Kom, følg med meg 2024
1.–7. juli: “Jeg vil gjøre deg til et redskap.” Alma 17–22


“1.–7. juli: ‘Jeg vil gjøre deg til et redskap.’ Alma 17–22”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“1.–7. juli. Alma 17–22”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Ammon snakker med kong Lamoni

Ammon and King Lamoni [Ammon og kong Lamoni], av Scott M. Snow

1.–7. juli: “Jeg vil gjøre deg til et redskap”

Alma 17–22

Tenk på alle grunnene folk kan ha for å ikke dele evangeliet: “Jeg vet ikke nok” eller “Jeg er ikke sikker på om de vil være interessert” eller “Jeg er redd jeg blir avvist.” Kanskje du til tider har tenkt noe lignende. Nephittene hadde nok en grunn for å ikke dele evangeliet med lamanittene: De var beskrevet som “vilt og et forherdet og et grusomt folk, et folk som fant behag i å myrde nephittene” (Alma 17:14; se også Alma 26:23–25). Men Mosiahs sønner hadde en enda sterkere grunn som gjorde at de følte de måtte dele evangeliet med lamanittene: “De [ønsket] at frelse skulle forkynnes for enhver skapning, for de kunne ikke holde ut at noen menneskesjel skulle forgå” (Mosiah 28:3). Denne kjærligheten som inspirerte Ammon og brødrene hans, kan også inspirere deg til å dele evangeliet med familien, venner og bekjente – til og med dem som vi antar ikke vil ta imot det.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 17:1–4

Enkle, konsekvente handlinger i hengivenhet til Kristus hjelper meg å motta hans kraft.

Hva lærer du av Alma 17:1–4 om hvordan du kan holde ditt vitnesbyrd om og ditt engasjement for Jesus Kristus sterkt? Hva gjorde Mosiahs sønner, og hvordan velsignet Herren dem?

Mens du leser om opplevelsene til Mosiahs sønner i Alma 17–22, kan du legge merke til hvordan deres åndelige forberedelse påvirket deres tjeneste blant lamanittene (se for eksempel Alma 18:10–18, 34–36; 20:2–5; 22:12–16). Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å følge deres eksempel?

Alma 17:6–12; 19:16–36

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan være et redskap i Guds hender.

Omvendelsesberetningene vi leser om i Skriftene er ofte dramatiske, men i deres kjerne finner vi vanligvis personer som hadde mot til å stå frem og dele sin tro på Jesus Kristus. Tenk på dette når du leser om Abish og Mosiahs sønner denne uken.

Hva tror du det betyr å være et redskap i Guds hender? Det kan være nyttig å tenke på redskaper eller verktøy som du kan bruke i ditt daglige liv. Se etter hva Mosiahs sønner gjorde for å kunne være redskaper i Guds hender i Alma 17:6–12. Hvordan kan du bli et mer effektivt redskap for å hjelpe andre til å komme til Kristus?

Hva gjør inntrykk på deg ved Abish i Alma 19:16–36? Hva lærer du av henne om å hjelpe andre å bygge opp tro på Kristus? Hva føler du for eksempel ville hjelpe dem du er glad i til “å tro på Guds kraft”? (Alma 19:17).

Du kan også sammenligne Abish’ erfaring med prinsippene eldste Dieter F. Uchtdorf underviste i “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte” (Liahona, mai 2019, 15–18). Hvordan var Abish et eksempel på eldste Uchtdorfs “Fem enkle forslag”? Prøv å skrive ned noe du kan si om Jesus Kristus. For eksempel: “For meg er Jesus Kristus …” eller “Frelseren hjelper meg …”

Se også Gospel Topics, “Ministering as the Savior Does” [Omsorgstjeneste på Frelserens måte], Evangeliebibliotek; “Sendt er Gud vår Faders nåde”, Salmer, nr. 196; “Come and See”, “Come and Help”, “Come and Belong” [“Kom og se”, “Kom og bidra”, “Kom og finn tilhørighet”] (videoer), Evangeliebibliotek.

Bruk konkretiseringer. Når folk kan se eller røre ved noe som er relatert til det de lærer, vil de sannsynligvis huske det lenger. Hvis du for eksempel underviser om Alma 17:11, kan du vurdere å vise musikkinstrumenter eller skriveutstyr for å inspirere til en samtale om å være et redskap i Guds hender.

Alma 17–19

Når vi viser kjærlighet til andre, kan vi hjelpe dem å motta Jesu Kristi evangelium.

