Seminariet
Moroni 10:1–7: Att få ett eget vittnesbörd om Mormons bok


”Moroni 10:1–7: Att få ett eget vittnesbörd om Mormons bok”, Mormons bok — Elevens lektionsbok (2024)

”Moroni 10:1–7”, Mormons bok — Elevens lektionsbok

Moroni 10:1–7

Att få ett eget vittnesbörd om Mormons bok

Bild
ungdomar som läser Mormons bok

Har du fått intryck eller känslor från Anden om att Mormons bok är sann? Vilka upplevelser och handlingar hjälpte dig i så fall att känna så? I några av sina sista uppteckningar underströk Moroni att Gud är källan till all sanning. Genom Gud kan vi få ett personligt vittnesbörd om att Mormons bok är sann, att Jesus Kristus lever och om ”sanningen om allting” ”genom den Helige Andens kraft” (Moroni 10:5). Den här lektionen kan hjälpa dig att själv få veta att Mormons bok är sann.

Ett vittnesbörd om Mormons bok

Fundera över vilka av följande påståenden som mest stämde in på dig när du började studera Mormons bok.

  • Jag är inte säker på om jag vet att Mormons bok är sann.

  • Jag litar på andra som har sagt till mig att Mormons bok är sann.

  • Jag har känt intryck från den Helige Anden om att Mormons bok är sann.

Begrunda ditt vittnesbörd om Mormons bok nu. Tänk under dina studier på nästa steg som Herren vill att du ska ta för att få ett vittnesbörd eller fördjupa eller stå fast vid det du har.

Moronis uppmaning

Efter att ha upptecknat en del av sin fars undervisning lärde Moroni hur människor själva kan få veta att Mormons bok är sann.

Läs Moroni 10:3–5 och markera gärna vad Moroni sa om hur vi kan få veta att Mormons bok är sann. Du kan också titta på videon ”Moroni inbjuder alla att komma till Kristus” från 4:39 till 5:32, som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:4–5 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller i en situation.

Bild
ikon, anteckna
  1. Besvara frågorna under två av följande tre rubriker.

Läs Mormons bok

President Russell M. Nelson har beskrivit några av de välsignelser vi kan få genom att studera Mormons bok. Tänk på hur du kan ha upplevt de här välsignelserna när du har studerat den.

Jag lovar att om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag. Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv. (Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62–63)

  • Har du upplevt de välsignelser som president Nelson lovade dem som studerar Mormons bok?

Genom att identifiera välsignelser som kommer av att läsa Mormons bok kan vi få bekräftelse på att den är sann och kommer från Gud.

Begrunda Herrens barmhärtighet

  • Vad finns det för exempel i skrifterna på människor som fick ta emot Herrens barmhärtighet? Du kan titta på några av dem, såsom Nephi (2 Nephi 4:20–25), Alma den yngre (Alma 36:17–21), eller hur nephiterna botades av Frälsaren under hans besök (3 Nephi 17:6–9).

  • Vad finns det för exempel på Herrens barmhärtighet i ditt eget liv eller i någon bekants liv?

  • Varför tror du att en begrundan av Herrens barmhärtighet kan hjälpa dig att få ett vittnesbörd om Mormons bok genom den Helige Anden?

Fråga Gud med ett uppriktigt hjärta, ärligt uppsåt och tro på Kristus

  • Vad tror du det innebär att fråga Gud med ett uppriktigt hjärta? Med ärligt uppsåt? Med tro på Jesus Kristus (Moroni 10:4)? Om du behöver hjälp med att besvara det här, läs Joseph Smith – Historien 1:10–17 och se hur den unge Joseph Smith bad med uppriktigt hjärta, ärligt uppsåt och tro på Kristus. (Obs! Uttrycket ärligt uppsåt innebär att när du har fått svar på dina böner ska du uppriktigt agera på den uppenbarelse du fått.)

  • Hur kan vi genom att göra det här få ett vittnesbörd om Mormons bok genom den Helige Anden?

Mitt personliga vittnesbörd om Mormons bok

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har delat med sig av sin upplevelse av att tillämpa Moronis löfte. Läs följande citat eller se på videon ”Ett levande vittnesbörd” från 13:51 till 14:31, som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Jag hoppas att ni alla har prövat det löftet för egen del eller att ni snart gör det. Svaret kanske inte kommer i form av en enda kraftfull andlig upplevelse. För mig kom det lugnt och stilla från början. Men det kom allt starkare varje gång jag läste och frågade Gud om Mormons bok.

Jag är inte beroende av vad som har hänt i det förflutna. För att bevara mitt levande vittnesbörd om Mormons bok, gör jag ofta anspråk på Moronis löfte. Jag tar inte välsignelsen av att ha ett vittnesbörd för given, som om det vore en konstant rättighet. (Henry B. Eyring, ”Ett levande vittnesbörd”, Liahona, maj 2011, s. 127)

Bild
ikon, anteckna
  1. Besvara minst två av följande frågor:

    • Hur gäller president Eyrings ord oss oavsett hur många gånger vi läser Mormons bok?

    • På vilka sätt kan den Helige Anden vittna för oss om att Mormons bok är sann?

    • Hur kan ett vittnesbörd om Mormons bok stärka din relation med och ditt vittnesbörd om vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus?

Skriv ner i din studiedagbok vad du kan göra för att tillämpa principerna som Moroni 10:3–5 undervisar om. Fundera över hur du kan fortsätta studera Mormons bok, begrunda Herrens barmhärtighet och be Gud om ett vittnesbörd genom den Helige Anden. Var och när ska du göra det här? Hur kan Herren tänkas besvara dina böner?

Skriv ut