Kirkon koululaitoksen uskonnonopettajien konferenssi
Pyrkikää ymmärtämään sydämessänne


Pyrkikää ymmärtämään sydämessänne

Ilta johtavan auktoriteetin seurassa • 8. helmikuuta 2019 • Salt Lake Cityn tabernaakkeli

Rakkaat veljeni ja sisareni, on ilo palvella kanssanne tässä suurenmoisessa työssä. Ilmaisen teille rakkauteni ja kiitollisuuteni kaikesta siitä erinomaisesta työstä, jota teette auttaaksenne nousevan sukupolven nuoria ja nuoria aikuisia oppimaan syvällisesti Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Kun evankeliumin oppiminen on syvällistä, oppilaamme kehittyvät seuraavilla alueilla: 1) tieto ja ymmärrys, 2) kyky tehokkaaseen, vanhurskaaseen toimintaan sekä 3) yhä enemmän Vapahtajan ja taivaallisen Isämme kaltaiseksi tuleminen.

Evankeliumin ymmärtäminen on ratkaisevan tärkeä linkki evankeliumin tietämyksen ja tehokkaan, vanhurskaan toiminnan välillä. Tänä iltana haluan esittää teille lyhyesti ajatuksia siitä, mitä me voimme tehdä auttaaksemme oppilaitamme kehittymään ymmärryksessään Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Aloitan sillä upealla lausumalla, jota Abinadi käytti nuhdellessaan kuningas Nooan pappeja: ”Te ette ole halunneet ymmärtää sydämessänne; sen tähden te ette ole olleet viisaita.”1

Papeilla oli pyhät kirjoitukset, ja he olivat selvillä laista ja profeetoista, mutta he eivät olleet halunneet ymmärtää näitä asioita sydämessään. Sydän on meidän tahtomme, halujemme, sitoumustemme, arvojemme, tärkeysjärjestyksemme, tunteidemme ja totuutta koskevan todistuksemme vertauskuvallinen keskus.2

Evankeliumin ymmärtäminen on paljon enemmän kuin tiedollinen kokemus.3Se on hengellinen kokemus, jossa Pyhä Henki todistaa totuudesta, valaisee mielemme ja muuttaa sydämemme.4Sydämessä ymmärtäminen on Hengen lahja.

Kun joku oppilaistanne haluaa pyrkiä ymmärtämään sydämessään jotakin evankeliumin periaatetta, kuten uskoa Jeesukseen Kristukseen, hänen on käytettävä tahdonvapauttaan valita Jeesus Kristus ja elää tuon periaatteen mukaan. Hänen kokemuksensa tuosta periaatteesta on portti hänen sydämeensä. Hänen toimintansa antaa Pyhälle Hengelle luvan todistaa, valaista ja muuttaa tavan, jolla hänen sydämensä ottaa vastaan Herran ja tuon periaatteen.5Kun hän jatkaa tuon periaatteen mukaan elämistä, pohdiskelee kokemustaan ja todistaa siitä, minkä hän tietää olevan totta, hänen ymmärryksensä uskosta kasvaa, ja hänen sydämensä muuttuu:

  • Hänen tahtonsa, halunsa ja tärkeysjärjestyksensä koskien toimimista Vapahtajaan uskoen muovautuvat yhä lähemmäksi Hänen tahtoaan.

  • Hänen Herran kanssa tekemänsä liitot määrittävät yhä syvemmin hänen sydämessään olevaa sitoumusta toimia uskoen Häneen.

  • Herraan kohdistuvat rakkaus, omistautuminen, ilo ja usko, joita hän tuntee, syvenevät ja vahvistuvat.

  • Ja hänen henkilökohtainen todistuksensa Jeesukseen Kristukseen kohdistuvan uskon sekä Herran voiman ja rakkauden todenmukaisuudesta kasvaa.6

Mitä te ja minä voimme evankeliumin opettajina tehdä auttaaksemme siinä, että meidän oppilaamme pyrkisivät ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen oppia sydämessään? Sallinette minun esittää kertomuksen, joka uskoakseni sisältää tärkeitä oivalluksia meitä koskien.

