Seminariet
Mosiah 28: Personlig omvändelse och att sprida evangeliet


”Mosiah 28: Personlig omvändelse och att sprida evangeliet”, Mormons bok — Elevens lektionsbok (2024)

”Mosiah 28”, Mormons bok — Elevens lektionsbok

Mosiah 28

Personlig omvändelse och att sprida evangeliet

Bild
ung kvinna berättar om evangeliet för andra

Vilka erfarenheter har du av att sprida Jesu Kristi evangelium? Efter sin omvändelse vände Mosiahs söner sig till kungen för att få tillåtelse att predika evangeliet för lamaniterna. Kung Mosiah frågade först Herren och lät sedan sina söner gå så att de kunde ta Guds ord till lamaniterna (se Mosiah 28:1). Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig få en starkare önskan att sprida evangeliet.

Att dela med sig och omvändelse

  • Vad älskar du så mycket att du vill dela med dig av det till andra?

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att det inte är ovanligt att vi delar med oss av sådant som känns meningsfullt för oss. Se videon ”Bra saker att dela med sig av” [Good Things to Share] (2:21) som finns på ChurchofJesusChrist.org, eller läs citatet nedan.

Att dela med oss till andra människor av det som betyder mest för oss eller har hjälpt oss är inte alls ovanligt.

Det här mönstret är särskilt tydligt när det gäller sådant som är av stor andlig vikt och betydelse …

Den inbjudan vi ger er att få veta mer om och pröva vårt budskap kommer av de positiva verkningar som Jesu Kristi evangelium haft i våra liv. Ibland kan vi vara klumpiga, burdusa eller för envisa i våra försök. Vår enkla önskan är att berätta för er om de sanningar som är av största värde för oss. (David A. Bednar, ”Kom och se”, Liahona, nov. 2014, s. 109, 110)

Betygsätt hur mycket följande påståenden stämmer in på dig på en skala från 1 till 5 (där 1 inte stämmer alls och 5 stämmer helt):

  • Sanningar om Frälsaren Jesus Kristus och hans evangelium är av stort värde för mig.

  • Jag har en önskan att berätta för andra om hans evangelium.

När du studerar Mosiahs söners liv och exempel, begrunda då din egen önskan att sprida Frälsarens evangelium. Sök uppenbarelse för att få veta vilka steg Herren vill att du ska ta härnäst så att evangeliet blir ännu mer meningsfullt för dig och din önskan att sprida evangeliet stärks.

Mosiahs söner

Kom ihåg att kung Mosiahs söner efter sin omvändelse predikade evangeliet i sitt eget land och försökte gottgöra sina försyndelser (se Mosiah 27:32–37).

Läs Mosiah 28:1–5 och titta efter vad Mosiahs söner önskade och varför. (Det kan vara bra att markera det du hittar i dina skrifter.)

  • Vilka ord eller fraser i de här verserna lägger du särskilt märke till? Vilka anledningar hade Mosiahs söner till att predika evangeliet för lamaniterna?

  • Varför kan dessa anledningar ha motiverat dem att sprida evangeliet?

  • Vilka sanningar lärde du dig av dessa verser?

En sanning vi lär oss av de här verserna är att när vår omvändelse till Herren fördjupas, stärks vår önskan att sprida evangeliet.

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet bekräftade denna sanning när han sa:

Intensiteten i vår önskan att dela med oss av evangeliet är en bra måttstock på vår egen omvändelse (Dallin H. Oaks, ”Dela med oss av evangeliet”, Liahona, jan. 2002, s. 8).

  • Vilka upplevelser hade Mosiahs söner som hjälpte dem att bli omvända till Jesus Kristus och hans evangelium? (Se Mosiah 27:34–36; 28:4.)

  • Vilka upplevelser har hjälpt dig eller dem du känner att bli mer omvända till Jesus Kristus och hans evangelium?

  • Vad älskar du med Jesus Kristus och hans evangelium som du vill dela med andra? (Du kan till exempel ha haft meningsfulla upplevelser med Frälsarens förlåtelse, Guds kärlek, bön och så vidare.)

Även när vi är omvända till Herren kan det finnas anledningar till att det fortfarande är svårt att berätta om evangeliet.

  • Om du var en av Mosiahs söner, vad hade du då kunnat känna var bekymmersamt med att predika evangeliet för lamaniterna?

Som deras far och som kung hade Mosiah många anledningar att oroa sig för att skicka ut sina söner att predika evangeliet för lamaniterna. Kung Mosiah bekymrade sig inte bara för sina söners säkerhet utan också för att om sönerna gav sig av skulle han inte ha en arvinge att ta över tronen som nephiternas näste kung.

Läs Mosiah 28:6–8 och titta efter varför Mosiah lät sina söner ge sig i väg på en sådan farlig mission.

  • Vilka välsignelser lovade Herren Mosiah?

Dina nästkommande steg

Ta en stund till att skriva ner sådant som du eller andra kan känna är bekymmersamt med att sprida evangeliet.

Välj ett av de här bekymren och be om vägledning när du söker i skrifterna och begrundar hur du ska övervinna det här bekymret. Om du till exempel har ett av följande bekymmer kan du begrunda frågorna och studera skriftställena som står skrivna efter påståendena.

Jag är inte säker på att jag är tillräckligt omvänd för att sprida evangeliet. Hur kan du få hjälp av Mosiahs söners exempel? (Se Mosiah 28:1–5.) När du läser följande verser, titta då efter hur du kan bli mer omvänd: Apostlagärningarna 3:19; Jakob 5:20; Enos 1:2–5; Mosiah 3:19; 5:2; 27:25; Alma 5:12–14; 22:15–18; 53:10; Helaman 15:7; 3 Nephi 9:20.

Jag är rädd för att bli avvisad. Gå igenom anledningarna i Mosiah 28:2–4 till att Mosiahs söner ville sprida evangeliet trots att många trodde att lamaniterna troligen inte skulle ta emot det. Hur kan de här anledningarna vara till hjälp för dig? Hur kan tanken på vad Frälsaren har gjort för dig (och kan göra för andra) hjälpa dig att övervinna din rädsla?

Jag har inte varit ett särskilt bra exempel på att leva efter evangeliet. Före sin omvändelse predikade Mosiahs söner mot evangeliet (se Mosiah 27:8–10), men när de hade omvänt sig blev de några av de mest framgångsrika missionärerna i Mormons bok (se Alma 17:4). Vad inspirerar deras exempel dig att göra? Vilka andra exempel i skrifterna kan du komma på som kan vara till hjälp?

Bild
ikon, anteckna
  1. Avsluta minst två av följande ofullständiga meningar:

    • ”Något av det viktigaste jag lärde mig av Mosiahs söner är …”

    • ”En sak som jag känner att Herren vill att jag ska göra för att följa Mosiahs söners exempel är …”

    • ”För att göra något effektivt åt saken kan jag …”

Skriv ut