Bibliotek
Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer.


»Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer«, Lærerudviklingsfærdigheder, 2022

»Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer«, Lærerudviklingsfærdigheder

Tilskynd til at lære flittigt

Tilskynd eleverne til at fortælle om de sandheder, de lærer.

Færdighed: Hjælp eleverne til at skabe eller indlede samtaler om evangeliet.

Definer

Herren har bedt de unge og de unge voksne om at bidrage til at indsamle Israel. At dele deres tro og vidnesbyrd med andre vil indbyde til yderligere læring og øge deres omvendelse til Frelseren og hans evangelium. Nogle af eleverne kæmper med at vide, hvordan de skal indlede disse samtaler om evangeliet. Eleverne kan indlede samtaler om evangeliet med andre ved at (1) overveje, hvad de lærer om Jesus Kristus og hans evangelium, (2) grunde over, hvem der vil have gavn af drøftelsen, og (3) beslutte, hvordan de vil tilskynde til en samtale med den person. Dette kan gøres ved hjælp af en række forskellige metoder, såsom at undervise i en Kom og følg mig-lektion, lede en klassedrøftelse, skrive en seddel, sende en sms eller dele en artikel om Kirken. Formålet er ikke at fortælle om troen eller oplevelsen, men snarere at indlede en samtale om evangeliet. Når man gør det, indbyder det andre til at stille spørgsmål og opmuntrer til flere samtaler i fremtiden.

Bemærk: Hvis I har elever, der er bange for at gøre dette, så overvej, hvordan I kan hjælpe dem til at føle kontakt til Jesus Kristus. Han vil hjælpe dem, når de åbner deres mund for at fortælle om hans sandhed.

Model

Hen mod slutningen af klassen beder I jeres elever om at tænke over, hvem de gerne vil dele noget med. Bed dem om at skrive en kort besked eller sende en sms, der giver dem mulighed for at tale om evangeliet med den person, når de ser hinanden. Eleverne kan for eksempel sms’e:

  • »Vi talte om noget i seminar i dag, der fik mig til at tænke på dig. Mind mig om at fortælle jer om det, når jeg ser jer næste gang.«

  • »Hej, jeg har tænkt over Frelserens evne til at tilgive. Kan I hjælpe mig til at tænke over nogle ting om ham? Hvis ja, hvornår vil det være et godt tidspunkt at tale sammen?«

Klik her for at se en video af denne model.

Øvelse

Kom med tre andre vendinger, I kan bruge som eksempler for at hjælpe eleverne til at se, hvordan man indleder en samtale om evangeliet.

Drøft eller overvej

  • Hvad har I lært om at hjælpe eleverne til at skabe eller indlede samtaler om evangeliet?

  • Hvordan kan det at hjælpe eleverne til at dele deres tro og vidnesbyrd med deres familie få deres oplevelse i seminar eller institut til at være en virkelig hjemmecentreret oplevelse?

Inkorporer

Fortæl jeres elever nogle eksempler på, hvad de kan skrive for at indlede en samtale om evangeliet, og øv jer derefter på at dele dem i klassen. Lad andre elever hjælpe dem til at blive bedre. Bed dem om at indlede samtalen, når de er klar.

Ønsker I at vide mere?

  • Russell M. Nelson, »How to Share the Gospel«, New Era, juli 2011, s. 48

  • »Sharing the Gospel«, ChurchofJesusChrist.org

Udskriv