Läran och förbunden 2021
10 oktober. Hur kan jag bli mer fullständigt omvänd till Herren? Läran och förbunden 111–114


”10 oktober. Hur kan jag bli mer fullständigt omvänd till Herren? Läran och förbunden 111–114”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”10 oktober. Hur kan jag bli mer fullständigt omvänd till Herren?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
leende unga kvinnor

10 oktober

Hur kan jag bli mer fullständigt omvänd till Herren?

Läran och förbunden 111–114

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Sedan kan ni, förutom att prata om sådant som specifikt berör kvorumet eller klassen, prata om intryck och teman från generalkonferensen. Följande frågor kan vara till hjälp:

  • Vilka teman eller tal gjorde särskilt intryck på oss?

  • Vad kände vi oss manade att göra på grund av det vi lärde oss eller kände?

  • Vad behöver vi göra som kvorum eller klass för att handla enligt den undervisning vi fick under generalkonferensen?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

För att bli mer fullkomligt omvända till Jesus Kristus måste vi lita på honom och lyda hans bud – även när svåra utmaningar prövar vår omvändelse. År 1837 förlorade några av kyrkans medlemmar, däribland några medlemmar i de tolv apostlarnas kvorum, sina vittnesbörd och vände sig mot profeten Joseph Smith. Thomas B. Marsh var president för de tolv apostlarnas kvorum på den tiden. När du och din familj läser Läran och förbunden 112 den här veckan lägger ni kanske märke till det råd som Herren gav för att hjälpa Thomas B. Marsh stärka sin omvändelse (se speciellt v. 10–26). Vad lär det här rådet dig om att bli mer omvänd till Frälsaren?

Hur kan du hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna ta emot Frälsarens löfte att ”de [ska] bli omvända och jag ska hela dem” (L&F 112:13)? Vilka upplevelser kan du dela med dig av? När du begrundar de här frågorna kan du gärna gå igenom syster Bonnie H. Cordons tal ”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten” (Liahona, maj 2017, s. 6–9) och ”Sann omvändelse, Omvändelseprocessen, Typiska egenskaper hos den som är omvänd” i Stå fast i din tro ([2004], s. 112–115).

Bild
ung man som läser skrifterna

Skrifterna är en stor styrka i vår strävan att bli mer fullständigt omvända.

Lär tillsammans

Vet kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vad det innebär att vara omvänd till Jesus Kristus? Vet de hur de ska bli mer fullständigt omvända? Uppmana dem att begrunda de här frågorna under det att de går igenom Läran och förbunden 112:10–26. Hur kan vi förbli omvända till Jesus Kristus även under svåra omständigheter? Du kan använda minst en av följande aktiviteter för att hjälpa ditt kvorum eller din klass att stärka sin omvändelse till Frälsaren.

  • Alma 32:27–43 kan hjälpa dem du undervisar att förstå hur de kan stärka sin tro och bli mer fullständigt omvända till Jesu Kristi evangelium. Du kanske kan dela upp kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna i grupper och be varje grupp läsa de här verserna och diskutera vad de lär om tro och omvändelse. Be varje grupp berätta vad de lärt sig. Du kanske kan uppmuntra till diskussion genom att ställa frågor som dessa: Hur är ett frö som växer och blir ett träd en bra beskrivning av omvändelse? Vad innebär det att ”pröva [Guds] ord” (v. 27)? Vad innebär det att vårda trädet (se v. 41)? Hur kan vi veta om omvändelsens frö ”sväller och gror och börjar växa” inom oss (v. 30)? Ge kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna tid att begrunda vad de behöver göra för att ge näring till sin egen omvändelse till Jesus Kristus.

  • Det finns många krafter i världen som motsätter sig vår omvändelse till Jesus Kristus. Genom att läsa Helaman 5:12 kan dina kvorummedlemmar eller klassdeltagare lära sig hur man håller sig stark trots motstånd. Vad innebär det att ”bygga [sin] grundval” på klippan som är Jesus Kristus? Du kan ge varje person ett stycke av äldste Quentin L. Cooks tal ”Trons grunder” (Liahona, maj 2017, s. 127–131) och be dem titta efter exempel och råd som hjälper dem bygga sin grund på Frälsaren.

  • Kan du komma på ett kreativt sätt att åskådliggöra principen som president Bonnie H. Cordon undervisar om i sitt tal ”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten”? Du kan till exempel dela upp ditt kvorum eller din klass i grupper och utmana varje grupp att bygga den högsta konstruktionen på en sluttande yta med hjälp av klossar eller andra föremål. Diskutera sedan vad det här har för samband med syster Cordons tal. Kvorumet eller klassen kan sedan söka i talet efter förslag på hur vi kan ha Jesus Kristus i fokus i våra liv. Vilka upplevelser kan vi dela med oss av om hur vi har förlitat oss på vårt eget förstånd eller hur vi har litat på Frälsaren?

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren sa: ”Min lära är inte min, den kommer från honom som har sänt mig” (Joh. 7:16). Han undervisade den lära som han fått från sin Fader. Hur kan du se till att det du undervisar om är den sanna läran? (Se Undervisa på Frälsarens sätt [2016], s. 20–21.)

Skriv ut