Lære og pakter 2021
9. mai. Hvordan kan Den hellige ånd velsigne meg hver dag? Lære og pakter 46–48


“9. mai. Hvordan kan Den hellige ånd velsigne meg hver dag? Lære og pakter 46–48”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“9. mai. Hvordan kan Den hellige ånd velsigne meg hver dag?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
en ung kvinne ber

9. mai

Hvordan kan Den hellige ånd velsigne meg hver dag?

Lære og pakter 46–48

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hvilke oppdrag har vi utført? Hvilke oppdrag trenger vi å utføre? Hvordan har vi innbudt andre til å komme til Kristus, og hvordan kan vi innby andre nå?

  • Vårt liv. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd? Hva skjer i vårt liv, og hvordan kan vi støtte hverandre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Mange tidlige medlemmer av den gjenopprettede kirke hadde lest om Den hellige ånds åndelige tilkjennegivelser i Skriftene (se Apostlenes gjerninger 2:1–4; 13:52; 1 Korinterbrev 12:4–11; 3 Nephi 19). Da quorums- eller klassemedlemmene studerte Lære og pakter 46–48 denne uken, kan de ha lært at Herren var ivrig etter å undervise disse hellige om velsignelsene Den hellige ånd kunne gi dem. Hvilke erfaringer har lært deg hvordan Den hellige ånd velsigner deg? Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe dem du underviser, på alle områder av livet?

For å hjelpe deg å forberede deg til å inspirere quorumet eller klassen til å søke Den hellige ånds innflytelse kan du gjennomgå “Den hellige ånds roller” i Tro mot pakten ([2004], 12–13) og eldste Gary E. Stevensons budskap “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” (Liahona, mai 2017, 117–20).

Bilde
en ung kvinne leser i Skriftene i klassen

Den hellige ånd kan hjelpe oss å forstå og undervise i evangeliets sannheter.

Lær sammen

Skriftene gir mange eksempler på åndelige gaver. Hvordan kan du bidra til å bygge opp quorums- eller klassemedlemmenes tro på at disse gavene kan tilkjennegis i vårt liv i dag? Du kan begynne med å be dem skrive på tavlen en åndelig gave som er beskrevet i Lære og pakter 46:7–33, og snakke om hvordan de har sett den tilkjennegitt i sitt eget liv eller i livet til en de kjenner.

I tillegg til Åndens gaver velsigner Den hellige ånd oss på mange andre måter. Du kan bruke en eller flere av aktivitetene nedenfor til å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å forstå dette bedre.

  • Noen ganger tror vi at vi bare trenger Den hellige ånd til viktige avgjørelser eller hendelser i vårt liv. Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å forstå hvor mye mer Den hellige ånd kan gjøre for dem? Du kan dele quorumet eller klassen i små grupper og be hver gruppe lese ett eller flere av skriftstedene fra “Støtteressurser”. En person fra hver gruppe kan fortelle hva de har lært. Be så hvert quorums- eller klassemedlem lage en liste over hvordan Den hellige ånd kan velsigne deres daglige liv. Når de deler listene sine, kan de snakke om hva de kan gjøre for å ha Den hellige ånd med seg gjennom hele dagen.

  • En annen måte å hjelpe dem du underviser, å forstå hvordan Den hellige ånd kan hjelpe dem er å skrive følgende spørsmål på tavlen: Hva vet vi om Den hellige ånd? Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe oss? Deretter kan quorums- eller klassemedlemmene søke svar i eldste Gary E. Stevensons budskap “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” (Liahona, mai. 2017, 117–20). De kan også finne svar ved å gjennomgå “Den hellige ånds roller” i Tro mot pakten (side 12–13). Når det passer, kan du fortelle om erfaringer du har hatt med Den hellige ånd, og be ungdommene fortelle om erfaringer de har hatt.

  • Quorums- eller klassemedlemmene kan lese “Personlig åpenbaring” eller “Lær å oppfatte Åndens tilskyndelser” i kapittel 4 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 89–90, 96–97). Så kan de late som de er misjonærer som underviser en som aldri har hørt hvordan Den hellige ånd kan velsigne oss. Hva ville de si til ham eller henne?

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren delte enkle historier, lignelser og eksempler fra virkeligheten for å undervise på en måte som ga mening for hans disipler. Hvilke personlige erfaringer kan du dele med ungdommene for å hjelpe dem å forstå Den hellige ånds roller og føle et ønske om å søke slike erfaringer? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 22.)

Skriv ut