2021
Joseph Smith – min profet
Januari 2021


”Joseph Smith – min profet”, Vägledning för de unga, jan. 2021, s. 8–11.

Kom och följ mig

Joseph Smith – min profet

Han är din profet också. Du kan studera hans lärdomar i år så att han blir det ännu mer.

Bild
Joseph Smith

Något som president Russell M. Nelson sa på generalkonferensen i april 2020 som gick rakt in i mitt hjärta var det här: ”Oavsett var ni bor eller vilka era omständigheter är, är Herren Jesus Kristus er Frälsare, och Guds profet Joseph Smith är er profet” (”Hör honom” [Liahona, maj 2020, s. 88]).

Ända sedan jag var liten är det så jag har känt – Joseph Smith är min profet. Mer än någon annan har denne återställelsens profet hjälpt mig lära känna Jesus Kristus och hans evangelium. Jag har studerat uppenbarelserna i Läran och förbunden. Och när jag var tonåring gav pappa en bok till mig om profeten Joseph Smiths lärdomar, och jag slukade den. Mina studier av de här lärdomarna blev en byggkloss i mitt vittnesbörd om det återställda evangeliet.

Sedan dess har jag tänkt: Vad var det med Joseph Smiths lärdomar som gjorde ett sådant intryck på mig? Vad var det som gjorde att Anden kunde vittna så starkt för mig om sanningen i dem? Jag skulle säga att det var tre saker: 1) han visste det han visste och han uttryckte det frimodigt; 2) han hade ett sätt att tydligt förklara sanningar som han fått kunskap om genom uppenbarelse och 3) hans karaktär och personlighet lyste alltid igenom.

Han visste det han visste och han uttryckte det frimodigt

Från den första synen och framåt fick Joseph Smith utstå förföljelser för att han berättade det han fick veta genom uppenbarelse. Men han visste att han inte kunde backa: ”Varför förföljer man mig för att jag talar sanning? Jag har faktiskt sett en syn, och vem är jag att jag kan stå emot Gud, och varför vill världen få mig att förneka vad jag faktiskt har sett? För jag hade sett en syn. Jag visste det, och jag visste att Gud visste det och jag kunde inte förneka det, inte heller vågade jag göra det” (JS–H 1:25).

Även om Joseph Smith visste att det skulle leda till mer förföljelse och hat att göra det, förkunnade han djärvt de sanningar han fick från Gud under resten av sitt liv.

Exempel:

Även om majoriteten i den kristna världen trodde att Gud hade skapat människan av ingenting, lärde Joseph Smith tillitsfullt något helt annat:

”Även människan var i begynnelsen hos Gud. Intelligens, eller sanningens ljus, blev inte skapad eller formad och kan inte heller bli det” (L&F 93:29).

”Själen – människans sinne – den odödliga anden. Var kom den ifrån? Alla lärda män och teologie doktorer säger att Gud skapade den i begynnelsen, men det är inte så. Den uppfattningen drar av sig själv ner människan i min uppfattning. Jag tror inte på den läran. Jag vet bättre. Hör därpå, världens alla ändar, för Gud har sagt det till mig och om ni inte tror mig så gör det inte sanningen om intet” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 207).

Bild
Joseph Smith undervisar

Han förklarade sanningar tydligt

Joseph Smith antydde ibland att han visste en hel del mer om Guds mysterier än vad han kunde berätta för världen. Men när han undervisade hade han ett sätt att tydliggöra och förenkla sanningar från Gud.

Exempel:

Från och med den första synen fick Joseph Smith veta många sanningar om Gud den evige Faderns natur. Och i sin undervisning förklarade han betydelsen av de här sanningarna. Han sa till exempel:

”Om människor inte förstår Guds natur, förstår de inte sig själva” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 40). Det är ett ganska tydligt uttalande som går på djupet om vem Gud är, vilka vi är, vilken relation vi har med honom och vilken potential vi har.

Han följde upp det med det här uttalandet: ”Gud själv var en gång i tiden som vi är nu och är en upphöjd människa” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 41). Ännu tydligare

Och sedan sa han så här: ”Gud själv, som befann sig mitt ibland andar och härlighet, insåg det lämpliga i att instifta lagar, då han var intelligentare, varigenom återstoden kunde ha tillfälle att gå framåt liksom han själv” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 208). Joseph Smith uttryckte något här som är grundläggande i vår himmelske Faders plan: Vår himmelske Fader vill att vi ska bli som han är.

