Kirkon koululaitoksen uskonnonopettajien konferenssi
Hengellinen selviytyminen


Hengellinen selviytyminen

Jeesuksen Kristuksen voima ja puhdas oppi, vanhin Neil L. Andersen

Sunnuntaina 11. kesäkuuta 2023

Avauspuhe

Veljet ja sisaret, hyvää iltaa. Saanen ensiksi ilmaista vilpittömän kiitollisuuteni eri puolilla maailmaa kokoontuneille uskonnonopettajillemme siitä, kuinka te opetatte ja palvelette oppilaitamme. Aivan kirjaimellisesti teillä on luokissanne kirkon tulevaisuus. Kun matkustaessani osallistun seminaari-, instituutti- ja yliopistoluokkiin eri puolilla maailmaa, minua innoittaa tapa, jolla huolehditte oppilaista, ja tapa, jolla autatte heitä ankkuroimaan elämänsä Jeesukseen Kristukseen. Kun Magdalan Maria ensimmäisen kerran puhui ylösnousseelle Vapahtajalle, hänen valitsemansa nimitys oli ”Rabbuuni”1. Tekstissä kerrotaan, että se merkitsee ”opettajani”. Miten ylevä kutsumus meillä opettajina onkaan ohjata oppilaitamme Mestariopettajan, Jeesuksen Kristuksen, luo.

Aloituspuheenvuoroni jälkeen saamme neuvoja Herran Jeesuksen Kristuksen apostolilta siitä, miten opettaa totuutta kasvavassa hämmennyksen ja eksytyksen ilmapiirissä. Sain äskettäin kokemuksen, joka lisäsi omaa ymmärrystäni tästä haasteesta. Sain tehtävän matkustaa presidentti Henry B. Eyringin kanssa BYU-Havaijiin, missä eräs opiskelija lainasi presidentti Nelsonin sanoja: ”Tulevina päivinä ei ole mahdollista selviytyä hengellisesti ilman Pyhän Hengen johdattavaa, ohjaavaa, lohduttavaa ja jatkuvaa vaikutusta.”2 Opiskelija kysyi, millä tavoin se vaikuttaa nuoriin aikuisiin. Selitin, kuinka Henki auttaisi heitä tekemään päätöksiä – tärkeitä elämänvalintoja sen suhteen, mitä opiskella, kenen kanssa seurustella ja mennä naimisiin, missä tehdä työtä ja missä asua.

Mutta sitten presidentti Eyring vastasi toistamalla presidentti Nelsonin lausunnossa olevan tärkeän tarkennuksen, jossa hän kuvaili, kuinka tärkeää on ”selviytyä hengellisesti”. Hän huomautti, että hengellinen selviytyminen, jota tarvitsemme, on muutakin kuin yksinkertaisia elämänvalintoja, jotka olin maininnut. Hän selitti, kuinka nuoremme ja nuoret aikuisemme tulevat elämään aikana, jolloin vastustaja kätkee totuuden niin taitavasti, että ilman Pyhää Henkeä olisi mahdotonta – jopa entistäkin vaikeampaa – tietää, mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä on totta ja mikä erhettä. Hengellisestä selviytymisestä tulee siten totuuden tunnistamista.

Toivon, että tänä iltana pohdimme sitä, kuinka voimme opettaa oppilaitamme tunnistamaan totuuden. Toivon myös, että pohdimme rooliamme opettaa totuutta selkeästi ja yksinkertaisella tavalla. Odotan innolla, että opimme vanhin Andersenilta, ja todistan teille, että kun ankkuroimme opetuksemme Jeesukseen Kristukseen ja puhtaaseen oppiin, me luomme mallin, jonka avulla oppilaamme näkevät ja tunnistavat totuuden – paitsi oppitunneillamme myös koko elämänsä ajan. Sanon tämän Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Vanhin Neil L. Andersenin esittely

Minulla on nyt etuoikeus esitellä vanhin Neil L. Andersen. Voisin kertoa paljon vanhin Andersenista – hänen mahtavasta avioliitostaan ja hänen erinomaisesta perheestään, hänen saavutuksistaan opetusalalla ja liike-elämässä, hänen palvelemisestaan kirkossa, kuten Andersenien kutsusta lähetysjohtajapariksi Bordeaux’n lähetyskentälle Ranskaan. Vanhin Andersen puhuu ranskaa, mutta hän puhuu myös portugalia ja espanjaa. Tämän illan kannalta joidenkin meistä onneksi hän puhuu myös englantia. Hän on asunut eri puolilla maailmaa, ja hän tuntee kirkon kaikkialla, missä opetatte ja kohotatte oppilaitamme.

Mutta kun ajattelen vanhin Andersenia, toivon teidän muistavan kaksi ominaisuutta kuuntellessanne häntä tänä iltana. Ensiksi, vanhin Andersen tarkkailee, seuraa ja puolustaa Jumalan profeettaa. Olen havainnut tämän siinä, kuinka yleiskonferenssin jälkeen vanhin Andersen tulostaa profeetan sanat, tutkii niitä ja sisällyttää ne sitten osaksi omaa opetustaan. Olen itse nähnyt, kuinka vanhin Andersen on vahvistanut presidentti Nelsonin opetuksia rauhantekijänä olemisesta, tulemisesta vanhempina vanhurskaiksi, tarkoituksellisiksi ja siitä, kuinka rakentaa perustuksemme Jeesuksen Kristuksen perustalle. Toiseksi, vanhin Andersen itse on Jeesuksen Kristuksen erityinen todistaja. Hän kantaa tätä kutsua pyhänä taloudenhoitotehtävänään. Kun reilu vuosi sitten vanhin ja sisar Andersen olivat tehtäväänsä liittyen ilmavoimien akatemiassa Coloradossa, katselin, kun vanhin Andersen opetti ja todisti Jeesuksesta Kristuksesta nuorille kadeteille, jotka olivat tulleet kuulemaan hänen puhuvan. Kun sinä iltana tarkkailin häntä, tunsin pakahduttavaa vaikutelmaa ja vahvistusta siitä, että olin Jeesuksen Kristuksen erityisen todistajan lähellä.

Toivon, että ymmärrätte nyt tämän tilaisuuden, joka meillä on kuulla Herran apostolia, joka seuraa profeettaa ja todistaa Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta. Vanhin Andersen, odotamme innolla opetustasi.

Tulosta