Kall på misjonsplan
Kapittel 11: Hjelp folk å inngå og holde forpliktelser


“Kapittel 11: Hjelp folk å inngå og holde forpliktelser”, Forkynn mitt evangelium – En veiledning i å dele Jesu Kristi evangelium med andre (2023)

“Kapittel 11”, Forkynn mitt evangelium

Bilde
I Shall Not Want [Det mangler meg ingen ting], av Yongsung Kim

Kapittel 11

Hjelp folk å inngå og holde forpliktelser

Overvei dette

  • Hvilken sammenheng er det mellom å holde forpliktelser og omvendelse?

  • Hvilken sammenheng er det mellom å holde forpliktelser og å holde pakter?

  • Hvordan kan jeg innby folk til å vokse åndelig og styrke sin tro på Jesus Kristus?

  • Hvorfor er det viktig å bære et oppriktig vitnesbyrd?

  • Hvilke velsignelser kan jeg love?

  • Hvordan kan jeg hjelpe folk å holde forpliktelser?

Forpliktelse og omvendelse

Som misjonær og Jesu Kristi disippel ønsker du sjelers frelse (se Mosiah 28:3). Frelseren er “mektig til å frelse” dem som holder paktene de inngår ved å motta nødvendige prestedømsordinanser, som begynner med dåp (se 2 Nephi 31:19). Å gi innbydelser og hjelpe folk å holde forpliktelser vil forberede dem til dåp.

Mennesker blir frelst på betingelse av omvendelse (se Helaman 5:11). Omvendelse er fullstendig og oppriktig å vende seg til Jesus Kristus. Forpliktelse er en viktig del av omvendelse. Når du innbyr folk til å inngå forpliktelser som en del av din undervisning, innbyr du dem til å omvende seg.

Forpliktelse innebærer å velge en handlingskurs og følge opp dette valget. Å handle konsekvent ifølge evangeliets sannheter fører til omvendelse.

Omvendelse er en forandring i en persons tro, hjerte og liv for å akseptere og følge Guds vilje. Omvendelse er en bevisst beslutning om å bli en Kristi disippel. Omvendelse finner sted når mennesker utøver tro på Kristus, vender seg fra sine synder, blir døpt, mottar Den hellige ånds gave og holder ut til enden. Herren og hans profeter omtaler denne forandringen som en åndelig gjenfødelse (se Johannes 3:3–5; Mosiah 27:25–26).

Frelserens forsoning gjør omvendelse mulig, og Den hellige ånd tilveiebringer denne mektige forandringen i hjertet (se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Omvendelse er en prosess, ikke en hendelse. Å hjelpe folk å bli omvendt til Jesus Kristus står sentralt i ditt formål som misjonær. Etter Åndens veiledning innbyr du folk til å inngå forpliktelser som vil hjelpe dem å vokse åndelig og føle Den hellige ånds innflytelse i sitt liv. Deretter støtter du dem i å holde forpliktelsene de har inngått. Du hjelper dem å handle i tro mot varig forandring (se Mosiah 6:3).

Folk som holder forpliktelser før dåpen, vil med større sannsynlighet inngå og holde hellige pakter etterpå. Når du lærer dem å holde forpliktelser, lærer du dem å holde pakter. Å inngå og holde pakter er en viktig del av Jesu Kristi evangelium og Guds plan for sine barn.

Dette kapittelet inneholder retningslinjer for å gi innbydelser, love velsignelser, bære vitnesbyrd og hjelpe folk å holde sine forpliktelser slik at de kan komme til Frelseren og bli frelst.

Bilde
misjonærer underviser kvinne

Gi innbydelser

Som representant for Jesus Kristus innbyr du folk til å følge ham og motta gleden ved hans evangelium. Du gir konkrete innbydelser til dem om å gjøre ting som vil bygge opp deres tro på Kristus. Deretter støtter du dem i å holde forpliktelsene sine.

Innbydelser og forpliktelser er avgjørende av følgende grunner:

  • De hjelper folk å etterleve prinsippene de lærer, slik at de føler Åndens bekreftende vitnesbyrd.

  • Å holde forpliktelser er én måte de viser omvendelse på (se Lære og pakter 20:37).

  • Omvendelse hjelper dem å oppleve freden og gleden ved Guds tilgivelse. De vil også få økt hjelp fra Gud i sine utfordringer.

  • Å holde forpliktelser forbereder folk til å inngå og holde hellige pakter.

  • Du kan vise din kjærlighet til dem og din tro på Guds løfter ved å hjelpe dem å holde sine forpliktelser.

Innbydelser ledet av Ånden

Søk Åndens veiledning om hvilke innbydelser du skal gi og når du kan gi dem. Overvei hvilken undervisning eller lære som, hvis den er riktig forstått, vil hjelpe en person å ta imot innbydelsen din. Den rette innbydelsen til rett tid kan tilskynde folk til å gjøre ting som vil bygge opp deres tro. Disse handlingene kan føre til en mektig forandring i hjertet (se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Innbydelsene du gir, kan være små, for eksempel å lese et kapittel i Skriftene eller komme til nadverdsmøtet. Eller de kan være like avgjørende som å bli døpt. Innbydelser skulle passe til der en person befinner seg på sin åndelige reise.

Åndelig ledede innbydelser bygger på hverandre for å hjelpe en person å ha åndelig fremgang (se 2 Nephi 28:30; Lære og pakter 93:12–13). Spør deg selv: “Hvilke forpliktelser holder vedkommende? Hva må han eller hun gjøre videre for å ha fremgang?”

Lytt til dem du snakker med eller underviser. Ut fra det du hører og føler, søker du Åndens veiledning om hvilke innbydelser som vil hjelpe hver enkelt å ha fremgang mot å inngå hellige pakter.

Prinsipper for å gi innbydelser

Å gi innbydelser krever tro på Kristus. Ha tro på at han vil velsigne folk når de tar imot og følger dine innbydelser.

Folk vil med større sannsynlighet forandre seg når du innbyr dem til å handle ifølge evangeliets sannhet og hjelper dem å forstå hvordan forandringen vil velsigne dem. De vil forandre seg i den grad de føler Ånden og opplever gleden ved å etterleve Jesu Kristi evangelium.

Når du engasjerer deg med andre, personlig eller på Internett, kan du overveie hvilken innbydelse som kan hjelpe dem å styrke sin tro på Kristus og føle Ånden. Noen ganger kan dette være så enkelt som å møte deg igjen eller komme til en aktivitet i Kirken.

Når du forbereder deg til å undervise en leksjon, kan du overveie behovene og fremgangen til hver enkelt. Sørg for at leksjonsplanen inneholder en eller flere innbydelser som vil hjelpe vedkommende å ha fremgang.

Vær forsiktig så du ikke gir for mange innbydelser på én gang. En person trenger tid til å handle, vokse og lære av hver innbydelse.

Vær frimodig, men ikke overmodig når du innbyr folk til å inngå forpliktelser (se Alma 38:12). Respekter folks handlefrihet.

Skriftstudium

Hvorfor er forpliktelser viktig?

Innby med vennlig og tydelig språk

En innbydelse tar ofte form av et “vil du”-spørsmål, som krever et ja- eller nei-svar. Gjør innbydelsene dine vennlige, konkrete og tydelige. De skulle innby eller lede folk til å forplikte seg til å handle med tro på Jesus Kristus.

Selv om dine innbydelser vil være unike for hver enkelt, kan du overveie følgende eksempler:

  • Å gå i kirken gir deg en tid og et sted til å tilbe Gud og føle hans Ånd. Det kan også hjelpe deg å bli en del av et støttende samfunn når du gjør endringer for å komme nærmere Frelseren. Vil du bli med oss på nadverdsmøtet denne søndagen?

  • Nå som vi har drøftet hvor viktig det er å studere Skriftene, vil du lese [et bestemt skriftsted]? Vil du skrive ned inntrykk eller spørsmål du måtte ha? Vi kan drøfte tankene dine neste gang vi møtes.

  • Vi har snakket om Frelserens liv og hans bud. Vil du følge hans eksempel ved å bli døpt inn i hans kirke og avgi løfter til ham? (Se “Innbydelsen til å bli døpt og bekreftet” i kapittel 3.)

  • Du uttrykte interesse for å få mer kontakt med Gud i ditt liv. Vil du be i tro i løpet av de neste dagene, slik at du kan oppleve bønnens velsignelser?

  • Vi har en video som vi tror du vil finne nyttig. Kan vi vise deg den eller sende deg en kobling? Vil du se den? Kan vi snakke med deg i morgen for å se hva du synes?

Søk Den hellige ånds tilskyndelser når du overveier naturlige måter å gi vennlige, konkrete og tydelige innbydelser på.

Personlig studium eller studium med ledsager

Skriv i studiedagboken din en oppfordring som er enkel, direkte og tydelig for hver forpliktelse i en leksjon. Hvis du har gjort denne aktiviteten før, gjenta den og sammenlign dine nye innbydelser med de tidligere.