Bild
Joseph Smith talar

Hans karaktär och personlighet lyser igenom

Det sätt som Joseph Smith uttryckte sig på ger oss en uppfattning om vem han var och hur han var som person såväl som profet. Det är viktigt eftersom det på något sätt blir lättare att få grepp om tankegångar om man får grepp om människor. Josephs sinnelag lyser igenom i hans lärdomar.

Exempel:

Även om Joseph Smith av naturen hade ett muntert sinnelag (se JS–H 1:28), tog han inte lätt på det som Herren befallde. Han hade av erfarenhet lärt sig vilka följderna kan bli om man avviker från sådana befallningar (se t.ex. L&F 3:4–9). Jag tycker att den här blandningen av gladlynt och allvarsamt lärjungeskap är fängslande – och känner personligen igen mig i den.

Bild
Joseph Smith leker

Som återställelsens profet befalldes Joseph Smith att undervisa om Guds uppenbarade sanningar, av vilka många var nya för alla. Joseph behövde försöka hjälpa människor lära sig de här nya sanningarna. Men ibland var det frustrerande. Han sa en gång:

”Det har varit ytterst svårt att få detta släkte att förstå något. Det har varit som att klyva en knöl från en hemlockgran med en bit majsbröd som kil och med en pumpa som klubba. Till och med de heliga är långsamma eller tröga att fatta” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 514).

Det här var ett allvarligt ämne för Joseph Smith. Det måste ha funnits så mycket som han ville att människor skulle veta, förstå, ta till sig och efterleva – och de ville helt enkelt inte. Men en liten hemmagjord liknelse från gränslandet västerut i 1800-talets Amerika målar upp en underhållande bild och ger oss en liten inblick i Joseph Smiths personlighet.

Det finns många andra aspekter av Joseph Smiths sinnelag som lyser igenom i hans undervisning. Till exempel hans kärlek till sina vänner: ”Mitt hjärta ska älska dem, mina händer verka för dem som älskar och verkar för mig, och jag ska alltid vara mina vänner trogen” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 457).

Eller hans vänlighet och frikostighet. En gång när några män pratade om hur synd de tyckte om en man vars hus hade brunnit ner, sa Joseph genast: ”Jag tycker synd om denne broder till ett belopp av fem dollar. Till vilket belopp tycker ni synd om honom?” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 455).

Sedan var det hans kärlek till familjen; hans integritet, ödmjukhet, och självförtroende; hans känsla för rättvisa; hans hederlighet samt hans tro under prövningar och lidanden. Allt fanns där och uttrycktes tillsammans med eviga sanningar och principer att leva efter.

Han är min profet.

Joseph Smith blir förstås än i dag attackerad och kritiserad. Men som han sa: ”Jag har aldrig sagt att jag var fullkomlig, men det finns inget oriktigt i de uppenbarelser jag har undervisat er om” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 516). Vi kan frimodigt vittna om det faktum att han var en profet. För mig har det varit lätt att vittna om Joseph Smith – inte för att det finns ett lätt svar på alla de frågor som andra kan ställa om honom utan för att jag har studerat hans uppenbarelser och profetiska undervisning och känt den Helige Anden vittna om att de är sanna. Det är som Joseph själv sa en gång:

”Jag kan smaka det eviga livets principer, och det kan ni också. De ges till mig genom Jesu Kristi uppenbarelser, och jag vet att när jag säger det eviga livets ord till er så som de har givits till mig, kan ni smaka dem, och jag vet att ni tror dem. Ni säger att honung är söt och det gör jag också. Jag kan också smaka det evigt livets ande. Jag vet att den är god. När jag berättar för er om dessa ting som jag fick genom den Helige Andens inspiration kan ni inte undgå att ta emot dem lika söta och glädja er, mer och mer” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 519).

Jag har smakat den sötman. Det var min profet, Joseph Smith, som bjöd mig på den. Och som president Nelson sa är han din profet också. Du kan uppriktigt studera hans liv och lärdomar i år med Kom och följ mig. Sedan kan du vittna om de söta frukter han har hjälpt dig smaka.

Skriv ut