Eräs opettaja kokosi yhteen ryhmän nelosluokkalaisia, ja kertoi heille muutaman minuutin ajan Martti Lutherista, saksalaisesta katolisesta piispasta, joka oli tärkeä henkilö Euroopan protestanttisessa uskonpuhdistuksessa.7Sitten hän esitti lapsille lyhyen tietovisan. Oppilaat kuitenkin vastasivat kysymyksiin ikään kuin heille olisi opetettu Martin Luther King jr:sta, amerikkalaisesta kansalaisoikeusliikkeen johtajasta; he eivät vastanneet oikein yhteenkään kysymyksistä.

Sitten opettaja kokosi yhteen toisen ryhmän nelosluokkalaisia. Tällä kertaa hän kuitenkin aloitti kysymyksellä: ”Kuinka moni teistä tietää, kuka Martin Luther King jr. oli?” Kaikki nostivat heti kätensä. Nuo lapset tiesivät paljon Martin Luther King jr:sta. Sen jälkeen opettaja kysyi: ”Tiedättekö te miksi Martin Luther King jr:n vanhemmat antoivat hänelle nimeksi Martin Luther King?” Kukaan ei tiennyt. Sitten hän sanoi: ”Minäpä kerron teille miksi.” Sitten hän opetti heille Martti Lutherista käyttäen täsmälleen samoja tietoja kuin ensimmäisen ryhmän kanssa. Kun hän esitti heille saman tietovisan, toinen ryhmä vastasi kaikkiin kysymyksiin oikein.

Ensimmäinen oppilasryhmä ei oppinut yhtään mitään Martti Lutherista.8Mutta toisessa ryhmässä opettaja yhdisti Martti Lutherin Martin Luther King jr:iin, henkilöön, josta oppilaat tiesivät paljon ja jota kohtaan heillä oli voimakkaita tunteita.

Opettajan kysymykset ja hänen keskustelunsa heidän kanssaan avasivat oppilaiden mielen ja sydämen uudelle tiedolle ja uusille tunteille. Paitsi että he saivat tietää Martti Lutherista, tuo oppiminen lisäsi myös heidän ymmärrystään koskien Martin Luther King jr:ia.

Tässä kertomuksessa on neuvoja sellaisten kokemuksien tuottamiseen, jotka auttavat siinä, että oppilaamme pyrkivät ymmärtämään evankeliumin periaatteita sydämessään. Joukosta erottuu kaksi asiaa:

  1. Ensinnäkin siinä, että yhdistää periaatteen heidän omaan kokemukseensa ja siihen, mitä he jo tietävät ja ymmärtävät, on suuri voima. Henkilökohtainen kokemus on todellakin portti heidän sydämeensä.

  2. Toiseksi, on äärimmäisen tärkeää käyttää sekä kysymyksiä, joita me esitämme, että kysymyksiä, joita oppilaat esittävät. Kysymykset avaavat heidän mielensä ja sydämensä.

Nämä ovat voimallisia ajatuksia. Kehotan teitä käyttämään niitä yhdessä kahden muun kanssa:

  1. Opettakaa tietoisesti prosessia. Se, että pyrkii ymmärtämään sydämessään on hengellinen prosessi, sydämessään ymmärtäminen on hengellinen lahja. Opetattehan oppilaille, kuinka tämä prosessi toimii. Auttakaa heitä tuntemaan vastuunsa käyttää tahdonvapauttaan ja valita Herra ja elää näiden periaatteiden mukaan. Opettakaa heitä pohtimaan kokemaansa ja kertomaan oppimastaan sekä todistamaan totuudesta. Jeesuksen Kristuksen armo on heidän kanssaan, kun he opettavat toisiaan.9

  2. Keskittykää Vapahtajaan. Juuri Hänen oppiaan ja Hänen valoaan ja rakkauttaan ja voimaansa he tarvitsevat; kaikki yhdistyy Hänessä. Kun todistamme Hänestä ja liitämme periaatteet Häneen, Pyhä Henki todistaa totuudesta, opettaa ja valaisee.

Kun teette näitä asioita ja monia muita, Pyhä Henki todistaa totuudesta, erityisesti siitä, että Jeesus on Kristus. Hän opettaa oppilaitanne yhtä kerrallaan. Hän muuttaa heidän sydämensä, ja heidän ymmärryksensä Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kasvaa. Tiedän, että tämä on totta. Jätän teille rakkauteni ja todistukseni. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Moosia 12:27.