Gjennomgå innbydelsene du har skrevet sammen med ledsageren din. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hvordan kan vi hjelpe folk å forstå Herrens lovede velsignelser knyttet til denne innbydelsen?

  • Hvorfor er denne innbydelsen viktig for meg personlig?

  • Hvordan kan jeg hjelpe folk å føle Guds kjærlighet til dem når jeg gir innbydelse?

  • Hvordan kan jeg forbedre meg når det gjelder å hjelpe andre å handle ifølge innbydelser jeg gir?

Tenk på noen du underviser. Øv på å gi disse innbydelsene som om du henvendte deg til personen. Revider innbydelsene dine etter behov.

Gi folk løfte om velsignelser

Gud lover å velsigne oss når vi holder hans bud (se Lære og pakter 130:20–21). De som holder budene og holder seg trofaste, “blir velsignet i alle ting” og vil “bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41).

Når du innbyr folk til å inngå forpliktelser, kan du love dem velsignelser for å holde sine forpliktelser. Du kan identifisere mange av disse velsignelsene ved å studere Skriftene, læresetninger fra profeter i de siste dager og leksjonene i kapittel 3. Tenk også på velsignelsene i ditt eget liv. Avgjør med bønnens hjelp hvilke velsignelser du skal love hver enkelt når du gir innbydelser.

Når du innbyr en person til å etterleve et bud, kan du undervise følgende:

  • Å adlyde budene viser vår kjærlighet til vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus (se Johannes 14:15).

  • Når vi adlyder budene viser vi Gud at vi stoler på ham (se Ordspråkene 3:5–6).

  • Guds velsignelser er både åndelige og timelige (se Mosiah 2:41).

  • Guds største velsignelse er evig liv (se Lære og pakter 14:7).

  • Når vi oppriktig ber og handler i tro, vil Gud hjelpe oss å utføre det han har befalt oss å gjøre (se 1 Nephi 3:7).

  • Gud oppfyller sine løfter om å velsigne oss i henhold til hans måte og tidsplan (se Lære og pakter 88:68).

Folk møter ofte motstand når det gjelder å holde budene. Støtt dem du underviser, og forsikre dem om at Gud vil velsigne dem når de arbeider med flid for å gjøre hans vilje. Hjelp dem å forstå at motstand er en mulighet til å vokse ved å velge å følge Kristus selv om det er vanskelig (se 2 Nephi 2:11, 13–16).

Eldste Jeffrey R. Holland underviste: “Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen – men de kommer til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium” (“En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 45).

Skriftstudium

Hva lærer følgende skriftsteder oss om Herrens ønske om å velsigne oss?

Personlig studium

Les Lære og pakter 82:10 og 130:20–21. Studer deretter følgende skriftsteder. Lag to kolonner i studiedagboken. På den ene siden skriver du budet du finner i hvert skriftsted. På den andre siden skriver du løftet for å holde budet.

Bær vitnesbyrd

Bær vitnesbyrd hver gang du gir en innbydelse og lover velsignelser. Fortell hvordan du har blitt velsignet når du har etterlevd prinsippet du underviser. Bær vitnesbyrd om at prinsippet vil velsigne personens liv når han eller hun etterlever det.

Ditt oppriktige vitnesbyrd vil bidra til å skape et miljø der folk kan føle Den hellige ånd bekrefte sannhet. Dette vil oppmuntre dem til å ta imot innbydelser fra deg.

For mer informasjon, se “Del ditt vitnesbyrd” i kapittel 10.

Bilde
gruppe som ber

Hjelp folk å holde sine forpliktelser

Når folk tar imot dine innbydelser til å gjøre noe, følger du opp for å hjelpe dem å holde forpliktelsene sine. Du hjelper folk å utvikle tro på Kristus. Din rolle er å hjelpe dem å styrke sin tro og sin beslutning om å ha fremgang mot full omvendelse. Ikke bare innby folk til å forandre seg, støtt dem i å gjøre det.

Folk vil motta et vitnesbyrd fra Ånden når de utøver tro til omvendelse ved å holde forpliktelser. Dette vitnesbyrdet kommer ofte ikke “før deres tro er prøvd” (Ether 12:6). Bli ikke overrasket når motstand oppstår. Planlegg hvordan du vil hjelpe dem gjennom prøvelsen slik at de mottar Åndens vitnesbyrd. Andre av Kirkens medlemmer kan også gi støtte.

Folk føler ofte Åndens innflytelse når du er sammen med dem. Understrek hvor viktig det er å be, lese i Skriftene og følge opp innbydelsene dine, slik at de vil få disse følelsene når de er for seg selv.

