Kirkens skoleverks konferanse for religionslærere
“Forsøk å forstå med hjertet”


“Forsøk å forstå med hjertet”

En aften med en generalautoritet • 8. februar 2019 • Salt Lake City Tabernakel

Mine kjære brødre og søstre, det er en glede å tjene sammen med dere i dette store verk. Jeg uttrykker min kjærlighet og takknemlighet for alt det ekstraordinære arbeidet som dere gjør med å hjelpe den kommende generasjon av ungdommer og unge voksne til å fordype seg i læren om Jesu Kristi evangelium.

Når læring i evangeliet er dyp, vokser våre elever i: (1) kunnskap og forståelse, (2) evnen til å handle rettferdig og (3) å bli mer og mer lik Frelseren og vår himmelske Fader.

Forståelse av evangeliet er et avgjørende ledd mellom kunnskap om evangeliet og effektiv rettferdig handling. Jeg ønsker å dele med dere i kveld noen kortfattede tanker, om hva vi kan gjøre for å hjelpe våre elever å vokse i sin forståelse av Jesu Kristi evangelium.

Jeg begynner med det herlige uttrykket Abinadi brukte for å irettesette kong Noahs prester: “Dere har ikke forsøkt å forstå med hjertet, derfor har dere ikke vært vise.”1

Prestene hadde Skriftene, og de kjente til loven og profetene, men de hadde ikke forstått med hjertet. Hjertet er det symbolske senter for vår vilje, våre ønsker, våre forpliktelser, våre verdier og prioriteringer, våre følelser og vårt vitnesbyrd om sannheten.2

Forståelse av evangeliet er mye mer enn en kognitiv erfaring.3 Det er en åndelig opplevelse der Den hellige ånd vitner om sannheten, opplyser vårt sinn og forandrer vårt hjerte.4 Å forstå med hjertet er en av Åndens gaver.

Når én av elevene dine ønsker å anvende sitt hjerte til å forstå et prinsipp i evangeliet, som tro på Jesus Kristus, må hun anvende sin handlefrihet til å velge Jesus Kristus og etterleve det prinsippet. Erfaringen med prinsippet er porten til hennes hjerte. Hennes handlinger tillater Den hellige ånd å vitne, opplyse og endre måten hjertet hennes omfavner Herren og det prinsippet på.5 Når hun fortsetter å etterleve prinsippet, tenker over sin erfaring og vitner om det hun vet er sant, vil hennes forståelse av tro vokse, og hennes hjerte vill forandres.

  • Hennes vilje, ønsker og prioriteringer om å handle med tro på Frelseren, vil samsvare mer med hans vilje.

  • Hennes pakter med Herren utdyper forpliktelsen i hennes hjerte til å handle i tro på ham.

  • Hennes følelser av kjærlighet, hengivenhet, glede og tro på Herren blir dypere og sterkere.

  • Hennes personlige vitnesbyrd om sannheten om tro på Jesus Kristus og om Herrens kraft og hans kjærlighet, vil vokse.6

Hva kan du og jeg gjøre som lærere i evangeliet, for å hjelpe elevene å anvende sitt hjerte til å forstå Jesu Kristi lære? La meg fortelle dere en betydningsfull historie som jeg tror kan gi oss viktig innsikt.

En lærer samlet en gruppe 4.-klassinger, og fortalte dem i noen minutter om Martin Luther, den tyske katolske presten som var en viktig person i den protestantiske reformasjonen i Europa.7 Så ga han barna en liten test. Elevene svarte imidlertid på spørsmålene som om de hadde blitt undervist om Martin Luther King jr., den amerikanske lederen for sivile rettigheter. De besvarte ikke ett eneste spørsmål rett.

Læreren samlet så en annen gruppe 4.-klassinger. Men denne gangen begynte han med et spørsmål: “Hvor mange av dere vet hvem Martin Luther King jr. var?” Alle hendene strakte seg i været. De barna visste mye om Martin Luther King jr. Så spurte læreren: “Vet dere hvorfor foreldrene til Martin Luther King jr. kalte ham Martin Luther – King? Ingen visste. Så sa han: “Jeg skal fortelle dere hvorfor.” Han fortalte dem så om Martin Luther, med akkurat den samme informasjonen han brukte med den første gruppen. Da han ga dem den samme testen, svarte den andre gruppen riktig på alle spørsmålene.

Den første elevgruppen lærte absolutt ingenting om Martin Luther.8 Men i den andre gruppen knyttet læreren Martin Luther til Martin Luther King jr., en person elevene visste en hel del om og hadde sterke følelser for.

Lærerens spørsmål og hans samtale med dem, åpnet elevenes sinn og hjerte for ny informasjon og nye følelser. Ikke bare lærte de om Martin Luther, men læringen økte også deres forståelse om Martin Luther King jr.

Historien lærer oss å skape erfaringer som vil hjelpe våre elever å anvende deres hjerte til å forstå evangeliets prinsipper. To leksjoner skiller seg ut:

  1. Det ligger stor kraft i å knytte prinsippet til deres egne erfaringer og til det de allerede vet og forstår. Personlig erfaring er porten til deres hjerte.

