Seminar og Institutt
Leksjon 5: Tilstanden i jordelivet


Leksjon 5

Tilstanden i jordelivet

Innledning

I den førjordiske verden “aksepterte [vi vår himmelske Faders] plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). Vårt jordiske legeme er en stor velsignelse, men det er underlagt mange av Satans fristelser. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi overvinne disse fristelsene og vende tilbake til vår himmelske Fader.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

2 Nephi 2:27–29; Abraham 3:25

Vår erfaring i jordelivet er nødvendig for evig liv

Vis følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Har vi noensinne virkelig tenkt over hvorfor det er så viktig å ha en fysisk kropp? … Forstår vi virkelig hvorfor en kropp står så sentralt i Faderens plan for lykke? Gjentar vi kanskje dette svaret så ofte og rutinemessig at vi ikke klarer å forstå dets sanne betydning? Jeg ønsker at vi skal grave litt dypere inn i dette evig viktige spørsmålet om hvorfor en kropp er så viktig. Til syvende og sist påvirker svaret alt vi gjør” (“Ye Are the Temple of God,” Ensign, sep. 2001, 14).

  • Hva sier eldste Bednar om hvorfor vi bør prøve å forstå hvorfor vår fysiske kropp er så viktig?

Be elevene skrive et svar på følgende spørsmål. Etter hvert som leksjonen utvikler seg, kan du oppfordre dem til å skrive flere tanker og ideer.

  • Hvorfor er vår fysiske kropp så viktig i vår himmelske Faders plan for lykke?

Be elevene lese det tredje avsnittet av “Familien – en erklæring til verden” hver for seg, og se etter utsagnet som forklarer hvorfor en fysisk kropp er nødvendig for vår evige fremgang.

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste David A. Bednar høyt. Be klassen lytte etter hvorfor kroppen vår er så avgjørende i vår himmelske Faders plan. Vurder å gi hver elev en kopi av denne uttalelsen før den leses.

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Vårt fysiske legeme muliggjør en rekke forskjellige, dyptgående og intense erfaringer som vi ikke kunne ha fått i vår førjordiske tilstand. President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt: ‘Vår ånd og vårt legeme er satt sammen slik at vårt legeme blir et redskap for vårt sinn og fundamentet for vår karakter’ [“The Instrument of Your Mind and the Foundation of Your Character” (tale under en andakt ved Brigham Young University, 2. feb. 2003), speeches.byu.edu]. Derfor blir vårt forhold til andre mennesker, vår evne til å oppfatte og handle i overensstemmelse med sannhet og vår evne til å adlyde prinsippene og ordinansene i Jesu Kristi evangelium, forsterket gjennom vår fysiske kropp. I jordelivet opplever vi ømhet, kjærlighet, vennlighet, lykke, sorg, skuffelse, smerte og også utfordringer i forbindelse med fysiske begrensninger på måter som forbereder oss til evigheten. Kort sagt: Det er en del vi må lære og erfaringer vi må ha, slik det står i Skriftene, ‘på grunn av kjødets svakhet’ (1 Nephi 19:6; Alma 7:12–13)” (“Tingene som de virkelig er,” Liahona, juni 2010, 22).

  • Hva underviste eldste Bednar om hvorfor en fysisk kropp er nødvendig for vår evige fremgang? (Selv om svarene kan variere, bør du understreke denne sannheten: Med en fysisk kropp opplever vi forhold i jordelivet som kan forberede oss til evigheten.)

  • På hvilke måter er kroppen “et redskap for vårt sinn og fundamentet for vår karakter”?

  • Hvordan blir “vår evne til å adlyde prinsippene og ordinansene i Jesu Kristi evangelium, forsterket gjennom vår fysiske kropp”? (Her er noen mulige svar: En kropp gjør oss i stand til å adlyde befalingen om å bli mange og fylle jorden. En kropp gir oss anledning til å oppleve gleden ved å leve i en familie, der vi lærer og utøver evangeliets prinsipper i hjemmet – vi lærer for eksempel å styre vårt temperament i familien.)

Be noen elever etter tur lese høyt fra Abraham 3:25 og 2 Nephi 2:27-29, mens klassen ser etter hvordan disse skriftstedene virker sammen for å hjelpe oss å forstå hensikten med å ha en kropp.

  • Selv om det er en stor velsignelse å ha en kropp, hvorfor er det å ha en kropp en del av vår prøve på jorden? (Mange av Satans fristelser blir forsterket fordi vi har en kropp.)

  • Hvordan gir det å velge “kjødets vilje” djevelen “makt til å ta til fange”?

Mosiah 3:19; Moses 6:49, 53–55

“Det naturlige menneske er en fiende av Gud”

Be en elev lese Moses 6:53-54 høyt, og be klassen se etter og deretter forklare hva disse versene lærer oss om vår tilstand når vi blir født. Legg merke til at ordet “rene” i denne sammenheng betyr fri fra virkningene av Adams overtredelse.

