Kom, følg med meg 2024
18.–24. november: “Så ondskap kan bli avskaffet.” Ether 6–11


“18.–24. november: ‘Så ondskap kan bli avskaffet.’ Ether 6–11”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“18.–24. november. Ether 6–11”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jaredittenes båter på havet

I Will Bring You Up Again out of the Depths [Jeg vil bringe dere opp igjen ut av havets dyp], av Jonathan Arthur Clarke

18.–24. november: “Så ondskap kan bli avskaffet”

Ether 6–11

Flere hundre år etter at jaredittene var utryddet, oppdaget nephittene ruinene etter deres fordums sivilisasjon. Blant disse ruinene var det en gåtefull opptegnelse – plater av “rent gull” som var “fulle av graveringer”, og nephittene “ønsket meget sterkt” å lese den (Mosiah 8:9; 28:12). I dag har du en forkortelse av denne opptegnelsen, og den heter Ethers bok. Da nephittene leste den, “fremkalte [det] overmåte stor sorg” å lære om jaredittenes tragiske fall. Likevel ga den dem stor kunnskap som de frydet seg over (Mosiah 28:18). Du kan også finne sørgelige øyeblikk i denne boken. Men du kan også glede deg over denne kunnskapens gave. Moroni skrev: “[Jeg er] blitt befalt å skrive disse ting så ondskap kan bli avskaffet og så den tid kan komme da Satan ikke vil ha noen makt over menneskenes barns hjerter” (Ether 8:23, 26).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Ether 6:1–12

Herren vil veilede meg gjennom min jordiske reise.

Du kan finne åndelig innsikt hvis du sammenligner jaredittenes reise over havet med din reise gjennom livet. Hva har for eksempel Herren sørget for som lyser opp din sti, som stenene i jaredittenes båter? Hva kan båtene representere, eller vindene som “[blåser] mot det lovede land?” (Ether 6:8). Hva lærer du av jaredittenes handlinger før, under og etter reisen? Hvordan leder Herren deg til ditt lovede land?

“De sang lovsanger til Herren.” Jaredittene uttrykte sin takknemlighet og kjærlighet til Gud gjennom sang og lovprisning (se Ether 6:9). Du kan se etter eller skape muligheter til å bruke musikk og dyptfølt vitnesbyrd til å prise Gud hjemme og i kirken. Det kan for eksempel være hensiktsmessig å synge en lovprisningssalme som “Pris vår Gud med hjerte, munn” (Salmer, nr. 35) når du studerer Ether 6:1–12.

Bilde
Jaredittisk familie inne i båten sin

Baby on Board [Baby om bord], av Kendal Ray Johnson

Ether 6:5–18, 30; 9:28–35; 10:1–2

“Vandre i ydmykhet for Herren.”

Selv om stolthet og ugudelighet synes å prege jaredittenes historie, finnes det også eksempler på ydmykhet i disse kapitlene – spesielt i Ether 6:5–18, 30; 9:28–35 og 10:1–2. Å grunne på følgende spørsmål kan hjelpe deg å lære fra disse eksemplene: Hvorfor ydmyket jaredittene seg i disse situasjonene? Hvordan viste de sin ydmykhet? Hvordan velsignet Gud dem som følge av dette? Vurder hva du kan gjøre for å villig “vandre i ydmykhet for Herren” (Ether 6:17) i stedet for å bli tvunget til å være ydmyk (se Mosiah 4:11–12; Alma 32:14–18).

Se også Dale G. Renlund: “Gjør rett, elsk barmhjertighet og vandre ydmykt med Gud”, Liahona, nov. 2020, 109–12.

Ether 7–11

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan bli en Kristus-lignende leder.

Kapitlene 7–11 i Ether dekker minst 28 generasjoner. Selv om få detaljer kan gis på så lite plass, dukker det raskt opp et mønster om konsekvensene av rettferdig og ugudelig lederskap. Hva lærer du om lederskap – negativt og positivt – av eksempelet til hver av kongene som er oppført nedenfor?

Eldste Dieter F. Uchtdorf ga nyttige råd om lederskap i sitt budskap “Den største blant dere” (Liahona, mai 2017, 78–81). Vurder å studere dette budskapet – spesielt historiene han forteller – og se etter prinsipper eller mønstre for Kristus-lignende lederskap. Når har du sett disse prinsippene eller mønstrene vist hos mennesker som leder?

