Institut
Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale: Adam og Evas fald og handlefrihedens gave


»Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale: Adam og Evas fald og handlefrihedens gave«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 5, Klassens forberedelsesmateriale

Adam og Evas fald og handlefrihedens gave

Billede
På vej væk fra Edens have, af Joseph Brickey.

I denne del vil I få mulighed for at overveje, hvordan vor himmelske Faders forløsningsplan gør det muligt for hans børn at blive frelst fra synd og død. Overvej, når I studerer denne lektion, hvordan Adam og Evas fald, handlefrihedens gave og Jesu Kristi forløsning er afgørende for vor himmelske Faders plan om at forløse jer og hjælpe jer med at blive mere som ham. Præsident Ezra Taft Benson sagde: »Der findes ingen anden bog i verden, som forklarer denne vigtige læresætning [om faldet og vores behov for Kristus] nær så godt som Mormons Bog« (»Mormons Bog og Lære og Pagter«, Liahona, jan. 2005, s. 11).

Afsnit 1

Hvorfor er Adam og Evas fald afgørende for min udvikling?

Udtrykket »faldet« henviser til den dødelige tilstand og konsekvenser deraf, som Adam og Eva og deres efterkommere blev underlagt, fordi Adam og Eva spiste af den forbudne frugt i Edens have. Kort tid før sin død lærte Lehi sin søn Jakob om faldet, og hvordan det påvirkede menneskeheden. (Se 2 Nef 2.)

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 2 Nefi 2:19–25 og overvej at markere de sandheder, der lærer os, hvorfor Adam og Evas fald var en nødvendig del af vor himmelske Faders plan.

Billede
Adam og Eva, af Douglas M. Fryer

Bemærk i 2 Nefi 2:22, at hvis Adam og Eva ikke havde valgt at synde, ville de for evigt »være forblevet i den samme tilstand, som [de] var i, efter at [de] var blevet skabt «. De ville ikke have udviklet sig eller oplevet sygdom eller død. Dette ville have forpurret vor himmelske Faders plan for sine børn. Da ældste Bruce C. Hafen tjente som medlem af De Halvfjerds, sagde han:

Billede
Ældste Bruce C. Hafen

Faldet var ikke en tragedie. Det var ikke en fejltagelse eller en ulykke. Det var en bevidst del af frelsesplanen. Vi er af Guds åndelige »slægt« (se ApG 17:28), sendt til jorden »uskyldige« (se L&P 93:38) i Adams overtrædelse. Og dog udsætter vor Faders plan os for fristelse og sorg i denne faldne verden som prisen for at kunne forstå ægte glæde. Hvis vi ikke smager det bitre, kan vi faktisk ikke forstå det søde (se L&P 29:39). Vi har brug for dødelighedens disciplin og forædling som »næste skridt i [vores] udvikling« hen imod at blive mere som vor Fader. (»Forsoningen: Alt for alle«, Liahona, maj 2004, s. 97)

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret nogle af faldets konsekvenser:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Den fysiske død medførte adskillelsen af ånden fra kroppen, og åndelig død medførte fremmedgørelse af både ånd og legeme fra Gud. Som resultat af faldet vil alle personer, der bliver født ind i denne dødelighed, lide disse to former for død. Men vi må huske, at faldet var en vigtig del af vor himmelske Faders guddommelige plan. Uden faldet ville Adam og Eva ikke have fået børn, og så ville der ikke have været nogen menneskelig familie, som kunne opleve modgang og vækst, handlefrihed og glæde ved opstandelsen, forløsningen og det evige liv (se 2 Ne 2:22-27; Moses 5:11). (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 207)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Overvej, hvordan konsekvenserne af faldet er en vigtig del af Guds plan for sine børn. Hvordan giver faldet jer mulighed for at udvikle jer åndeligt og opleve glæde?

Afsnit 2

Hvordan kan den rette brug af handlefrihed være til velsignelse for mig?

I forbindelse med Lehis undervisning om faldet, drøftede han, hvordan valgfrihed er afgørende for vores udvikling i forløsningsplanen. Han identificerede, at følgende betingelser er nødvendige for at muliggøre handlefrihed. (Studer de medfølgende skriftsteder og overvej at markere ord og vendinger, som belærer om disse betingelser for handlefrihed.)

Overvej, hvordan det ville påvirke jeres evne til at vælge frit og udvikle jer, hvis nogen af disse betingelser manglede i vor himmelske Faders plan.

Præsident Thomas S. Monson talte om de forskellige slags valg, vi foretager i dette liv:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

Der går sjældent en time i løbet af dagen, uden at vi er tvunget til at træffe valg af den ene eller anden slags. Nogle valg er ubetydelige, andre vidtrækkende. Nogle gør ingen forskel set i det evige perspektiv, mens andre udgør hele forskellen (»Valgets principper«, Liahona, nov. 2010, s. 67)

Husk, at vor himmelske Fader giver os vejledning for at hjælpe os med at foretage vores valg, især de vigtigste af dem. Tænk over, hvordan I har fået denne vejledning tidligere.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk over de valg, I har foretaget for nylig. Hvordan påvirker disse valg jeres udvikling?

Afsnit 3

Hvordan kan Jesu Kristi forsoning give mig ægte frihed?

Efter at have undervist om nødvendigheden af faldet og handlefriheden i forløsningsplanen, lærte Lehi sine børn, at Jesu Kristi forsoning gør Guds børn frie til at foretage valg af evig vigtighed.

Billede
Guddommelig forløser, af Simon Dewey
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 2 Nefi 2:26-28 og overvej det valg, I har mulighed for at foretage, på grund af Frelserens forløsende offer.

Ældste Hafen kommenterede på forholdet mellem faldet, handlefriheden og Jesu Kristi forsoning og sagde:

Billede
Ældste Bruce C. Hafen

Adam og Eva lærte konstant af deres ofte barske oplevelser … Alligevel kunne de på grund af Jesu Kristi forsoning lære af deres erfaringer uden at blive fordømt af dem. Kristi sonoffer fjernede ikke bare konsekvenserne af deres valg og returnerede dem til Edens have i uskyldighed. Det ville være en historie uden handling og uden karakterudvikling. Hans plan er udviklende – linje på linje, trin for trin, nåde efter nåde.

Så hvis I oplever problemer i tilværelsen, gå så ikke ud fra, at der er noget galt med jer. At kæmpe med disse problemer er kernen i livets formål. Når vi søger at nærme os Gud, vil han vise os vores svagheder, og gennem dem gøre os klogere og stærkere (se Eter 12:27). (»Forsoningen: Alt for alle«, Liahona, maj 2004, s. 97)

Billede
Adam og Eva: Sindbillede, af Walter Rane
Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Havde mennesket fået handlefrihed uden forsoningen [ved Jesus Kristus], ville det have været en dødbringende gave« (»Hvem er Jesus Kristus?«, Liahona, mar. 2008, s. 18). På hvilke måder har Jesu Kristi forsoning givet jer mulighed for at lære af jeres valg? Hvad kan I lære af en synd eller en fejltagelse, I har begået?

Udskriv