2023
Apostler og profeter betjener hellige over hele verden
November 2023


“Apostler og profeter betjener hellige over hele verden”, Liahona, nov. 2023.

Nytt fra Kirken

Apostler og profeter betjener hellige over hele verden

På verdens tilgivelsesdag i juli delte president Russell M. Nelson et budskap om tilgivelse på sosiale medier. “Tilgivelse er ikke bare en engangshandling, men en kontinuerlig prosess som krever tålmodighet, medfølelse og forståelse,” sa han. “Det er ikke alltid lett å tilgi dem som har såret deg. Du kan motta styrke fra Jesus Kristus.”

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, oppfordret innstendig unge voksne over hele verden under en andakt den 21. mai, til å ha et evig perspektiv når de navigerer gjennom vår tids “stressfylte tider”.

“Uansett hva våre egne variasjoner i mangfoldet av vår himmelske Faders skaperverk er, elsker han oss alle, og hans fullkomne plan for lykke har en plass for alle,” sa president Oaks. “Vi viser vår kjærlighet til ham ved å holde hans bud, herunder kjærlighet til hans barn.”

President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, oppfordret siste dagers hellige til å delta på innvielsen av Saratoga Springs Utah tempel den 13. august for å respondere med tro og energi på det nye Herrens hus.

Kirkens medlemmer “har fått dette tempelet som et tegn på Herrens tiltro … og hans tillit til at [de] vil respondere med større tro og energi,” sa president Eyring. “Dette tempelet er stedet der dere oftere kan benytte dere av tempelpaktenes krefter. Han kjenner deres hjerte. Han kjenner deres ønske om å bli oppløftet og bli et mer rettferdig folk – akkurat slik verden blir mer stridslysten og fallen.”

Når medlemmene snakker om og deler gjenopprettelsens budskap, vil andre føle sannheten i deres ord, sa president M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum. “Det mest bemerkelsesverdige i verdens historie fant sted i Den hellige lund i 1820,” sa han. “Himmelen åpnet seg.”

I en tale til medlemmer og misjonærer i Toronto i Ontario i april, bar president Ballard vitnesbyrd om Joseph Smiths profetiske kall. “Det må ha vært noe som trengte inn i hans vesen – fra toppen av hans hode og ned i fotsålene – da han hørte vår himmelske Fader uttale hans navn, ‘Joseph, dette er min elskede Sønn. Hør ham!’ (se Joseph Smith – Historie 1:17). Det er vårt budskap,” sa han til misjonærene.

I april besøkte eldste Dieter F. Uchtdorf Frankrike, Egypt og Israel. Han deltok på nadverdsmøter i Egypt, talte til studenter ved Brigham Young University Jerusalem Center og besøkte hellige steder.

“Det er en ubeskrivelig følelse av glede at Herren har gitt meg anledning til å være en av hans disipler i denne tiden,” sa han. “Selvfølgelig trenger vi alle å være disipler, og vi må leve opp til paktene vi har inngått.

Men å være her og bære vitnesbyrd som en disippel, slik apostlene gjorde i oldtiden, er noe som varmer mitt hjerte og løfter meg inn i sfærer som er ufattelige. Og med stor ydmykhet føler jeg at Herren stoler på at jeg er et vitne for ham og hans navn. For en glede å vandre der våre medapostler bodde og vandret.”

Eldste David A. Bednar innviet Joseph og Emma Smiths renoverte hjem i Kirtland i Ohio den 26. august. Eldste Bednar fortalte en gruppe på ca. 300 personer, herunder lokale fremstående personer og religiøse ledere: “Dette huset er langt mer enn en bygning av historisk interesse. Dette huset var virkelig et hjem for Joseph og Emma Smith – stedet hvor de bodde sammen i den lengste perioden før Josephs død.”

Eldste Quentin L. Cook talte på Brigham Young Universitys årlige universitetskonferanse i august. Han fortalte at eksperter på mental modning har antydet at det å reise på misjon gir en modningsprosess for læring som er en forberedelse til høyere utdannelse.

Mer enn to tredjedeler av studentene ved BYU har vært på misjon, sa eldste Cook. “Avhengig av semesteret er det mer enn 21 000 hjemvendte misjonærer. Tenk på den styrke som disse BYU-elevene har båret over hele verden. Overvei så hvordan deres misjonserfaringer styrker læringsmiljøet på dette universitetsområdet.”

Under et besøk til New Zealand og Australia i mai inviterte eldste D. Todd Christofferson siste dagers hellige på New Zealand til å forberede innvielsen av Auckland tempel i 2024 ved å bli mer hellige og Kristus-like.