Mens du grunner på det du har lært, tenk samtidig over muligheter du har til å lede eller påvirke andre i ditt hjem, lokalsamfunn, kall i Kirken og så videre. Hvordan kan du utvikle egenskaper som Kristus-lignende lederskap, selv om du ikke har en konkret lederoppgave?

Se også Gospel Topics, “Serving in Church Callings” [Tjeneste i kall i Kirken], Evangeliebibliotek; “Lederskapsprinsipper i Kirken, Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 4.2 (ChurchofJesusChrist.org).

Ether 8:7–26

Herren arbeider ikke i mørke.

Når personer avlegger en ed om å holde sine ugudelige handlinger hemmelig, er de involvert i et hemmelig forbund. I tillegg til det hemmelige forbundet som blir beskrevet i Ether 8:7–18, finnes flere eksempler i Helaman 1:9–12; 2:2–11; 6:16–30 og Moses 5:29–33. Vurder å sammenligne disse versene med 2 Nephi 26:22–24, hvor Nephi beskrev hvordan Herren utfører sitt verk. Hvorfor tror du Moroni ble befalt å skrive det han gjorde om hemmelige forbund?

Hva har du lært fra Ethers bok som kan hjelpe deg til å oppnå velsignelsene som beskrives i Ether 8:26?

Forslag til undervisning av barn

Ether 6:1–12

Jeg kan stole på at vår himmelske Fader vil trøste meg når jeg er redd.

  • Alle har vanskelige dager – til og med små barn. Kanskje du kan hjelpe barna å finne ord og uttrykk i Ether 6:1–12 som viser hvordan jaredittene stolte på Gud i noen virkelig vanskelige og skremmende dager. Vurder å dele med hverandre noen erfaringer da Gud hjalp dere i vanskelige tider i livet.

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Å huske hva Herren har gjort, bringer takknemlighet og fred.

  • Etter å ha kommet trygt frem til det lovede land, var jaredittene så takknemlige at de “felte gledestårer” (Ether 6:12). Du kan gjerne inspirere barna til å føle takknemlighet for Guds velsignelser ved å hjelpe dem å finne utsagn fra Ether 6:9, 12 som viser hvordan jaredittene uttrykte sin takk til Gud. De vil kanskje like å synge, slik jaredittene gjorde, en sang som uttrykker takknemlighet, som for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16). Be barna fortelle deg om noe de er takknemlige for.

  • Kanskje barna kan lese Ether 6:30; 7:27 og 10:2 og finne ut hva disse rettferdige kongene husket. Hvordan påvirket det måten de ledet sitt folk på? Du og barna kan drøfte hvordan dere kan minne dere selv om hva Gud har gjort for dere. De kan for eksempel skrive om det eller lage tegninger. Du kan foreslå at de gjør det til en regelmessig vane å skrive ned velsignelser de legger merke til fra Gud (se “O Remember, Remember” [Husk, husk] [video] Evangeliebibliotek).

Ether 7:24–27

Jeg blir velsignet når jeg følger Guds profet.

  • Kanskje du og barna vil like å rollespille noe av det profeten har lært oss å gjøre. Du kan også gjøre det om til en lek der dere gjetter hva handlingene symboliserer. Dette kan forberede barna til å drøfte hvorfor det er viktig å følge Guds profet. Dere kan deretter lese Ether 7:24–27 for å finne ut hva som skjedde da folket adlød Guds profet. Hvordan blir vi velsignet ved å følge profeten i dag?

Ether 9:28–35; 11:5–8

Herren er barmhjertig når jeg omvender meg.

  • Å se etter mønstre er en verdifull skriftstudieferdighet. Ethers bok inneholder et gjentatt mønster som understreker Herrens barmhjertighet. For å hjelpe barna å finne dette mønsteret, kan du be dem lese Ether 9:28–35 og Ether 11:5–8, og se etter likheter mellom de to beretningene. Hva kan vi lære av disse historiene? Kanskje de kan se etter bilder i Kunst inspirert av evangeliet, bok av andre personer i Skriftene som omvendte seg og ble tilgitt.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jaredittenes båter på havet

Jaredite Barges [Jaredittenes båter], av Gary Ernest Smith