Seminar og Institutt
Leksjon 15: Evig ekteskap


Leksjon 15

Evig ekteskap

Innledning

Evig ekteskap er avgjørende for opphøyelse i den høyeste grad i det celestiale rike, og det oppnås bare ved å bli beseglet ved riktig myndighet i templet og deretter leve i samsvar med paktene som inngås der. Denne leksjonen vil bekrefte for elevene at det å gifte seg med rett person på rett sted og med riktig myndighet er den viktigste avgjørelsen de noen gang vil ta.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Lære og pakter 132:1-24

Læren om evig ekteskap

Forklar at ekteskapets betydning har blitt undervist siden Kirkens tidligste tid. Læren om evig ekteskap ble imidlertid ikke allment undervist av profeten Joseph Smith før Nauvoo-perioden. Vis følgende uttalelse av eldste Parley P. Pratt (1807-1857) i De tolv apostlers quorum, som beskriver hvordan han følte det da han første gang fikk vite at ekteskap kan vare i all evighet. Be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Parley P. Pratt

“Det var av [Joseph Smith] jeg lærte at min kjære hustru kunne bli sikret meg for tid og all evighet… Det var av ham jeg lærte at vi kunne utvikle disse følelsene og vokse og forøkes i dem i all evighet, og at resultatet av vår uendelige forening ville bli etterkommere så tallrike som himmelens stjerner eller sandstrandens sandkorn… Jeg hadde følt stor kjærlighet før, men jeg visste ikke hvorfor. Men nå elsket jeg – i renhet – en intenst oppløftet, opphøyet følelse” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 297–98).

  • Hvilken virkning hadde eldste Pratts nye forståelse av ekteskapet på hans følelser for sin hustru?

Forklar at mange av Herrens læresetninger om evig ekteskap finnes i Lære og pakter 132. Be en elev lese Lære og pakter 132:19 høyt. Be klassen følge med og finne ut hvilke forutsetninger som må være tilstede for at et ekteskap skal være evig.

  • Hvilke forutsetninger må være tilstede for at et ekteskap skal være evig? (Elevene skulle forstå følgende: Ekteskap er evig for dem som er viet ved Guds ord, hvis ekteskap blir beseglet ved forjettelsens Hellige Ånd, og som holder fast ved pakten.)

  • Hva vil det si å “holde fast ved pakten”? (Å overholde betingelsene i ekteskapspakten. Når en mann og en kvinne inngår evig ekteskap, gir de høytidelige løfter til hverandre og til Gud. Til ektefellen lover de at de alltid vil elske og tjene ham eller henne med fullstendig troskap. Til Gud lover de høytidelig å holde betingelsene i paktene de inngår i templet.)

  • Hva betyr det at et ekteskap er “beseglet på dem ved forjettelsens Hellige Ånd”? (Vurder å understreke at forjettelsens Hellige Ånd er en av Den hellige ånds titler. Den hellige ånd har mange titler, blant andre Trøsteren eller Åpenbareren. Hver av disse titlene refererer til en av hans konkrete oppgaver eller funksjoner.)

For å hjelpe elevene å forstå tittelen forjettelsens Hellige Ånd, kan du vise følgende uttalelse og be en elev lese den høyt:

“Den Hellige Ånd er Forjettelsens Hellige Ånd (Apostlenes gjerninger 2:33). Han bekrefter at menneskenes rettferdige handlinger, ordinanser og pakter er akseptable for Gud. Forjettelsens Hellige Ånd vitner for Faderen at de frelsende ordinanser er blitt korrekt utført og at paktene som er forbundet med dem, er blitt holdt” (Veiledning til Skriftene, “Forjettelsens Hellige Ånd,”scriptures.lds.org).

  • Hvordan bidrar denne uttalelsen til å forklare hvorfor opphøyelse krever mer enn å bli beseglet i templet? Hva annet må skje? (Vi må også leve rettferdig og være trofaste mot alle de frelsende ordinanser, herunder dåp, nadverden, ordinasjoner i prestedømmet og tempelordinanser. Bare så lenge vi er trofaste vil Den hellige ånd vitne for Faderen at paktene har blitt holdt.)

Hjelp elevene å forstå evig ekteskap ved å sammenligne det med borgerlig vielse ved hjelp av følgende oversikt. Kopier oversikten på tavlen:

Bilde
oversikt over ekteskap

La elevene gå sammen to og to. Be én elev i hvert par studere Lære og pakter 132:15-18 og den andre eleven studere Lære og pakter 132:19-24. Be elevene merke seg ord og uttrykk som beskriver hvilken tilstand som venter dem som gifter seg borgerlig, og velsignelsene som venter dem som gifter seg for evigheten.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hverandre hva de har funnet ut. Spør deretter:

  • Hvordan er tilstanden etter døden annerledes for dem som gifter seg borgerlig, enn for dem som gifter seg for evigheten? (Etter hvert som elevene svarer, kan du legge svarene deres til i oversikten på tavlen. Du kan gjerne nevne at de tilstander som beskrives i vers 20-24, ligner på velsignelsene som er lovet i Abrahams pakt [se Mosebok 17:1-7; 22:17].)

Som hjelp til å besvare dette spørsmålet, kan du vurdere å dele følgende uttalelse av eldste Cree‑L Kofford i De sytti:

Bilde
Eldste Cree-L Kofford

“Myndigheten til å gi de løfter som er forbundet med celestialt ekteskap, kommer fra Gud, og konsekvensene av å unnlate å overholde disse løftene, vil også komme fra Gud. Ved en borgerlig vielse er myndigheten bak løftene mellom bruden og brudgommen, de to personenes integritet. Den går ikke høyere enn som så. Det kan den ikke. Dens myndighet kommer fra mennesker og ikke fra Gud” (“Marriage in the Lord’s Way, Part One,” Ensign, juni 1998, 9).

