemærk: Hvis I har elever, der er bange for at gøre dette, så overvej, hvordan I kan hjælpe dem til at føle kontakt til Jesus Kristus. Han vil hjælpe dem, når de åbner deres mund for at fortælle om hans sandhed.

Modeller og øvelser nedenfor er generelle eksempler. Oplæring vil være mere effektiv, hvis modeller og muligheder for at øve sig er forbundet til de næste lektioner, der vil være omfattet af læseplanen.

Model

Hen mod slutningen af klassen beder I jeres elever om at tænke over, hvem de gerne vil dele noget med. Bed dem om at skrive en kort besked eller sende en sms, der giver dem mulighed for at tale om evangeliet med den person, når de ser hinanden. Eleverne kan for eksempel sms’e:

  • »Vi talte om noget i seminar i dag, der fik mig til at tænke på dig. Mind mig om at fortælle dig om det, når jeg ser dig næste gang.«

  • »Hej, jeg har tænkt over Frelserens evne til at tilgive. Kan I hjælpe mig til at tænke over nogle ting om ham? Hvis ja, hvornår vil det være et godt tidspunkt at tale sammen?«

Klik her for at se en video af denne model.

Øvelse

Kom med tre andre vendinger, I kan bruge som eksempler for at hjælpe eleverne til at se, hvordan man indleder en samtale om evangeliet.

Drøft eller overvej

  • Hvad har I lært om at hjælpe eleverne til at skabe eller indlede samtaler om evangeliet?

  • Hvordan kan det at hjælpe eleverne til at dele deres tro og vidnesbyrd med deres familie få deres oplevelse i seminar eller institut til at være en virkelig hjemmecentreret oplevelse?

Inkorporer

Fortæl jeres elever nogle eksempler på, hvad de kan skrive for at indlede en samtale om evangeliet, og øv jer derefter på at dele dem i klassen. Lad andre elever hjælpe dem til at blive bedre. Bed dem om at indlede samtalen, når de er klar.

Ønsker I at vide mere?

  • Russell M. Nelson, »How to Share the Gospel«, New Era, juli 2011, s. 48

  • »Fortæl om evangeliet«, ChurchofJesusChrist.org

Færdighed

Forbered opfordringer til eleverne om at fortælle hinanden om det, de lærer.

Billede
unge kvinder og mænd, der studerer

Definer

Opfordringer, der hjælper eleverne til at fortælle om det, de lærer, er enkle, klare og specifikke. Det er instruktioner, der hjælper eleverne til at undervise, fortælle, stille spørgsmål eller bære vidnesbyrd for hinanden. Disse opfordringer omfatter ofte elementer som følgende:

  • Hvorfor de fortæller.

  • Hvad de skal fortælle.

  • Hvornår de vil fortælle, og hvem de vil fortælle til.

I kan være nødt til at give eleverne tid til at forberede sig på at fortælle om deres tanker. Det kan være opfordringer til at fortælle til en person ad gangen, til mindre grupper eller til hele klassen. At opfordre eleverne til at fortælle hinanden om det, de lærer, er en troshandling, der gør det muligt for Helligånden at oplyse alle de elever, der er involveret i samtalen.

Modeller og øvelser nedenfor er generelle eksempler. Oplæring vil være mere effektiv, hvis modeller og muligheder for at øve sig er forbundet til de næste lektioner, der vil være omfattet af læseplanen.

Model

Her er nogle eksempler på, hvordan det kan se ud i en klassesituation:

  • »Tak for at I har brugt tid på at læse 3 Nefi 11:10-15. Jeg vil gerne give jer mulighed for at fortælle om noget I har lært om Jesus Kristus og hvorfor det betyder noget for jer. Vil I vende jer om mod en person, I sidder sammen med, og skiftes til at fortælle om det, I har lært om Jesus Kristus i disse vers, og hvorfor det betyder noget for jer?«

  • »Brug et minut på at nedskrive det, I har lært af Peters oplevelse med Jesus Kristus i Matthæus 14:22-33. Jeg ved, at I hver især har noget værdifuldt at fortælle. Hvem er villig til at begynde med at fortælle om én ting, I har lært af Peters oplevelse med Jesus Kristus?«

  • »Om et øjeblik sætter vi os i små grupper for at drøfte det, I har lært om at øge troen på Jesus Kristus. [Giv eleverne et øjeblik, og giv dem derefter den næste del af opfordringen]. Kan I inddele jer i grupper på tre eller fire? [Eller hvis det er en større klasse, er det måske en god idé, at I inddeler dem i grupper]. Når I har inddelt jer i grupper, skal I skiftes til at fortælle om en oplevelse, hvor jeres tro på Jesus Kristus er blevet styrket.«

Klik her for at se en video af denne model.

Øvelse

  • Kig på jeres seneste lektionsplan, og forbered en opfordring til jeres elever om at fortælle om noget, de har lært i en gruppe på to eller tre.

  • Se på en skiftblok i den fremtidige læseplan. Forbered en opfordring, der giver eleverne mulighed for at fortælle om en personlig oplevelse eller vidnesbyrd til en anden person, de sidder sammen med.

Inkorporer

  • Når I forbereder timerne over de kommende uger, skal I sørge for, at I indarbejder mindst én mulighed i hver lektion, hvor eleverne kan fortælle hinanden om det, de har lært, enten på enmandshånd eller i små grupper.

Drøft og overvej

  • Hvilken forskel vil det gøre for elevengagementet?

  • Hvordan har I allerede observeret nogle fordele ved, at eleverne fortæller til hinanden?

Ønsker I at vide mere?

Udskriv