Vanha testamentti 2022
23. lokakuuta. Onko evankeliumi kirjoitettu sydämeeni? Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3


”23. lokakuuta. Onko evankeliumi kirjoitettu sydämeeni? Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022, 2021

”23. lokakuuta. Onko evankeliumi kirjoitettu sydämeeni?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022

Kuva
perheen yhteinen pyhien kirjoitusten tutkiminen

23. lokakuuta

Onko evankeliumi kirjoitettu sydämeeni?

Jeremia 30–3336; Valitusvirret 13

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe tai Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe. Johda sitten keskustelua pelastuksen ja korotuksen työstä hyödyntäen yhtä tai useampaa alla olevista kysymyksistä tai omia kysymyksiä (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 10.2, 11.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Suunnitelkaa, kuinka toimitte keskustelunne pohjalta.

  • Elämme evankeliumin mukaan. Mistä keskustelimme viimeksi, ja mitä kutsuja tai toimeksiantoja annettiin? Mitä olemme tehneet toimiaksemme näiden kutsujen ja toimeksiantojen mukaan?

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista. Mitä voimme tehdä tai sanoa tavoittaaksemme ne, jotka saattavat tuntea olevansa yksin tai etääntyneitä taivaallisesta Isästä?

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin. Millä tavoin voimme auttaa muita tuntemaan Jeesuksen Kristuksen rakkautta?

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi. Mitä ideoita voimme antaa toisillemme siitä, kuinka vahvistaa perhettämme?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta luokan tai koorumin jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Herra sanoi profeetta Jeremialle, että tulevina päivinä Hän kokoaisi Israelin ja tekisi kansansa kanssa ”uuden liiton”. Hän julisti: ”Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Ks. Jer. 31:31–34.) Ne päivät ovat nykyään, ja me olemme Jumalan kansaa. Nämä opetukset saattavat innoittaa sinua – ja niitä, joita opetat – kysymään: Mitä tarkoittaa se, että evankeliumi kirjoitetaan sydämeeni? Onko evankeliumi kirjoitettu sydämeeni? Ellei niin ole, mitä voin tehdä asian suhteen?

Mieti, kuinka autat luokkasi tai koorumisi jäseniä pohtimaan näitä kysymyksiä omalla kohdallaan. Voisit valmistautua opettamaan etsimällä sanomia, joita jakaa, luvuista Jer. 30–3336, presidentti Russell M. Nelsonin puheesta ”Anna Jumalan vallita” (Liahona, marraskuu 2020, s. 92–95) ja vanhin D. Todd Christoffersonin puheesta ”Kun olet kääntynyt” (Liahona, toukokuu 2004, s. 11–13).

Kuva
nuoria naisia tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Kun rakastamme Herraa ja pyrimme oppimaan Hänestä, evankeliumi kirjoitetaan sydämeemme.

Oppikaa yhdessä

Kannusta nuoria keskustelemaan jakeista Jer. 31:31–34. Tätä varten voisit antaa heille paperisydämiä, joihin on kirjoitettu useita kysymyksiä siitä, mitä tarkoittaa, että evankeliumi on sydämessämme, kuten kysymykset kohdassa ”Valmistaudu hengellisesti”. Nuoret voivat lukea yksin, pareittain tai pienryhmissä nämä Jeremian jakeet ja pohtia, kuinka he vastaisivat kysymyksiin. Anna heidän kertoa kysymyksistään ja niihin keksimistään vastauksista. Seuraavassa on lisää ideoita, jotka voivat auttaa sinua opettamaan nuorille, kuinka evankeliumi voidaan kirjoittaa heidän sydämeensä.

  • Kun Mooses antoi viimeisiä opetuksiaan israelilaisille, hän kehotti heitä ottamaan Jumalan sanat sydämeensä. Hän opetti heille myös, millä tavoin he voisivat tehdä tämän, kuten on jakeissa 5. Moos. 6:3–9. Lukekaa nämä jakeet yhdessä ja keskustelkaa siitä, millä tavoin me voimme tehdä sen, mitä Mooses neuvoi. Luokkasi tai koorumisi voisi saada ideoita katsomalla videon ”Come, Follow Me: These Words” [Tule ja seuraa minua: Nämä sanat], churchofjesuschrist.org). He voisivat myös tutkia jakeita Alma 5:14, 26–35 löytääkseen, mitä Alma opetti siitä, kuinka me voimme pitää evankeliumin kirjoitettuna sydämeemme.

  • Puheessaan ”Kun olet kääntynyt” vanhin D. Todd Christofferson kuvaili, mitä voimme tehdä, jotta evankeliumi olisi kirjoitettu sydämeemme. Mitä opimme neljän ensimmäisen kappaleen pohjalta siitä, mitä tarkoittaa se, että evankeliumi on kirjoitettu sydämeemme? Voisit kehottaa jokaista nuorta lukemaan yhden tai useampia jäljellä olevista kappaleista ja panemaan merkille, mitä meidän pitää tehdä, jotta niin tapahtuisi. Mikä rooli Vapahtajalla on? Mikä rooli meillä on? Kannusta nuoria kertomaan vastauksiaan sekä muita löytämiään oivalluksia. Mitkä kokemukset ovat auttaneet meitä saamaan evankeliumin kirjoitetuksi sydämeemme? Mikä tehtävä liittojen pitämisellä on tässä tapahtumasarjassa?

  • Presidentti Russell M. Nelson selitti, että nimi Israel ”tarkoittaa henkilöä, joka haluaa antaa Jumalan vallita hänen elämässään” (”Anna Jumalan vallita”, s. 92). Voisit kehottaa nuoria tutkimaan presidentti Nelsonin puheen kuutta ensimmäistä kappaletta ja puheen viimeistä osuutta, joka alkaa sanoilla ”Kysymys meille jokaiselle”. Pyydä heitä etsimään jotakin, mikä auttaa heitä ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että ”antaa Jumalan vallita” elämässään. Miltä meistä tuntuu ja kuinka toimimme, kun Jumala vallitsee meidän elämässämme? Kuinka presidentti Nelsonin opetuksen mukaan se, että evankeliumi on kirjoitettu sydämeemme, vaikuttaa pyrkimyksiimme koota Israelia?

Toimikaa uskossa

Kannusta luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Halutessaan he voisivat kertoa ideoitaan. Pyydä heitä miettimään, kuinka toimiminen heidän saamiensa vaikutelmien mukaan vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Muita lähteitä

Opettaminen Vapahtajan tavalla

”Pyhissä kirjoituksissa olevilla opeilla ja myöhempien aikojen profeettojen sanoilla on voima muuttaa sydäntä ja kasvattaa uskoa. Kun sinä ja ne, joita opetat, ’[kokeilette] Jumalan sanan voimaa’, te huomaatte, että sillä on ’suuri taipumus johdattaa kansaa tekemään sitä, mikä [on] oikein’ (Alma 31:5).” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 5.)

Tulosta