Lære og pakter 2021
11. april. Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus? Lære og pakter 30–36


“11. april. Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus? Lære og pakter 30–36”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“11. april. Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
unge menn som ser på telefon

11. april

Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus?

Lære og pakter 30–36

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. I tillegg til å snakke om konkrete quorums- eller klassesaker, kan dere også drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss?

  • Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som quorum eller klasse å gjøre for å følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Bare noen måneder etter at den gjenopprettede kirke ble organisert i Fayette i New York 6. april 1830, begynte Herren å kalle misjonærer til å samle de “utvalgte fra jordens fire hjørner” (Lære og pakter 33:6). Det som begynte som innsatsen til en håndfull nye konvertitter i et begrenset geografisk område, har vokst til en hær av misjonærer som forkynner evangeliet over hele verden. Men misjonærarbeid er ikke begrenset til dem som er på heltidsmisjon. Herren ønsker at vi alle innbyr menneskene rundt oss til å komme til ham.

Hvilke erfaringer har du hatt med å innby andre til å lære om Frelserens evangelium? Hva kan du gjøre for å inspirere quorums- eller klassemedlemmene til å oppfylle sin plikt til å bringe sjeler til Jesus Kristus? Når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å gjennomgå “Hva er mitt mål som misjonær?” i Forkynn mitt evangelium ([2019] 1–16) og eldste Dieter F. Uchtdorfs budskap “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 15–18).

Bilde
en ung kvinne ler

Ved å invitere våre venner til Kirkens møter eller aktiviteter, hjelper vi dem å lære om Kristus.

Lær sammen

Lære og pakter 30–36 nevner navnene på flere personer som ble kalt på misjon i Kirkens tidlige tid. Noen dager før møtet kan du gi hvert quorums- eller klassemedlem et av disse navnene (se overskriftene til kapittel 30–36) og be ham eller henne finne ut hvilke råd Herren ga for å hjelpe vedkommende å dele evangeliet med andre. Hvordan kan vi anvende disse rådene på oss selv? Forslagene nedenfor kan inspirere dem du underviser, til å innby menneskene rundt seg til å komme til Kristus.

  • Forstår de du underviser, hva det vil si å komme til Kristus? Du kan gjerne be dem uttrykke sine tanker. Hvis det ville være nyttig, kan du presentere denne forklaringen: “For å komme til Frelseren må [folk] ha tro på ham til omvendelse – de må gjøre de nødvendige forandringer for å bringe sitt liv i harmoni med hans læresetninger” (Forkynn mitt evangelium, 2). Quorums- eller klassemedlemmene kan også lese skriftsteder som inneholder setninger som “kom til meg” eller “kom til Kristus” som hjelp til å besvare dette spørsmålet – for eksempel Matteus 11:28–30; Omni 1:26; Moroni 10:32; Lære og pakter 20:59. Hvorfor ønsker vi at folk skal komme til Kristus? Hva er noen enkle ting vi kan gjøre for å hjelpe dem? Quorums- eller klassemedlemmene kan legge planer for å invitere noen de kjenner, til å komme nærmere Kristus.

  • Å lære om hvordan andre har delt evangeliet er en fin måte å inspirere dem du underviser på. Du kan vise en eller flere av videoene under “Støtteressurser” eller be quorums- eller klassemedlemmene lese rådene og eksemplene i søster Cristina B. Francos budskap “Finn glede i å dele evangeliet med andre” (Liahona, nov. 2019, 83–86). Hva kan vi lære av disse eksemplene? Snakk om hva quorumet eller klassen kan gjøre for å innby andre til å komme til Kristus.

  • Når det gjelder å dele evangeliet med andre, sa eldste Dieter F. Uchtdorf at noen av oss kan være “usikre på hvordan vi skal gjøre det. Eller kanskje vi er redde for å bevege oss utenfor vår komfortsone” (“Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 16). Hvis quorums- eller klassemedlemmene føler det slik, kan de fem enkle forslagene eldste Uchtdorf ga i sitt budskap, hjelpe dem. Du kan be hvert klassemedlem lese om et av forslagene hans og fortelle hva de har lært.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • 1 Timoteus 4:12 (Vær et forbilde for de troende)

  • Alma 17:2–4 (Mosiahs sønner forberedte seg til å forkynne evangeliet)

  • Lære og pakter 42:6–7 (Forkynn evangeliet ved Åndens kraft)

  • Russell M. Nelson og Wendy Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), supplement til Liahona,HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org

  • “Inviting All to Come unto Christ: Sharing the Gospel” [Innby alle til å komme til Kristus: Del evangeliet med andre], “Inviting Others to ‘Come and See’” [Innby andre til å komme og se], “Inviting Others to ‘Come and Help’” [Innby andre til å komme og hjelpe], “Inviting Others to ‘Come and Stay’” [Innby andre til å komme og bli] (videoer), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret andre til å vitne om sannheter slik at Ånden kunne røre ved deres hjerter. “Hvem sier dere at jeg er?” spurte han. Da Peter svarte, ble hans vitnesbyrd styrket: “Du er Messias, den levende Guds sønn” (Matteus 16:15–16). Hvordan kan det å dele evangeliet med andre styrke quorums- eller klassemedlemmenes vitnesbyrd?

Skriv ut