  • Hvilke tanker gjør du deg når du sammenligner tilstandene som står på tavlen?

  • Hvilke velsignelser har du lagt merke til i hjemmet til dem som gifter seg i templet og gjør sitt beste for å leve trofast mot sine pakter? Hva ser du disse ekteparene gjøre for å overholde sine pakter? (Som en del av denne drøftingen kan du dele denne uttalelsen om ekteskap av eldste L. Whitney Clayton i De sytti: “Intet annet forhold av noe slag kan bringe så mye glede, skape så mye godt eller frembringe så mye personlig foredling” [“Ekteskap: Se og lær,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 83].)

Forklar for klassen at Lære og pakter 132 også inneholder noen av Herrens instruksjoner om praktisering av flergifte. Herren befalte de hellige å praktisere loven om flergifte som en del av alle tings gjenopprettelse (se Apostlenes gjerninger 3:21; L&p 132:45). Kirkens medlemmer praktiserte denne loven til 1890, da Herren åpenbarte for president Wilford Woodruff at det ikke lenger var nødvendig at Kirkens medlemmer gjorde det. For å klargjøre Kirkens standpunkt til flergifte i dag, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley (1910-2008):

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Hvis det oppdages at noen av våre medlemmer praktiserer flergifte, blir de utelukket, den alvorligste straff Kirken kan ilegge. For over hundre år siden åpenbarte Gud tydelig til sin profet Wilford Woodruff at praktiseringen av flergifte skulle opphøre, noe som betyr at det nå er imot Guds lov. Selv i land hvor sivile eller religiøse lover tillater polygami, lærer Kirken at ekteskap må være monogame og aksepterer ikke som medlemmer mennesker som praktiserer flergifte” (“Hva spør folk om angående oss?” Liahona, jan. 1999, 82).

Hvis elevene har spørsmål om flergifte, kan du henvise dem til Gospel Topics, “Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints,” lds.org/topics.

Lære og pakter 131:1-4

Betydningen av å velge evig ekteskap

Be en elev lese Lære og pakter 131:1-4 høyt. Be klassen se etter hvorfor det er viktig for oss å gifte oss på den måten Herren har forordnet.

  • Hvilken velsignelse venter dem som velger å inngå den nye og evige ekteskapspakt? (Pass på at elevene forstår dette prinsippet: Når vi inngår den nye og evige ekteskapspakt, kan vi bli opphøyet i den høyeste grad i det celestiale rike. Forklar at i denne sammenhengen betyr ordet ny at denne pakten ble gjengitt i vår evangelieutdeling. Ordet evig betyr at denne pakten vil bestå i all evighet og at den ble forordnet i den førjordiske åndeverdenen som en del av frelsesplanen. Den har vært en del av Jesu Kristi evangelium fra Adams tid. Med hensyn til ordet avkom, sa profeten Joseph Smith at de som oppnår den høyeste grad i det celestiale rike, “vil fortsette å formere seg og få barn i den celestiale herlighet” [i History of the Church, 5:391].)

Vis følgende uttalelser av eldste Russell M. Nelson, og be en elev lese dem høyt:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Frelse innebærer å bli frelst, både fra fysisk og åndelig død … [Opphøyelse] henspiller på den høyeste grad av lykke og herlighet i det celestiale rike” (“Frelse og opphøyelse,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 8).

Selv om frelse er en individuell sak, er opphøyelse en familiesak. Bare de som gifter seg i templet og hvis ekteskap blir beseglet ved forjettelsens Hellige ånd, vil fortsette som ektefeller etter døden og motta den høyeste grad av celestial herlighet, eller opphøyelse” (“Celestialt ekteskap,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 92).

  • Hvorfor er evig ekteskap så viktig? (Etter hvert som elevene svarer, og slik du ledes av Ånden, kan du gjerne understreke den ødeleggende trenden i dagens samfunn med at folk velger å ikke gifte seg fordi de verdsetter slike ting som en karriere høyere enn å oppfylle Guds plan for dem. Ved å forkaste ekteskap, gir de avkall på velsignelser Gud ønsker å gi dem nå og i evigheten.)

  • Hvorfor tror du at et tempelekteskap gir et ektepar større muligheter for lykke enn en borgerlig vielse eller et samboerforhold?

For å hjelpe elevene å forstå at alle hellige til slutt vil motta velsignelsen ved evig ekteskap, så lenge de ikke går på akkord med sine normer på noen måte, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Howard W. Hunter (1907-95):

Bilde
President Howard W. Hunter

“Ingen velsignelse, herunder evig ekteskap og en evig familie, vil bli nektet noe verdig menneske. Selv om det kan ta litt lenger tid – kanskje også utover dette jordeliv – for noen å oppnå denne velsignelsen, vil den ikke bli holdt tilbake” (“Kirken er for alle mennesker,” Lys over Norge, aug. 1990, 44).

  • Hvor mange av dere kjenner noen som ønsker å gifte seg i templet, men ikke har fått denne muligheten? Hvordan kan løftet i president Hunters uttalelse hjelpe disse menneskene?

Avslutt med å be elevene svare på ett eller begge de følgende spørsmålene skriftlig:

  • Hvilke beslutninger tar jeg som vil føre i retning av å bli beseglet i templet?

  • Hvilke områder av livet mitt krever endring eller vekst, slik at jeg kan være klar til å bli beseglet i templet?

Be noen elever fortelle hva de gjør for å forberede seg til tempelekteskap. Bær vitnesbyrd om at når en mann og hustru holder paktene de inngikk da de ble beseglet i templet, vil de være sammen for evig. Fortell hvordan denne kunnskapen har vært til velsignelse for deg.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut