Seminariet
Alma 23: ”De avföll aldrig”


”Alma 23: ’De avföll aldrig’”, Mormons bok — Elevens lektionsbok (2024)

”Alma 23”, Mormons bok — Elevens lektionsbok

Alma 23

”De avföll aldrig”

Bild
en grupp trofasta ungdomar

Tänk på de många krafter i världen i dag som försöker förgöra din tro och dra dig bort från Herren. Vad kan du göra för att stå fast och förhindra att det händer? Vi kan lära av exemplen från tusentals lamaniter som blev ”omvända till Herren” och ”aldrig avföll” (Alma 23:6). Syftet med den här lektionen är att hjälpa dig vilja bli mer fullständigt omvänd till Herren och identifiera eventuella hinder för den omvändelsen.

Stå stark

Stå om möjligt på ena foten i 30 sekunder. Tänk på hur svårt det skulle vara att stå kvar om någon knuffade dig medan du stod på ena foten.

Stå nu på båda fötterna och tänk på hur mycket lättare det skulle vara att stå kvar om någon knuffade dig.

Ibland jämför skrifterna trofasthet mot Herren med att stå fast (se Mosiah 4:11; Alma 1:25) och att vända sig bort från Herren med att falla (se 2 Nephi 18:15; Helaman 5:12).

  • Vad finns det för anledningar till att människor faller bort från Jesus Kristus och hans kyrka?

Begrunda följande frågor:

  • Om du skulle fortsätta leva på det sätt du gör nu, känner du då att du skulle komma närmare Herren och hans kyrka eller börja avfalla? Varför?

  • Vad vet du om Herren och hans kyrka som gör att du inte vill falla bort?

När du studerar människor som ”aldrig avföll” (Alma 23:6), titta då efter insikter och sök vägledning för ditt liv genom bön till din himmelske Fader och den Helige Andens inspiration.

Omvänd till Herren

Efter sin omvändelse förkunnade lamaniternas kung religionsfrihet i landet så att Mosiahs söner tryggt kunde predika evangeliet.

Läs Alma 23:3–5 och se hur deras predikande påverkade folket.

Ibland upprepar skrifterna fraser som är viktiga för oss att förstå. Läs Alma 23:6–13, 15 och titta efter fraser som visar varför dessa tusentals omvända ”aldrig avföll” (v. 6). Markera gärna de återkommande fraserna.

En sanning som vi kan lära oss av de här verserna är att när vi omvänds till Herren och lägger ner våra upprorsvapen kan vi alltid stå trofasta mot honom.

Bild
ikon, anteckna
Bild
ikon, anteckna
  1. Besvara följande frågor:

    • Vad innebär det att vi är ”omvända till Herren”? (Alma 23:6). (Om det är till hjälp kan du studera ”Omvända sig, omvändelse” i Handledning för skriftstudier.)

    • Varför är det viktigt att omvända sig ”till Herren” i stället för till en missionär eller till en viss lärdom?

Bild
Frälsaren

Tänk på vad du vet om Frälsaren och begrunda varför du vill bli och förbli omvänd till honom under hela ditt liv. Läs gärna några av följande verser som en hjälp:

Bild
ikon, anteckna
  1. Svara på följande fråga:

    • Vad har hjälpt dig och andra du känner att bli mer omvända till Herren?

Att lägga ner sina upprorsvapen

För att verkligen bli omvända till Herren och aldrig falla ifrån måste vi vara villiga att lägga ner våra upprorsvapen. Lamaniternas upprorsvapen var både bokstavliga och symboliska. Men för oss är de här vapnen troligen bara symboliska.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att våra upprorsvapen kan vara ”själviskhet, stolthet och olydnad” (”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 108). Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum lärde att våra vapen kan vara ”personliga önskningar som står i motsats till att vara förankrad i Frälsaren och följa förbundsstigen” (”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2019, s. 22).

  1. Utför följande aktivitet och besvara frågorna som hör till den.

    Rita två enkla vapen (svärd, spjut eller andra vapen) i din studiedagbok eller på ett papper. Bredvid eller på varje vapen skriver du ett specifikt och realistiskt exempel på ett synsätt eller en handling som strider mot Jesu Kristi evangelium som en tonåring kan ha i vår tid. Till exempel kanske någon som har problem med stolthet inte lyssnar på sina föräldrars råd eller känner att profeter är gamla och inte hänger med. Någon annan kanske begår vissa synder eftersom han eller hon tycker att Guds bud är för begränsande.

    • Hur kan de här synsätten eller handlingarna påverka den här personens omvändelse till Herren?

    • Hur kan någon bli hjälpt av att lägga bort eller lämna bakom sig synsätt eller handlingar för att kunna bli mer omvänd till Herren?

Era upprorsvapen

Avsluta lektionen med att söka din himmelske Faders hjälp genom den Helige Anden för att identifiera vilka upprorsvapen du kanske har. Om du hittar ett kan du skriva det i din studiedagbok och rita ett vapen bredvid det.

Begrunda vad du kan göra för att lägga ner dina upprorsvapen och hur den förpliktelsen kan hjälpa dig att bli omvänd till Herren och aldrig avfalla.

Skriv ut