Läran och förbunden 2021
14 november. Varför är det viktigt med evigt äktenskap? Läran och förbunden 129–132


”14 november. Varför är det viktigt med evigt äktenskap? Läran och förbunden 129–132”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”14 november. Varför är det viktigt med evigt äktenskap?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
nygift par framför templet

14 november

Varför är det viktigt med evigt äktenskap?

Läran och förbunden 129–132

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Ha sedan en diskussion om följande eller liknande frågor, och planera hur ni ska tillämpa det ni kommer fram till (ni kan besluta i ett presidentskapsmöte vilka frågor ni ska diskutera):

  • Vårt kvorum eller vår klass. Vilka behöver vår hjälp och våra böner? Vad kan vi göra för att hjälpa dem? Vilka ska vi bjuda in till en kommande aktivitet?

  • Våra plikter eller ansvar. Vilka uppdrag har vi utfört? Vilka uppdrag behöver vi utföra eller dela ut? Hur har vi inbjudit andra att komma till Kristus, och hur kan vi inbjuda andra nu?

  • Våra liv. Vilka nyliga upplevelser har stärkt våra vittnesbörd? Vad händer i våra liv, och hur kan vi stötta varandra?

Gör följande i slutet av lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna får vittnesbörd om tempeläktenskap när de är unga, är det troligare att de önskar och förbereder sig för den här stora välsignelsen. I vår himmelske Faders plan för vår lycka är det eviga äktenskapsförbundet nödvändigt för upphöjelse (se L&F 131:1–4). Men tempeläktenskap handlar inte bara om vad vi kommer att få i nästa liv – det kan också ge stora välsignelser i det här livet. Exempelvis kan heliga förbund med Gud påverka makens och makans sätt att se på sitt förhållande med varandra. Och en man och en kvinna som beseglats till varandra för tid och evighet kan vara förvissade om att deras förhållande, tack vare Jesus Kristus, kommer att vara för evigt om de håller fast vid sina förbund.

Hur kan du hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att få en större önskan att bli beseglade i templet? För att förbereda dig för att undervisa om tempeläktenskap kan du utforska artikeln ”About a Temple Sealing” på Tempel.JesuKristiKyrka.org eller läsa ”Äktenskap” i Stå fast i din tro ([2004], s. 178–182).

Bild
föräldrar som håller om sina barn

Familjer kan beseglas för evigt genom templets förrättningar.

Lär tillsammans

För att ge kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna tillfälle att dela med sig av det de studerat i skrifterna den här veckan kan du skriva en fråga som den här på tavlan: Varför är evigt äktenskap i Guds tempel viktigt? Kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna kan sedan hitta ett skriftställe de kan läsa i Läran och förbunden 129–132 som kan besvara frågan och skriva skriftställehänvisningen intill frågan. (Om det hjälper kan du visa dem L&F 131:1–4; 132:13–19.) Läs några av skriftställena tillsammans och prata om vad vi lär oss av dem. Du kan använda någon av följande aktiviteter för att hjälpa ungdomarna bättre förstå vikten av tempeläktenskap.

  • Eftersom evigt äktenskap är något unikt för det återställda evangeliet kan de du undervisar få tillfällen att förklara det för människor som inte är bekanta med det. För att hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna göra det, kan du be dem föreställa sig att de har en vän som undrar varför sista dagars heliga tror att det är så viktigt att vara gift i templet. Be dem läsa skriftställena i ”Stödresurser”, ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (JesuKristiKyrka.org), eller sidan 178–180 i Stå fast i din tro. De kan titta efter ord, fraser och tankar som de skulle kunna ta med i ett brev till sin vän när de förklarar vikten av tempeläktenskap. De kan också se på ”Why Is Marriage Sacred to Heavenly Father?” från ”Face to Face with Elder and Sister Renlund” ([världsomspännande utsändning för ungdomar, 5 aug. 2017], FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org). Ge dem tid att skriva ett brev och fråga sedan om de vill berätta vad de skrev.

  • Om de du undervisar får se ett exempel på ett trofast äktenskap kan de inspireras att själva söka den här välsignelsen. Ett sätt är att gå igenom delar av äldste L. Whitney Claytons tal ”Äktenskap: Se och lär” (Liahona, maj 2013, s. 83–85). Vad lär sig kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna av det här talet om hur man skapar ett lyckligt äktenskap? Kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna kan också gå igenom tankarna i ”Hur man lyckas med äktenskapet” i Stå fast i din tro (s. 181–182). De kan också se på ”How Did Elder and Sister Bednar Meet?” från ”Face to Face with Elder and Sister Bednar” ([världsomspännande utsändning för ungdomar, 12 maj 2015], FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org).

  • Be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna tänka på några saker som skulle kunna hindra dem från att beseglas i templet. Vad kan vi göra nu för att övervinna de här sakerna? Sedan kan de titta igenom ”Evigt äktenskap” i kapitel 3 i Predika mitt evangelium ([2004], s. 85) för att hitta principer och vanor som leder till lyckliga äktenskap och familjer. De kan skriva upp några av de saker de kan göra nu för att förbereda sig för evigt äktenskap. Vilken roll har Frälsaren i att hjälpa oss förbereda oss för och ingå evigt äktenskap?

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

  • Läran och förbunden 49:16–17; 131:1–4; 132:13–19 (Evigt äktenskap är nödvändigt i Guds plan)

  • Gospel Topics, ”Marriage”, topics.ChurchofJesusChrist.org

  • ”What Is a Temple Wedding Like?” [Hurdant är ett tempelbröllop?] (video), Tempel.JesuKristiKyrka.org

  • Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Att tillkännage grundläggande sanningar om äktenskapet och familjen är inte att förbise eller förringa uppoffringars och framgångars betydelse för dem som i dag inte lever så. … Mycket som är bra och viktigt – ja, ibland till och med allt som behövs just nu – kan uppnås under mindre idealiska omständigheter. … Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsett och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom” (”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015, s. 52).

Undervisa på Frälsarens sätt

Ställ frågor som inspirerar dem du undervisar att tänka djupare på evigt äktenskap och känna en önskan att arbeta mot det målet. Lyssna noga till deras svar och bemöt dem med vänlighet enligt Andens maningar.

Skriv ut