2009
Koko sydämestä
Jan. 2009


Tullaan tutuiksi

Koko sydämestä

Lapset kaikkialla maailmassa rakastavat Jeesusta Kristusta ja palvelevat Häntä – aivan kuten sinä! Tässä kuussa tutustumme Ricardo Fortunaan Santo Domingosta Dominikaanisesta tasavallasta.

Tekeepä Ricardo Fortuna mitä tahansa, hän tekee sen innokkaasti. Tämä Santo Domingossa Dominikaanisessa tasavallassa asuva kahdeksanvuotias pelaa baseballia ammattilaispelaajan tarmolla. Hän ajaa leluautoilla tai panee toimeen kuvitteellisen taistelun dinosaurusten välillä ystävänsä ja veljensä kanssa. Hän innostuu, kun äiti kutsuu hänet keittiöön valmistamaan tostoneja (kuivattuja jauhobanaaneja).

Ricardo osallistuu innokkaasti perheiltaan. Hän rukoilee vilpittömästi perheensä kanssa joka aamu ja ilta. Hän lukee yhä uudelleen pyhiä kirjoituksia. Ja hän toivoo, että voisi käydä Alkeisyhdistyksessä useammin kuin kerran viikossa! Tekeepä Ricardo mitä tahansa, hän tekee sen sydämestään.

Erityisesti yhden asian Ricardo tekee koko sydämestään – hän rakastaa Herraa. Hän tietää, että se on käsky, koska hän on lukenut sen Raamatusta: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi” (Matt. 22:37).

”Se tarkoittaa sitä, että rakastaa Häntä niin paljon kuin vain voi”, Ricardo sanoo. Se rakkaus tuli erityisesti esiin heidän kotonaan, kun he viettivät joulua. Joka ilta perhe luki pyhien kirjoitusten kohtia Vapahtajan syntymästä. Jotkin kertoivat siitä, mitä Pyhässä maassa tapahtui. Toiset kertoivat siitä, mitä Uudessa maailmassa tapahtui.

Ricardon mielestä on tärkeää muistaa Jeesusta Kristusta jouluna, koska silloin vietetään Hänen syntymäjuhlaansa. ”Mutta on tärkeää ajatella Jeesusta joka päivä ja seurata Hänen esimerkkiään”, hän sanoo. ”Meidän pitäisi muistaa, että Hän opetti meille taivaallisesta Isästä ja kuinka me voimme palvella Häntä ja että Hän lähetti meille myös Pyhän Hengen.”

Fortunoiden asunnon etuoven sisäpuolella on suuri maalaus Vapahtajasta. Menipä huoneessa minne tahansa, näkee Hänet. ”Se muistuttaa meitä ajattelemaan Häntä”, Ricardo sanoo, ”ei vain jouluna vaan ympäri vuoden.”

Ricardon lempikohta pyhissä kirjoituksissa

Ricardo rakastaa uskonkappaleita, erityisesti viidettä, jonka hän osaa sanoa ulkoa muy rápidamente (hyvin vikkelästi). ”Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen sen toimituksia miehen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on toimivalta”, hän toistaa. ”Siinä meille kerrotaan, että Herra kutsuu kirkkonsa johtajat ja että me opetamme evankeliumia valtuudella.”

Lempiruoka

Ricardon lempiruoan tostonien tekeminen vie aikaa, mutta Ricardon mielestä jokainen minuutti kannattaa. Hän ja hänen äitinsä kuorivat ja viipaloivat huolella jauhobanaanit, jotka näyttävät banaaneilta mutta eivät ole makeita. He paistavat ne kuumassa öljyssä, antavat niiden jäähtyä ja painelevat ne huolella kuiviksi. Sitten seuraa Ricardon lempityövaihe. Hän asettaa jokaisen siivun puupainon alle ja lyö ne litteiksi. Sitten jokainen siivu paistetaan uudelleen. Erityisen paljon hän nauttii tostonien syömisestä makkaran kera.

Hyviä esimerkkejä

Ricardo leikkii usein pikkuveljensä Marcuksen ja erään toisen ystävän, viereisessä asunnossa asuvan myöhempien aikojen pyhän, Manuelin kanssa. Hän tietää, että todelliset ystävät kannustavat toisiaan tekemään sitä, mikä on oikein. ”Koska he katsovat minusta esimerkkiä, minun täytyy näyttää heille hyvää esimerkkiä”, hän sanoo.

Ricardolla on myös läheiset välit äitiinsä ja isäänsä. ”Minä rakastan mammaa ja pappaa”, hän sanoo. ”He auttavat minua ja he leikkivät kanssani. He opettavat minua ja he lukevat kanssani. He rukoilevat kanssani joka aamu ja joka ilta.”

Hän pitää esimerkkinään myös presidentti Thomas S. Monsonia. ”Minä tiedän, että hän on Jumalan profeetta ja että hän puhuu Jumalan sanaa”, Ricardo sanoo. ”Minä tiedän, että hän pitää rukouksensa ja lukee pyhiä kirjoituksia, joten minunkin pitäisi.”

Ja Ricardo sanoo, että Jeesus Kristus on suurin esimerkki. ”Hän opettaa meitä tekemään sen, mikä on oikein, olemaan kuuliaisia, rukoilemaan oikein ja olemaan kunnioittavia ja kohteliaita.”

Valokuvat Richard M. Romney, ellei toisin ole mainittu

Kartta © Mountain High Maps

Ricardo sanoo, että on tärkeää ajatella Jeesusta Kristusta joka päivä. Ricardo katsoo usein isänsä kanssa heidän asunnossaan olevaa maalausta ja lukee pyhien kirjoitusten kohtia, jotka kertovat Vapahtajan elämästä.

Ricardo asuu Dominikaanisessa tasavallassa, joka on samalla saarella kuin Haiti. Hän tekee ruokaa jauhobanaaneista ja makkaroista, pitää baseballista ja leikkii leludinosauruksilla ja leluautoilla.

Missä päin maailmaa on Dominikaanisen tasavallan Santo Domingo?

Atlantin valtameri

Kuuba

Haiti

Dominikaaninen tasavalta

Puerto Rico

Santo Domingo

Tulosta