Han oppfordret dem til å spørre seg selv: “Hva kan jeg gjøre for å bli en helligere person, et bedre offer og en bedre gave i form av meg selv som jeg kan presentere for Herren på innvielsesdagen?”

Eldste Neil L. Andersen vitnet om Jesus Kristus under et oppdrag i Asia i september. “Mine erfaringer som en Herrens apostel har gitt meg et vitnesbyrd om at Jesus er Kristus, og at han leder sitt verk på denne jorden gjennom sin profet og gjennom sine apostler,” sa han. Eldste Andersen var i Området Asia Nord for å møte og betjene siste dagers hellige i Korea, Mongolia og Japan.

Den 22. april møtte eldste Ronald A. Rasband visepresidenten i Sør-Afrika, Paul Mashatile, nestkommanderende til Sør-Afrikas president. Dette er første gang en leder i Kirken har møtt en offentlig embedsmann med denne ansienniteten i Sør-Afrika.

Lederne reflekterte over noen av måtene Kirken har bidratt til å lindre menneskelig lidelse og styrke innbyggerne i Sør-Afrika på, som utgjør R240 millioner (over 13 millioner amerikanske dollar) i form av hjelp siden 2018. Bidrag har omfattet alt fra katastrofehjelp til støtte til sysselsettingsinitiativer for ungdom, programmer for selvbergingsjordbruk og tiltak mot kjønnsbasert vold.

Eldste Rasband sa at han håpet at dette arbeidet viste at Kirken er “her på lang sikt. Vi gjør dette for å følge Herrens to store bud – å elske Gud og elske vår neste.”

Under et besøk på Island, i Skottland og England i september, understreket eldste Gary E. Stevenson behovet for at siste dagers hellige er “av ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18) med “livet fokusert på Jesus Kristus”, idet vi gjør alt vi kan for å følge ham. Ledsaget av sin hustru Lesa, besøkte eldste Stevenson Reykjavik på Island den 7. september, før han dro til Edinburgh i Skottland og Northampton i England den 9. til 10. september.

Under en andakt i Marriott Center under Brigham Young Universitys utdanningsuke den 22. august holdt eldste Dale G. Renlund en inngående tale om hvordan bevisstgjøring, fornuft og tro virker sammen for å tilrettelegge for åpenbaring. I seg selv er bevisstgjøring, fornuft og tro upålitelige, underviste eldste Renlund. Denne trioen må arbeide sammen.

“Tro ‘uten gjerninger’ [Jakobs brev 2:20] vil ikke forsterke seg selv. Tro vil bare vokse ved bevisstgjøring og fornuft, kombinert med annet åndelig arbeid. I tillegg er bevisstgjøring, fornuft og tro ofte forutsetninger, ikke bare for å motta personlig åpenbaring, men å forstå denne åpenbaringen.”

Den15. juni møtte eldste Gerrit W. Gong Hans Eminense Sheik Osman Nuhu Sharubutu, nasjonal øverste Imam og Stormufti i republikken Ghana. Møtet fant sted på bostedet til Stormuftien i Accra.

Eldste Gong fortalte hvordan Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige verdsetter våre første foreldre, Adam og Eva, slik muslimene gjør: “Vi tror også at vi kommer fra de samme foreldre og skulle leve i harmoni som én familie.” Eldste Gong bemerket at vi blir ledet av en Guds profet, president Russell M. Nelson, hvis læresetninger ligner på Imamens læresetninger. “Vår profet lærer oss at vi skulle å la Gud råde, han lærer oss at vi alle skulle være fredsstiftere, han lærer oss at vi skulle hjelpe våre ungdommer å skaffe seg utdannelse og opplæring slik at de kan lykkes i livet, og han lærer oss å styrke kvinner og vår oppvoksende generasjon. Alt dette har jeg hørt fra deg i dag.”

Eldste Ulisses Soares foretok en 10-dagers reise til Chile, Uruguay og Argentina i juni. Hans tid i Argentina omfattet en tale på en interreligiøs konferanse, et intervju med en fremtredende argentinsk journalist og betjening av Kirkens medlemmer.

“Fred begynner med respekt for det unike ved hvert enkelt menneske”, sa eldste Soares til dem som var samlet til verdenskongressen for interreligiøs og interkulturell dialog i Buenos Aires. “Begrepet menneskeverd kan variere fra kultur til kultur, men det fungerer som en konstant i en flyktig og skiftende verden. Menneskerettigheter utjevner ubalansen mellom privilegier, rikdom og muligheter. Og disse rettighetene må anvendes universelt.”

Skriv ut