Se etter vers i Alma 17–19 som viser hvordan Ammons kjærlighet til lamanittene inspirerte hans innsats for å dele Jesu Kristi evangelium med andre. Hvilke andre sannheter om å dele evangeliet med andre lærer du av hans eksempel?

Se også “Ammon Serves and Teaches King Lamoni” [Ammon tjener og underviser kong Lamoni] (video), Evangeliebibliotek.)

Bilde
Ammon redder kongens sauer

Minerva Teichert (1888–1976), Ammon Saves the Kings Flocks [Ammon redder kongens småfe], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 19:36

Frelseren vil hjelpe meg å omvende meg.

Etter å ha fortalt om Lamonis og hans folks omvendelse, oppsummerte Mormon beretningen med en observasjon om Jesus Kristus. Hva kan Alma 19:36 lære deg om Herrens karakter? Hva annet lærer beretningen i Alma 19:16–36 deg om ham? Når har du følt at Herrens arm har vært rakt ut mot deg?

Alma 20:23; 22:15–18

Å kjenne Gud er verdt et hvilket som helst offer.

Sammenlign det Lamonis far var villig til å gi fra seg for å redde sitt liv (se Alma 20:23) med det han senere var villig til å gi fra seg for å motta evangeliets glede og bli kjent med Gud (se Alma 22:15, 18). Grunn på hva du er villig til å ofre for mer fullstendig å kjenne Gud.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 17:2–3

Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus vokser når jeg leser i Skriftene, ber og faster.

  • Hvordan kan eksemplene fra Mosiahs sønner hjelpe barna å bygge opp sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Du kan hjelpe barna å finne ut hva Mosiahs sønner gjorde for å bygge opp sin åndelige styrke i Alma 17:2–3. Deretter kan de tegne eller finne gjenstander som forestiller disse tingene. Hjelp dem å planlegge hva de vil gjøre for å styrke sitt vitnesbyrd om Frelseren.

Alma 17–19

Jeg kan dele Jesu Kristi evangelium med andre.

  • For å lære om å være et redskap i Guds hender, slik Mosiahs sønner var, kan du og barna se på et redskap eller verktøy og snakke om hva det brukes til. Deretter kan du lese Alma 17:11 og snakke om hva det vil si å være vår himmelske Faders redskaper for å hjelpe folk å lære om Jesus Kristus.

  • Denne ukens aktivitetsside har bilder som forestiller sannheter Ammon underviste kong Lamoni. Du kan hjelpe barna å finne disse sannhetene i Alma 18:24–40. Barna kunne late som om de er misjonærer, og dele det de vet om disse sannhetene.

  • Når du har lest om Abish sammen med barna (se Alma 19:16–20, 28–29), kan de late som om de er som Abish ved å løpe på stedet, banke på dører og fortelle hva som skjedde i Alma 19:1–17. Hvordan kan vi være som Abish og dele det vi vet om Jesus Kristus og hans evangelium? Barna kan lage tegninger av seg selv der de deler evangeliet med noen eller synger en sang sammen om å dele evangeliet med andre, for eksempel “Vi er kalt” (Barnas sangbok, 94).

Alma 17:–21–25; 20:8–27; 22:1–3

Jeg kan hjelpe andre å komme til Kristus ved å vise min kjærlighet til dem.

  • Til å begynne med hadde både kong Lamoni og hans far forherdede hjerter mot evangeliet. Senere ble deres hjerter bløtgjort, og de trodde på Jesus Kristus. Hvordan skjedde dette? Hjelp barna å finne svar på dette spørsmålet når du gjennomgår Ammons erfaringer sammen med dem. De kan rollespille “Kapittel 23: Ammon: En god tjener” og “Kapittel 24: Ammon møter kong Lamonis far” (Historier fra Mormons bok, 64–68, 69–70). Eller kanskje barna vil lage tegninger av forskjellige deler av historien og bruke tegningene til å fortelle historien. Hva gjorde Ammon for å hjelpe Lamoni og hans far å åpne sitt hjerte for Jesu Kristi evangelium? (se Alma 17:21–25; 20:8–27; 22:1–3).

  • Kanskje du og barna kan tenke på noen som trenger å vite om Jesus Kristus. Hjelp dem å tenke over hvordan de kan være gode eksempler og vise kjærlighet til vedkommende, slik Ammon gjorde for Lamoni og hans far.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
illustrasjon av Abish

En illustrasjon av Abish, av Dilleen Marsh