Seminariet
Alma 34:1–17: Jesu Kristi oändliga och eviga försoning


”Alma 34:1–17: Jesu Kristi oändliga och eviga försoning”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Mosiah 34:1–17”, Mormons bok – lärarhandledning

Alma 34:1–17

Jesu Kristi oändliga och eviga försoning

Bild
Jesus Kristus ber i Getsemane trädgård

Har du någonsin tänkt på hur ditt liv skulle vara utan Jesus Kristus och hans försoning? Amulek lärde zoramiterna att alla människor är förhärdade, fallna och förlorade utan Guds Sons oändliga och eviga offer. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig förstå hur Jesus Kristus kan välsigna dig genom sitt oändliga och eviga försoningsoffer.

Ha höga förväntningar. När eleverna vet att du har höga förväntningar på dem som elever, strävar de vanligtvis efter att uppfylla dessa förväntningar. Det händer att en del elever distraheras av en kamrat eller en elektronisk enhet. Ge konsekvent mild och kärleksfull tillrättavisning när sådana eller andra störande beteenden uppvisas. På så sätt förstår hela klassen dina förväntningar och eleverna får fler möjligheter till meningsfulla upplevelser.

Elevens förberedelse: Be eleverna hitta och studera skriftställen som hjälper dem att bättre förstå Jesu Kristi försoning. Handledning för skriftstudier kan vara en bra resurs.

Möjliga lärandeaktiviteter

Hur skulle livet vara annorlunda?

Visa gärna upp följande ofullständiga frågor. Be eleverna ge exempel på hur deras liv skulle vara annorlunda utan några av de personer eller annat de förlitar sig mest på. För att hjälpa eleverna komma på exempel tar du med dig några föremål eller bilder av föremål som är värdefulla för dig.

Hur skulle livet vara annorlunda utan …?

Tänk på några sätt att besvara den här frågan genom att nämna personer eller annat du förlitar dig på. Du kan till exempel tänka på hur annorlunda ditt liv skulle vara utan en viss person, utan en del av den teknik eller de verktyg du ofta använder eller en aktivitet som du tycker om.

När eleverna har gett några av sina svar kan du visa följande bild och justera föregående fråga så att den lyder: Hur skulle livet vara annorlunda utan Jesus Kristus och hans försoning?

Bild
Kristus ber i Getsemane

Be eleverna fundera över hur de skulle besvara den här frågan och att göra en lista i sina studiedagböcker över de sätt på vilka deras liv skulle vara annorlunda utan Jesus Kristus och hans försoning. De får tillfälle att dela sina svar på den här frågan senare under lektionen.

Amulek vittnar för zoramiterna om Jesus Kristus

Du minns kanske att Alma och Amulek predikade bland zoramiterna, som trodde ”att ingen Kristus ska komma” (Alma 31:16). När Alma hade avslutat sina budskap som finns nedtecknade i Alma 32–33 bar Amulek sitt eget vittnesbörd om Frälsaren.

Läs Alma 34:1–10 och titta efter vad Amulek sa om Jesus Kristus och hans försoning.

Alma 34:9–10 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller situation.

  • Vilka ord eller fraser om Jesus Kristus och hans försoning var särskilt meningsfulla för dig? Varför?

  • Vad lärde du dig av de här verserna om vårt behov av Jesu Kristi försoning för oss?

  • Hur skulle du sammanfatta Amuleks undervisning i Alma 34:8–10 som en sanning?

Du kan ha lyft fram följande eller en liknande sanning: Utan Jesu Kristi oändliga och eviga försoning skulle hela människosläktet gå förlorat för evigt.

  • Varför skulle alla människor ”oundvikligen förgås” eller vara förlorade för evigt utan Jesus Kristus och hans försoning?

Du kan be eleverna tänka på några sätt på vilka de personligen skulle gå förlorade utan Jesus Kristus och hans försoning. Ett sätt att göra det är att be dem studera 2 Nephi 9:6–12 och titta efter lärdomar som beskriver varför vi behöver en Frälsare.

Oändligt och evigt.

Markera gärna orden ”oändligt och evigt” i slutet av vers 10 i Alma 34 och skriv av följande uppställning i din studiedagbok:

Du kan rita den här översikten på tavlan så att eleverna kan skriva av den.

Bild
orden ”Jesu Kristi försoning” intill en pil som pekar på orden ”oändlig och evig”
  • Vad tror du menas med att Jesu Kristi försoning är oändlig och evig?

President Russell M. Nelson har gett oss följande insikter:

Hans försoning är oändlig – utan slut. Den var också oändlig på så sätt att hela människosläktet skulle bli frälst från en död utan slut. Den var oändlig genom hans oerhörda lidande … Den var oändlig i sin omfattning – den skulle åstadkommas en gång för alla. Och försoningens barmhärtighet erbjuds inte bara ett oändligt antal människor, utan också ett oändligt antal världar, som skapats av honom. Den var oändlig bortom alla mänskliga bedömningsmått eller jordisk fattningsförmåga. (Se Russell M. Nelson, ”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33)

  • Vad hjälpte det här citatet dig att lära dig om eller känna för Jesus Kristus och hans försoningsoffer?

Hur är det relevant för dig?

Som en del av följande förklaring kan det vara till hjälp att dela citatet av äldste Michael John U. Teh i de sjuttios kvorum som finns i avsnittet ”Kommentarer och bakgrundsinformation”.

Frälsaren kan välsigna ett oändligt antal människor genom sin försoning, men han kan också välsigna dig personligen. Uppdatera gärna uppställningen i din studiedagbok till att se ut så här:

Bild
orden ”Jesu Kristi försoning” intill en pil som pekar på orden ”oändlig och evig” och en pil som pekar på ordet ”personlig”

Följande aktivitet kan hjälpa eleverna att bättre förstå hur Frälsaren kan välsigna dem personligen tack vare sin försoning. Visa eller skriv ut följande resurser och ge eleverna tid att studera dem ensamma eller i grupper. Be eleverna identifiera ord eller fraser i de här resurserna som beskriver hur Jesus Kristus kan välsigna dem personligen genom sin försoning.

Förutom skriftställen och citat i listan kan eleverna hitta andra skriftställen eller citat av kyrkans ledare.

President Tad R. Callister, tidigare Söndagsskolans generalpresident, har sagt:

Då och då har jag träffat goda heliga som har haft svårt att förlåta sig själva, som troskyldigt men felaktigt har satt upp gränser för Frälsarens återlösande krafter. De har utan att tänka på det förvandlat en oändlig försoning till en begränsad försoning, som på något sätt inte täcker just deras synd eller svaghet. Men det är en oändlig försoning eftersom den omfattar och inbegriper alla synder och svagheter, liksom alla övergrepp och all smärta som orsakats av andra. (Tad R. Callister, ”Jesu Kristi försoning”, Liahona, maj 2019, s. 85–86)

Prata med eleverna om vad deras studier lärde dem och fick dem att känna. Be dem nämna specifika ord eller uttryck som de hittade som beskriver hur Jesus Kristus kan välsigna dem personligen genom sin försoning. Eleverna kan till exempel peka ut fraser som ”han [ska] bringa frälsning till alla dem som tror på hans namn” (Alma 34:15); ”[Gud] bereder en väg för vår flykt ut ur … död och helvete” (2 Nephi 9:10) eller ”jag, Herren, kommer inte längre ihåg [synder vi omvänt oss från]” (Läran och förbunden 58:42).

Efter den här diskussionen hänvisar du eleverna till listan de gjorde i sina studiedagböcker över hur deras liv skulle vara utan Jesus Kristus och hans försoning. Eleverna kan uppdatera sina listor utifrån vad de har lärt sig. Be gärna eleverna dela sina listor med en kamrat eller med hela klassen. Be eleverna nämna något de lade till på sin lista på grund av det de lärde sig i dag. De kan också nämna något de redan hade på sin lista som betyder mer för dem på grund av det de har lärt sig och sedan förklara varför.

Vittna om de sanningar ni har diskuterat. Uppmuntra eleverna att agera på de maningar de har fått under lektionen.