  2. Ks. Merriam-Webster.com Dictionary, ”Heart”, merriam-webster.com.

  3. Sydämen ja evankeliumin ymmärtämisen suhdetta käsitellään laajemmin julkaisussa David A. Bednar, Increase in Learning, 2011, s. 66–70.

  4. Mielellämme on tietenkin tärkeä osa tässä prosessissa. Mutta jos käytämme vain mieltämme, emmekä ”[avaa sydäntämme] ymmärrykselle” (Sananl. 2:2), emme todella ymmärrä periaatetta. Me tiedämme siitä, mutta emme todella ymmärrä sitä sillä tavoin kuin Herra tarkoittaa. Sitä paitsi kun puhumme ymmärryksen lisäämisestä sydämessämme, puhumme sydämemme muuttumisesta.

  5. Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut tätä periaatetta: ”Herra ei kuitenkaan pakota teitä oppimaan. Teidän täytyy harjoittaa tahdonvapauttanne antaaksenne Hengelle luvan opettaa teitä. Kun teette tästä käytännön elämässänne, olette herkempiä tunteille, joita tulee hengellisen johdatuksen myötä.” (”Hengellisen johdatuksen saaminen”, Liahona, marraskuu 2009, s. 8; ks. myös s. 6–9).

  6. Tässä on toiminnassa hyvin tärkeä ja voimallinen periaate. Kuten kaikissa asioissa, Jeesus näytti meille tien. Jeesuksella oli täydellinen tieto meidän heikkouksistamme ja vaivoistamme; silti Hän päätti kärsiä ne lihassa (ks. Alma 7:11). Hän teki sen, jotta Hän voisi laskeutua kaiken alapuolelle ja ymmärtää sydämessään kaikki asiat, jotta Hän voisi täyttyä armolla ja tuntisi täydellistä myötätuntoa ja Hänellä olisi täydellinen voima lunastaa, vahvistaa ja auttaa meitä. Ajatus siitä, että Jeesuksen valinnassa ottaa lihassa ollessaan päälleen meidän vaivamme, Hän kasvoi ymmärryksessä yli sen, minkä Hän tiesi älyllisesti, on kauniisti ilmaistu vanhin Neal A. Maxwellin puheessa ”Alistu halusta” (Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 64–67).

    Myöhemmin Getsemanessa kärsivä Jeesus alkoi ”tuntea kauhua” (Mark. 14:33), tai kreikankielisen kirjoituksen mukaan, ”pelonsekaista kunnioitusta” ja ”hämmästystä”. Kuvitelkaa Jehovaa, tämän ja muiden maailmojen Luojaa, ”hämmästyneenä”! Jeesus tiesi tiedollisella tasolla, mitä Hänen piti tehdä, mutta Hänellä ei ollut siitä vielä kokemusta. Hän ei ollut milloinkaan ennen henkilökohtaisesti kokenut ankaraa ja vaativaa sovitustapahtumaa. Niinpä, kun tuska tuli täyteydessään, se oli todella paljon pahempaa kuin Hänkään ainutlaatuisessa älyssään oli milloinkaan osannut kuvitella! Ei ihme, että enkeli ilmestyi vahvistamaan Häntä! (Ks. Luuk. 22:43.)

    On monia pyhien kirjoitusten kohtia, joissa tehdään selväksi, että me saamme siunauksia (kuten hengellisen lahjan ymmärtää jonkin evankeliumin periaatteen) vasta sitten, kun olemme alkaneet elää sen periaatteen mukaan (ks. Joh. 7:17; Joh. 8:31–32; Ef. 1:17–21; Moosia 12:27; Alma 32:28; Et. 12:6; OL 88:4; OL 130:10–11).

  7. Tämä kertomus perustuu julkaisuun James E. Zull, The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning, 2002, s. 124–125.

  8. Ensimmäisen ryhmän oppilaat suodattivat kaiken kuulemansa sen valmiin tiedon viitekehyksen läpi, joka heillä oli entuudestaan Martin Luther King jr:sta. Kuullessaan sanat ”Martti Luther” [englanniksi Martin Luther] he yhdistivät nuo sanat sukunimeen ”King” ja käynnistivät valmiin viitekehyksensä. He kirjaimellisesti eivät hahmottaneet lainkaan tietoja Martti Lutherista.

  9. Ks. OL 88:77–78.

Tulosta