Å holde forpliktelser forbereder folk til ordinanser og pakter langs veien til livslang omvendelse. Din innsats kan hjelpe dem slik at de “viser ved sine gjerninger” sitt ønske om å følge Jesus Kristus (Lære og pakter 20:37).

Bilde
kvinner som klemmer hverandre

Planlegg kort daglig kontakt

Å hjelpe folk å holde forpliktelser begynner når du besøker og underviser dem første gang. Be dem skrive forpliktelsene sine på telefonen, kalenderen eller noe du legger igjen hos dem.

Spør om du, eller et medlem som har deltatt, kan ta en kort daglig kontakt mellom undervisningsbesøk. Forklar at hensikten med denne kontakten er å støtte dem, og beskrive noen måter du kan gjøre det på. Denne kontakten er én måte å anvende prinsippet i Lære og pakter 84:106 på.

Finn ut hvilken kontaktmetode som ville være mest effektiv, for eksempel et kort besøk, en telefonsamtale, tekstmelding eller en melding på sosiale medier. Teknologi gir mange alternativer for ytterligere påminnelser og støtte.

Oppmuntre og hjelp folk i din daglige kontakt

For hver innbydelse du gir, skriver du notater i Forkynn mitt evangelium-appen om hvordan du kan følge opp neste dag. Når du og din ledsager planlegger neste dag, søker dere Åndens veiledning mens dere drøfter hvordan dere kan hjelpe folk å holde sine forpliktelser.

Gjør dine daglige kontakter med folk positive og oppmuntrende. Be for dem. Vis kjærlighet og forståelse når du hjelper dem å holde sine forpliktelser. Svar på spørsmål og hjelp dem å overvinne utfordringer. Hvis det er tid, kan dere lese sammen fra Mormons bok. Del relevante medier fra Kirken, herunder musikk produsert av Kirken som kan løfte dem. Vis respekt for deres tid og ønsker.

Presenter dem for andre av Kirkens medlemmer. Når det er hensiktsmessig, kan du be medlemmene hjelpe folk å holde sine forpliktelser (se kapittel 10).

Gi komplimenter til personer som arbeider for å holde forpliktelsene sine. Hjelp dem å forstå at Herren er fornøyd med deres innsats. Disse menneskene forandrer sitt liv, noe som krever mye arbeid og tålmodighet. Hjelp dem å gjenkjenne velsignelsene de mottar. Uttrykk din tillit til at de kan klare det.

Vis også kjærlighet hvis folk ikke har holdt sine forpliktelser. Tilby deg å støtte dem under din daglige kontakt. For eksempel, hvis noen tok imot en innbydelse til å lese et kapittel i Mormons bok, men ikke har gjort det ennå, kan du tilby deg å lese det sammen med dem. Hjelp personen å oppdage gjennom erfaring hvordan det å holde forpliktelser kan være til velsignelse for ham eller henne.

Det kan kreve mange forsøk for folk å holde en forpliktelse, og du må kanskje besøke dem flere ganger for å hjelpe dem. Drøft hvordan de kan overvinne utfordringer med hensyn til å holde forpliktelser. Vær tålmodig og støttende, ikke kritisk eller dømmende.

Ha Den hellige ånds innflytelse i din daglige kontakt

Når du følger opp folk, kan du be dem fortelle om sine erfaringer med å holde forpliktelser. Spør hva de har lært og følt. Dette vil hjelpe dem å gjenkjenne Åndens innflytelse i sitt liv og hjelpe dem å identifisere neste trinn.

Når du kontakter mennesker hver dag, er en viktig del av din hensikt å innby Den hellige ånds innflytelse i deres liv. Hjelp dem å forstå hvordan de kan føle Ånden når du ikke er til stede. Din daglige kontakt skulle styrke de åndelige følelsene de hadde da du underviste dem. De vil bli omvendt når de føler Den hellige ånds kraft og innflytelse.

Vis kjærlighet

Omvendelsesprosessen dreier seg om Kristus-lignende kjærlighet (se 4 Nephi 1:15). Søk nestekjærlighetens gave. Å vise oppriktig kjærlighet kan hjelpe folk å føle Ånden i sitt liv. Dine uttrykk for kjærlighet kan også hjelpe dem å ta imot innbydelser og holde forpliktelser som leder til omvendelse.

Når du viser kjærlighet til og underviser andre, vil din egen omvendelse til Frelseren bli dypere.

Å hjelpe til med en annens omvendelse er et hellig arbeid. Du vil finne varig glede når du vier deg til dette arbeidet og til å tjene andre (se Matteus 10:39; Mosiah 2:17; Alma 27:17–18; Lære og pakter 18:10–16).

Personlig studium eller studium med ledsager

Skriv i Forkynn mitt evangelium-appen dine planer for daglig kontakt med hver person du underviser. Planlegg flere dager i forveien hva du vil gjøre for å følge opp hver enkelt.

Velg én innbydelse du vil gi når du underviser hver enkelt. Identifiser deretter forskjellige bekymringer som kan hindre noen i å ta imot eller holde denne forpliktelsen. Drøft og øv på hvordan du best kan hjelpe andre når de arbeider for å løse sine bekymringer.

Herren ønsker at folk skal komme og bli værende

Misjonærarbeid har størst virkning når folk inngår og holder forpliktelsen om å etterleve evangeliet og holde seg aktive i Kirken gjennom hele livet. Det er ikke nok at de ganske enkelt kommer inn i Kirken. Herren ønsker at de skal komme og bli værende (se Johannes 15:16). Rett all din undervisning og alle innbydelser mot dette målet. For å motta alle velsignelser vår himmelske Fader har til dem, må medlemmene fortsette å etterleve evangeliet ved å holde budene og paktene de har inngått og holde seg aktive i Kirken.

Nephi underviste: “Etter at dere er kommet inn på denne snevre og smale sti, vil jeg spørre om alt er gjort? Se, jeg sier dere, nei … derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus … og [hvis dere] holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv” (2 Nephi 31:19–20).

Gjør ditt beste for å hjelpe folk å kvalifisere seg til “evig liv som er den største av alle Guds gaver” (Lære og pakter 14:7).


Forslag til studium og anvendelse

Personlig studium

  • Identifiser et bud fra leksjon 4. Finn og skriv ned skriftstedhenvisningene og sitatene fra profeter i de siste dager som beskriver de lovede velsignelsene knyttet til dette budet. Tenk på velsignelsene du har mottatt ved å adlyde dette budet, og skriv dem i dagboken din.

  • Når du kommuniserer med din familie eller andre, spør du hvordan de har blitt velsignet ved å adlyde et bestemt bud (for eksempel å holde sabbatsdagen hellig, adlyde tiendeloven eller holde et bud som er vanskelig for noen du underviser).

  • Svar på følgende spørsmål for å hjelpe deg å finne områder hvor du kan forbedre deg når du gir innbydelser. Legg planer for å forbedre deg.

    • Vet folk at jeg er glad i dem?

    • Er jeg sikker på at de vil bli velsignet ved å følge våre innbydelser?

    • Tar jeg meg passende tid og oppmerksomhet til å ta daglig kontakt med folk for å hjelpe dem å holde sine forpliktelser?

    • Inneholder våre leksjonsplaner konkrete innbydelser til å handle?

Studium med ledsager og bytte av ledsager

  • Gjennomgå innbydelsene i en av misjonærleksjonene. Svar på følgende spørsmål for hver innbydelse:

    • Hvilke velsignelser har Herren lovet dem som holder denne forpliktelsen?

    • Hvordan vil det å adlyde dette prinsippet hjelpe folk å øke sin tro og sitt vitnesbyrd?

    • Hvordan vil denne forpliktelsen hjelpe folk å omvende seg og være mer følsomme for Ånden?

  • Med planleggingsverktøyene lager dere en liste over personer dere har kontaktet de siste to dagene. Inkluder dem dere underviser, og medlemmer.

    • For hver person skriver dere innbydelsene dere ga og forpliktelser de ga.

    • Overvei hvilke andre innbydelser dere kunne ha gitt.

    • Drøft hva som gjorde at dere oppnådde forpliktelser fra noen av disse personene, men ikke fra andre.

    • Hva vil dere gjøre for å følge opp disse innbydelsene?

Distriktsråd, sonekonferanser og misjonens lederskapsråd

  • Drøft effektive og kreative ideer for daglig kontakt med personer dere underviser. Hvordan har misjonærer arbeidet effektivt med medlemmer? Hvilke trykte eller digitale medier er nyttige? Hva kan dere gjøre når folk ikke er hjemme eller har det for travelt til å treffe dere?

  • Drøft hvordan misjonærer effektivt har undervist budene i leksjon 4.

Misjonsledere og rådgivere i misjonen

  • Når det er mulig, kan du være med misjonærene når de underviser. Hjelp dem å fokusere på å hjelpe folk å inngå og holde forpliktelser.

  • Oppfordre menighetens prestedømsledere, ledere i organisasjoner og medlemmer til å ta daglig kontakt med personer misjonærene underviser – hvis folk har samtykket i denne kontakten.