Vanha testamentti 2022
24. heinäkuuta. Mitä siunauksia tulee temppelitoimitusten saamisesta? Esra 1; 3–7; Nehemia 2; 3:33–38; 4–6; 8


”24. heinäkuuta. Mitä siunauksia tulee temppelitoimitusten saamisesta? Esra 1; 3–7; Nehemia 2; 3:33–38; 4–6; 8”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022, 2021

”24. heinäkuuta. Mitä siunauksia tulee temppelitoimitusten saamisesta?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022

Kuva
temppeli

24. heinäkuuta

Mitä siunauksia tulee temppelitoimitusten saamisesta?

Esra 1; 3–7; Nehemia 2; 3:33–38; 4–68

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe tai Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe. Johda sitten keskustelua pelastuksen ja korotuksen työstä hyödyntäen yhtä tai useampaa alla olevista kysymyksistä tai omia kysymyksiä (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 10.2, 11.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Suunnitelkaa, kuinka toimitte keskustelunne pohjalta.

  • Elämme evankeliumin mukaan. Kuinka olemme nähneet Herran käden vaikutuksen elämässämme?

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista. Kuinka voimme tukea toisiamme siinä, mitä käymme läpi?

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin. Kuinka voimme hyödyntää tekniikkaa paremmin evankeliumista kertomisen välineenä?

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi. Mitä teemme auttaaksemme perhettämme tulemaan Kristuksen luo?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta luokan tai koorumin jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Kun juutalaiset palasivat vankeudesta Babyloniasta, he näkivät Jerusalemin ja sen temppelin olevan raunioina (ks. 2. Kun. 25:1–10; 2. Aik. 36:17–19). Kansa halusi rakentaa temppelin uudelleen. Niinpä pian he aloittivat jälleenrakentamisen ja riemuitsivat, kun temppeli saatiin valmiiksi (ks. Esra 3:8–13; 6:16–22). Nykyään Jumalan liittokansana mekin rakennamme temppeleitä ja riemuitsemme, kun uusi temppeli saadaan valmiiksi. Miksi? Koska temppelitoimitukset johtavat taivaallisen Isän suurimpiin siunauksiin. Ne antavat hengellistä voimaa. Ne antavat meille ohjausta. Ja ne auttavat meitä tulemaan Jumalan kaltaisiksi ja saamaan kaiken, mitä Hänellä on. (Ks. OL 84:19–22; 109:22–26.)

Kuinka autat nuoria kaipaamaan temppeliä kuten israelilaiset? Kuinka autat heitä koko sydämestään tekemään liittoja Jumalan kanssa Hänen pyhässä huoneessaan? Kun valmistaudut opettamaan, voisit käydä läpi presidentti Thomas S. Monsonin puheen ”Temppelin siunauksia” (Liahona, toukokuu 2015, s. 91–93) ja artikkelin ”Why Ordinances and Covenants Matter” sivustolla temples.churchofjesuschrist.org.

Kuva
nuoria temppelin luona

Temppelitoimitukset auttavat meitä tulemaan Jumalan kaltaisiksi ja saamaan kaiken, mitä Hänellä on.

Oppikaa yhdessä

Voisit auttaa luokan tai koorumin jäseniä odottamaan innolla siunauksia, joita he voivat saada temppelitoimituksista, kehottamalla heitä lukemaan jakeet Esra 3:10–13; 6:16, 21–22. Pyydä heitä kertomaan, mitkä sanat tai lauseet osoittavat, miten muinaiset juutalaiset suhtautuivat temppelinsä jälleenrakentamiseen. Miksi temppelin rakentaminen antaa aihetta juhlimiseen? Kuinka meidän temppelimme nykyään ja työ, jota teemme siellä, auttavat meitä pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa? Tässä on muutamia ideoita, jotka auttavat nuoria ymmärtämään siunauksia, joita he voivat saada temppelissä.

  • Kun Joseph Smith vihki Kirtlandin temppelin, hän lausui vihkimisrukouksen, joka on luvussa OL 109. Tässä rukouksessa kuvaillaan monia siunauksia, joita voimme saada temppelitoimitusten kautta. Luokan tai koorumin jäsenet voisivat tutkia tämän rukouksen osia, varsinkin jakeita 12–26, ja etsiä siunauksia, joita Joseph Smith rukoili. He voisivat kirjoittaa näitä siunauksia taululle. Voisit pyytää nuoria keskustelemaan siitä, kuinka kukin näistä siunauksista voi vahvistaa heitä nyt ja tulevaisuudessa. Lausu todistuksesi siunauksista, joita olet saanut temppelitoimitusten ansiosta.

  • Auta luokan tai koorumin jäseniä kertomaan ajatuksiaan temppelistä pyytämällä heitä täydentämään tämä virke: ”Kun ajattelen temppeliä, tunnen…” Voisit pyytää heitä lukemaan viisi ensimmäistä kappaletta vanhin Kent F. Richardsin puheesta ”Jumalisuuden voima” (Liahona, toukokuu 2016, s. 118–120). Miksi me tarvitsemme temppeliä enemmän kuin mitään muuta? Mitä opimme voimasta, jonka Jumala antaa meille temppelitoimitusten kautta? Nuoret voisivat sitten tutkia vanhin Richardsin puheen loppuosaa ja etsiä siunauksia, joita saamme osallistuessamme temppelitoimituksiin. Tai he voivat etsiä näitä siunauksia presidentti Thomas S. Monsonin puheesta ”Temppelin siunauksia”.

  • Voisit auttaa luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan, mitä uhrauksia jotkut ovat olleet halukkaita tekemään saadakseen temppelin siunauksia, näyttämällä videon ”Temppelit ovat johtotähti” (churchofjesuschrist.org). Miksi Mou Thamin perhe oli halukas tekemään niin suuria uhrauksia päästäkseen temppeliin? (Ks. myös Thomas S. Monson, ”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 90–94.) Mitä uhrauksia meidän on tehtävä saadaksemme temppelin siunauksia? Ehkä joku, joka on hiljattain käynyt temppelissä, voisi tulla mukaan kokoukseen ja kertoa kokemuksistaan. Voisit pyytää nuoria lukemaan vanhin Ronald A. Rasbandin puheen ”Herralle suositettu” (Liahona, marraskuu 2020, s. 22–25) ja kertomaan temppelisuosituksen saamisen siunauksista. Voisitte myös käydä yhdessä läpi temppelisuosituskysymykset (ks. Russell M. Nelson, ”Päätössanat”, Liahona, marraskuu 2019, s. 120–122).

Toimikaa uskossa

Kannusta luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Halutessaan he voisivat kertoa ideoitaan. Pyydä heitä miettimään, kuinka toimiminen heidän saamiensa vaikutelmien mukaan vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Muita lähteitä

Opettaminen Vapahtajan tavalla

”Kun opetat, älä pelkästään jaa tietoa, vaan auta nuoria itse löytämään evankeliumin totuuksia pyhistä kirjoituksista ja profeettojen sanoista” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 28).

Tulosta