Lære og pakter 2021
11. juli. Hvordan påvirker kunnskap om frelsesplanen mitt liv? Lære og pakter 76


“11. juli. Hvordan påvirker kunnskap om frelsesplanen mitt liv? Lære og pakter 76”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“11. juli. Hvordan påvirker kunnskap om frelsesplanen mitt liv?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
ung kvinne som studerer Skriftene

11. juli

Hvordan påvirker kunnskap om frelsesplanen mitt liv?

Lære og pakter 76

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hvilke oppdrag har vi utført? Hvilke oppdrag trenger vi å utføre? Hvordan har vi innbudt andre til å komme til Kristus, og hvordan kan vi innby andre nå?

  • Vårt liv. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd? Hva skjer i vårt liv, og hvordan kan vi støtte hverandre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Vår himmelske Fader har lagt en plan som gjør oss i stand til å motta evige velsignelser og bli ham lik. Han ønsker at alle hans barn skal vite om denne planen, så han har åpenbart den til profeter gjennom tidene. Da quorums- eller klassemedlemmene studerte Lære og pakter 76 denne uken, lærte de hva Gud åpenbarte om sin plan til Joseph Smith og Sidney Rigdon, herunder Frelserens sentrale rolle i planen og den herlighet vi kan motta i det kommende liv. Hvis vi er trofaste, kan vi bli fullkommengjort ved Jesu Kristi forsoning, motta en fylde av glede og bo hos Gud for evig.

Hvordan har kunnskap om vår himmelske Faders plan påvirket ditt perspektiv på livet? Hvordan kan du hjelpe quorumet eller klassen å forstå hvilken velsignelse det er å vite om frelsesplanen? For å forberede deg til å undervise kan du lese “Frelsesplanen” i Tro mot pakten ([2004], 54–56) eller eldste Dieter F. Uchtdorfs budskap “Ditt store eventyr” (Liahona, nov. 2019, 86–90).

Bilde
unge menn i en klasse

Å lære om frelsesplanen gir oss veiledning og mening i livet.

Lær sammen

En måte å innlede en drøfting med quorumet eller klassen om frelsesplanen på, er å be noen skrive følgende overskrifter på tavlen, sammen med versene fra Lære og pakter 76: Det førjordiske liv (vers 22–27), Jordelivet (vers 40–43) og Livet etter døden (vers 50–53, 59–62). Gi quorums- eller klassemedlemmene noen minutter på å gjennomgå disse versene for å finne Frelserens rolle i å oppfylle vår himmelske Faders plan. Be dem skrive under hver overskrift det de finner. Aktivitetene nedenfor kan hjelpe dem å forstå bedre hvordan vår himmelske Faders plan velsigner dem.

  • Å gjennomgå noen av navnene på vår himmelske Faders plan kan hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å forstå planen bedre. De kan gjennomgå skriftstedene i første punkt under “Støtteressurser” og lage en liste over noen av navnene på Guds plan. Hva lærer disse navnene oss om planen? Hvordan gir for eksempel denne planen oss lykke, nå og for evig? Hva lærer disse skriftstedene oss om Frelserens rolle i planen? Du kan vise videoen “Our Eternal Life” [Vårt evige liv] eller “Men’s Hearts Shall Fail Them” [Menneskenes hjerter skal svikte dem] (ChurchofJesusChrist.org) og be dem du underviser, snakke om tilfeller da de har følt takknemlighet for vår himmelske Faders plan.

  • Vurder å be dem du underviser, om å drøfte hvordan de kan svare en venn som har stilt følgende spørsmål om frelsesplanen: Hvor kommer vi fra? Hvorfor er vi her? Hvor går vi hen etter dette liv? Oppfordre dem til å bruke informasjonen under “Frelsesplanen” i Tro mot pakten (side 54–56) og ressursene under “Støtteressurser” til å forberede et svar på ett av spørsmålene. Hvordan har vi blitt styrket ved å vite svarene på disse spørsmålene?

  • Quorums- eller klassemedlemmene lærer evangeliets sannheter dypere når de får anledninger til å undervise. Be på forhånd noen quorums- eller klassemedlemmer om å komme forberedt på å gi et kort sammendrag av det de vet om en del av frelsesplanen. De kan bruke sammendragene under “Frelsesplanen” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 48–53). Hvilken forskjell gjør det for deg å kjenne til frelsesplanen?

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren stilte spørsmål som fikk dem han underviste, til å tenke dypt. Han var oppriktig interessert i deres svar. Hvordan kan du bruke spørsmål til å hjelpe ungdommene å tenke dypt over Guds plan? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 33–34.)

Skriv ut