  2. Det er ekstremt viktig å bruke spørsmål – både spørsmål vi stiller og spørsmål elevene stiller. Spørsmål åpner deres sinn og deres hjerte.

Disse ideene er kraftfulle. Jeg innbyr dere til å bruke dem sammen med to andre.

  1. Undervis prosessen bevisst. Å anvende hjertet til å forstå er en åndelig prosess, forståelse med hjertet er en åndelig gave. Vær så snill å lære elevene hvordan prosessen fungerer. Hjelp dem å føle et ansvar for å bruke sin handlefrihet til å velge Herren og etterleve prinsippene. Lær dem å reflektere over hva de erfarer, dele hva de lærer og bære vitnesbyrd om sannheten. Jesu Kristi nåde vil være med dem når de underviser hverandre.9

  2. Fokuser på Frelseren. Det er hans lære og hans lys, kjærlighet og kraft de trenger. Alle ting kommer sammen i ham. Når vi bærer vitnesbyrd om ham og knytter prinsippene til ham, vil Den hellige ånd bære vitnesbyrd om sannheten, undervise og opplyse.

Når du gjør disse tingene og mange flere, vil Den hellige ånd vitne om sannheten, spesielt om at Jesus er Kristus. Han vil undervise dine elever en for en. Han vil forandre deres hjerte, og de vil vokse i sin forståelse av Jesu Kristi evangelium. Jeg vet at dette er sant. Jeg gir dere min kjærlighet og mitt vitnesbyrd, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Mosiah 12:27.

  2. Se Merriam-Webster.com Dictionary, “Heart,” merriam-webster.com.

  3. For mer informasjon om forholdet mellom hjertet og forståelse av evangeliet, se: David A. Bednar, Increase in Learning [2011], 66–70.

  4. Vårt sinn er en viktig del av denne prosessen, selvfølgelig. Men hvis vi bare bruker vårt sinn, og ikke “bøyer [vårt] hjerte til klokskapen” (Ordspråkene 2:2), vil vi ikke virkelig forstå prinsippet. Vi vil vite om det, men vi vil ikke virkelig forstå det slik Herren ønsker. Og når vi snakker om økt forståelse i vårt hjerte, snakker vi om forandring av hjertet.

  5. Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum forklarte dette prinsippet: “Herren vil ikke tvinge deg til å lære. Du må utøve din handlefrihet og gi Ånden lov til å undervise deg. Hvis du gjør dette til en vane, vil du bli mer mottagelig for de følelser som kommer gjennom åndelig veiledning” (“Motta åndelig veiledning”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 8; se også 6–9).

  6. Det er et veldig viktig og kraftfullt prinsipp i dette. Slik som i alle ting, viste Jesus oss veien. Jesus hadde fullkommen kunnskap om våre svakheter og skrøpeligheter, likevel valgte han å lide dem i kjødet (se Alma 7:11). Han gjorde dette slik at han kunne stige ned under alt og fatte alt i sitt hjerte, slik at han kunne bli fylt med nåde og ha fullkommen medfølelse og kraft til å frelse, styrke og hjelpe oss. Denne tanken, at han valgte å ta på seg våre skrøpeligheter i kjødet, økte Jesu forståelse over det han visste intellektuelt, blir vakkert fortalt i eldste Neal A. Maxwells tale “Willing to Submit” (Ensign, mai 1985, 70–73).

    Senere i Getsemane, i sin lidelse, begynte Jesus å oppleve “angst og forferdelse” (Markus 14:33), eller på gresk å føle seg “redselslagen” og “forundret”. Tenk dere Jehova, denne og andre verdeners Skaper, “forundret!” Jesus hadde kunnskap om hva han måtte gjøre, men han hadde ikke erfart det. Han hadde aldri selv gjennomgått den intense og krevende prosess som en forsoning var. Derfor, når kvalen satte inn for fullt, var det så mye, mye verre enn selv han, med sitt unike intellekt, noensinne hadde forestilt seg! Det er ikke til å undres over at en engel kom for å styrke ham (se Lukas 22:43)!

    Det er mange skriftsteder som gjør det klart at vi mottar velsignelser (som den åndelige gaven å forstå et prinsipp i evangeliet) bare etter at vi har handlet og etterlevd prinsippet (se Johannes 7:17; Johannes 8:31–32; Efeserne 1:17–21; Mosiah 12:27; Alma 32:28; Ether 12:6; Lære og pakter 88:4; Lære og pakter 130:10–11.

  7. Denne beretningen er basert på James E. Zull, The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning (2002), 124–25.

  8. Elevene i den første gruppen filtrerte alt de hørte gjennom sitt etablerte kunnskapsmønster om Martin Luther King jr. Da de hørte ordene “Martin Luther,” knyttet de ordene til “King,” og aktiverte sitt etablerte kunnskapsmønster. De oppfattet, i bokstavelig forstand, ingenting om Martin Luther.

  9. SeLære og pakter 88:77–78.

Skriv ut