Be så eleven lese Moses 6:49, 55, og spør klassen:

  • Hva lærer disse versene oss om hvordan Adam og Evas fall påvirker oss gjennom hele vårt liv på jorden? (Når vi gir etter for Satans fristelser, smaker vi de bitre konsekvensene av våre valg om å være kjødelige, sanselige og djevelske. Du kan gjerne henvise til Ether 3:2, som forklarer at “på grunn av fallet er vår natur stadig ond”.)

Be en elev lese høyt de første linjene av Mosiah 3:19. Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hva er det naturlige menneske?

Hvorfor er det naturlige menneske en fiende av Gud?

Gi elevene noen minutter til å lete etter svar på disse spørsmålene og å utvide sin forståelse av begrepet “det naturlige menneske” ved å studere fotnotene til vers 19 (særlig fotnote a samt andre skriftsteder som er nevnt i fotnotene). Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan dere snakke om det de har funnet ut. Forklar at dette begrepet beskriver en tilstand som gjelder likt for både menn og kvinner.

  • Hvis en person har egenskapene til et naturlig menneske, hvilken virkning kan dette ha på et ekteskap eller en familie?

Be samme elev lese ferdig Mosiah 3:19, og be klassen se etter et prinsipp om hvordan vi kan overvinne det naturlige menneske. (Mens elevene svarer, skriver du dette prinsippet på tavlen: Ved å ta imot Jesu Kristi forsoning og føye oss etter Den hellige ånds tilskyndelser, kan vi avlegge det naturlige menneske og bli en hellig.)

Forklar at i denne sammenheng betyr føye seg å underordne seg eller hengi seg til Den hellige ånds tilskyndelser.

  • Hvordan kan vi skjelne hva Den hellige ånd tilskynder oss til å gjøre?

  • Kan du dele en opplevelse som ikke er for personlig, da Den hellige ånd tilskyndet deg til å avlegge det naturlige menneske?

Bær vitnesbyrd om at når vi føyer oss etter Den hellige ånds tilskyndelser, får vi tilgang til forsoningens kraft.

Mosiah 3:19; 16:3–6

Anvend Kristi forsoning

Be en elev lese Mosiah 16:3-6 høyt mens klassen følger med, for å finne ut hva som vil hjelpe oss å overvinne fallets virkninger i vårt liv.

  • Hvilken forholdsregel i vår himmelske Faders plan gjør at vi kan overvinne vår falne natur? (Skriv følgende læresetning på tavlen: På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli forløst fra vår fortapte og falne tilstand.)

Vis følgende uttalelse av eldste David A. Bednar, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Alle det naturlige menneskes lyster, ønsker, tilbøyeligheter og impulser kan overvinnes ved og gjennom Jesu Kristi forsoning. Vi er her på jorden for å utvikle Gud-lignende egenskaper og tøyle alle kjødets lidenskaper” (“Vi tror at vi må være kyske,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 43).

Forklar for elevene at når vi har tro på forsoningen, mottar vi Jesu Kristi nåde, som ble muliggjort ved hans sonoffer. Hovedbetydningen av ordet nåde er “en guddommelig hjelp eller styrke, gitt gjennom Jesu Kristi store nåde og kjærlighet”. Dette er en “styrkende kraft” som hjelper oss å omvende oss og utvikle egenskaper som vi ikke kan utvikle på egen hånd (se Bible Dictionary, “Grace”). For å hjelpe elevene å bli oppmerksom på Kristus-lignende egenskaper vi bør utvikle, kan du be dem om å gå gjennom listen over egenskaper som gjør oss til hellige, som finnes i Mosiah 3:19.

  • Hvordan har Frelseren hjulpet deg å utvikle en av de egenskapene som er oppført i Mosiah 3:19?

  • Hvordan har du sett personer som har en eller flere av disse egenskapene, være til velsignelse for sin familie?

  • Hvordan kan det å utvikle en eller flere av disse egenskapene ved hjelp av den styrkende kraft som kommer av Frelserens nåde, hjelpe deg å bli en bedre ektemann eller hustru, far eller mor?

Forklar for elevene at hver av oss sitter igjen med et viktig spørsmål å besvare som følge av dagens leksjon. Vis følgende uttalelse av eldste David A. Bednar, og be elevene lese den hver for seg:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Selve jordelivets prøve kan derfor oppsummeres med følgende spørsmål: Vil jeg følge det naturlige menneskes tilbøyeligheter, eller vil jeg føye meg etter Den hellige ånds tilskyndelser og avlegge det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning (se Mosiah 3:19)? Det er prøven” (“Vi tror at vi må være kyske,” 43).

Gi elevene noen minutter til å skrive et svar på eldste Bednars spørsmål. Be dem tenke på de Kristus-lignende egenskapene som er nevnt i Mosiah 3:19, og legge en plan for å begynne å utvikle en av disse disse egenskapene i større grad.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut