2018 Andakter
Dere er ledere


Dere er ledere

En aften med eldste Dieter F. Uchtdorf

Verdensomspennende andakt for unge voksne • 14. januar 2018 • Konferansesenteret

Mine kjære brødre og søstre, mine kjære unge venner!

Dere ser strålende ut. Dere er vakre. Dere er fantastiske. Wow! Jeg skulle ønske jeg kunne gi hver og en av dere en stor klem. For mange!

Denne uken har vært en tid for sorg og takknemlighet. Jeg elsker president Monson. Jeg kommer til å savne ham. Men jeg er sikker på at han er glad for igjen å være sammen med sin evige ledsager, Frances.

Det er så godt å være sammen med dere i dag. Jeg liker også å være sammen med min favoritt-apostel. Jeg vet – vi burde ikke ha favoritter. Men i mitt tilfelle, er det OK fordi jeg er gift med ham.

Vi feiret nettopp vår 55. bryllupsdag, og vi er fortsatt forelsket i hverandre!

Snakk om fruktene av evangeliet! Når vi mottar kjærlige gratulasjoner ved slike anledninger fra våre barnebarn og oldebarn, vet vi hvor dyrebare velsignelsene ved medlemskap i Kirken og fra evangeliet er.

De av dere som er enslige, skilt eller lever i en utfordrende familiesituasjon, vær så snill og vit at Gud kjenner og elsker dere, og hvis dere er sanne mot deres pakter, vil gleden ved familielivet ikke forkortes eller holdes fra dere. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan dette vil skje, men jeg vet at Herrens nåde, barmhjertighet og kjærlighet er tilstrekkelig for oss alle. Han vil ordne det på sin måte og i hans tid.

Dieter og jeg vokste opp i den samme grenen i Frankfurt, Tyskland. Jeg visste at han var forelsket i meg, men jeg var egentlig ikke interessert. Han var hyggelig, og vi var venner. Vi lærte å danse sammen på våre Kirkeaktiviteter. Det var i foxtrotens, boogie-woogiens, og rock’n-rollens tid.

Etter at han sluttet seg til luftforsvaret for å bli jagerpilot, så jeg ham ikke på nesten to år. For å være ærlig, da han vendte tilbake til Frankfurt var førsteinntrykket mitt ikke så gunstig. Han så litt ut som karene i filmen Top Gun.

Men da han snakket med meg, ble jeg litt imponert. Han hadde tydeligvis blitt mer moden i løpet av de to årene. Han visste hva han ønsket å gjøre med sitt liv, og han var sterk i evangeliet.

Han var ganske bestemt og kreativ i sin oppvartning av meg, så noen måneder senere giftet vi oss og mitt navn ble endret fra Reich til Uchtdorf. Jeg har aldri angret på at jeg så grundig på ham, selv etter et usikkert førsteinntrykk.

Dieter er min store kjærlighet, og han er en stolt far til våre barn og bestefar til våre barnebarn.

Og vet dere, vi elsker fortsatt å danse sammen – selv nå etter alle disse årene.

La meg gå tilbake til den gang jeg var 12 år gammel. Det var en trist tid i mitt unge liv. Faren min hadde gått bort noen måneder før på grunn av kreft. Han var en fantastisk far, en kjærlig ektemann, og en veldig god mann. Han var svært godt utdannet, snakket fem språk, spilte forskjellige musikkinstrumenter profesjonelt i et symfoniorkester, og kom fra en fremtredende musikerfamilie i Frankfurt.

Mine foreldre hadde store planer for oss. Fremtiden så lys og lovende ut, til tross for skadene etter 2. verdenskrig. Men årene med min fars sykdom gjorde vårt hjem til et sted av lidelse, tristhet og håpløshet.

Etter min fars død var min mor ekstremt deprimert. Vi gikk på møtene i vår protestantiske kirke hver søndag, men vi kunne ikke finne “balsamen i Gilead”. Det var ingen, eller ingenting som kunne trøste min mor.

Men det er ikke helt sant. Vår himmelske Fader, i sin store kjærlighet, hadde ikke glemt oss.

Det var åtte måneder etter min fars død at to amerikanske misjonærer banket på vår dør i Frankfurt, Tyskland. De to misjonærene, ledet av ånden og godt forberedt, visste nøyaktig hva familien vår trengte. De etterlot den verdifulle Mormons bok sammen med min mor.

Min mor elsket å lese. Og hun elsket Bibelen. Hun ble umiddelbart betatt av denne nye boken med hellig skrift. Da hun begynte å lese Mormons bok, klarte hun ikke å legge den fra seg før hun hadde lest den fra perm til perm. Min mor var så begeistret over budskapet at hun ofte ba søsteren min og meg om å sitte ned og lytte, mens hun leste noen vers for oss som syntes å være skrevet bare for oss.

I løpet av de siste ukene av min fars liv, hadde jeg ofte stått ved vinduet i leiligheten vår og bedt oppriktig til Gud om å lindre vår smerte.

Og svaret kom. Det kom gjennom det gjengitte Jesu Kristi evangeliums budskap. Som jeg elsker Mormons bok. Som jeg elsker frelsesplanen, lykkens plan. For et vakkert og mektig budskap om håp og lys som er gitt oss av vår himmelske Fader. Da vi omfavnet Mormons bok, lindret den vår hjertesorg og helbredet den fortvilelse og sorg som var forårsaket av min fars død.

Da Mormons bok kom inn i vårt hjem, var det ikke noe mer mørke i vår familie, siden lys og mørke ikke kan eksistere på samme sted samtidig. Vi følte Ånden så sterkt, og vi visste av hele vårt hjerte og sinn at budskapet misjonærene underviste, var sant.

Freden kom tilbake til vår familie. Evangeliets budskap og medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige bragte et virkelig mirakel til vår familie. Det var som om engler hadde blitt sendt til oss.

De to misjonærene som kom til vårt hjem var på deres alder. De hadde ingen egne imponerende historier. Men de var likesom to engler i herlighet, sendt til oss av Gud. Det bragte oss det gjengitte Jesu Kristi evangeliums velsignelser.

Mine kjære unge venner, dere er laget av det samme guddommelige materialet. Noen av dere er gifte, noen er enslige, men alle dere lever blant verdens mennesker. Dere er de utvalgte i våre dager, som i ord og gjerning underviser og lever etter evangeliets budskap blant deres folk. I denne hensikt er dere plassert i deres landsby eller by, deres skole eller arbeidsplass, deres land, deres familie. Ikke glem, at dere har potensialet til å være engler i herlighet for dem som er rett ved siden av dere.

Dere representerer Jesu Kristi Kirke, og dere er sterke ledere til å forkynne evangeliets budskap ved deres gode liv og tapre vitnesbyrd.

En leder er en som hjelper andre til å se, føle og finne den rette vei. Mine unge venner, hjelp hverandre til å holde dere dypt forankret i Kirken og i evangeliet. Gud har plassert dere på et sted hvor dere har mange muligheter til å være verktøy i vår Herre Jesu Kristi hender. Han setter sin lit til dere, Han kjenner dere, Han stoler på dere, Han vil styrke dere. Han lever. Han er virkelig!

Hvert enkle og rene ord, eller hver enkle gode gjerning, integritet, nestekjærlighet, vennlighet, tjeneste, kjærlighet og medfølelse kan bli deres handling av lederskap i Guds rike. Ikke undervurder deres kraft og påvirkning for det gode. To unge menn på deres alder hjalp meg til å se stien som fører til vår Frelser og tilbake til vår himmelske Fader.

Selvsagt måtte jeg gå denne stien alene, overvinne utfordringer, finne svar på spørsmål, møte alvorlige valg og ta avgjørelser. Og det vil dere også! Kirken og Herren tilbyr kraftfulle ressurser for å oppnå deres hensikt i livet. Mormons bok er en av disse, og den er plassert rett foran dere. Strekk dere ut og omfavn den og dens læresetninger. Strekk dere ut til vår himmelske Fader og han vil veilede dere. Stol på Herren.

Mine kjære unge venner, vennligst vit at jeg har kjærlighet og takknemlighet for hver og en av dere. Mine bønner og velsignelser er med dere. Dere er en betydningsfull del av vår Forløsers fantastiske og hellige verk. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut