Det gamle testamente 2022
11. desember. Setter jeg det som hører Gud til, først i mitt liv? Haggai; Sakarja 1–3; 7–14


“11. desember. Setter jeg det som hører Gud til, først i mitt liv? Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“11. desember. Setter jeg det som hører Gud til, først i mitt liv?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
familie utenfor et tempel

11. desember

Setter jeg det som hører Gud til, først i mitt liv?

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva har biskopsrådet drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hva kan vi gjøre basert på denne drøftingen?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi strekke oss ut til andre på Kristus-lignende måter når vi ser et behov og ikke vet hva vi skal si?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hva har vi funnet i Jesu Kristi evangelium som gir oss glede? Hvordan kan vi dele denne gleden med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å finne navn på våre forfedre som trenger tempelordinanser? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å finne navnene på sine forfedre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
teach the doctrine icon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Livet er fullt av viktige ting å gjøre. Hvis vi ikke er forsiktige, kan livets travelhet få oss til å glemme hensikten med livet. Vi vet at Frelseren og hans evangelium skulle være vår høyeste prioritet, men andre ting kan lett distrahere oss. Kanskje det er derfor Skriftene råder oss til å “gi akt på den sti din fot skal gå” (Salomos ordspråk 4:26), “legg merke til hvordan det går dere” (Haggai 1:5) og “ransak dere selv om dere er i troen” (2 Korinterbrev 13:5).

Israelittene som levde på profeten Haggais tid, trengte denne typen oppfordringer. I sine verdige anstrengelser for å gjenoppbygge Jerusalem hadde de utsatt gjenoppbyggingen av Herrens hus. Overvei hvordan Herrens advarsler i Haggai 1 kan gjelde for oss i dag. Hvordan vil du inspirere dem du underviser, til å evaluere sitt engasjement for å sette det som hører Gud til, først i livet? Du kan gjerne gjennomgå eldste Dale G. Renlunds budskap “En urokkelig forpliktelse til Jesus Kristus” (Liahona, nov. 2019, 22–25) eller president Ezra Taft Bensons læresetninger i “Det store bud – elsk Herren” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 37–44).

Bilde
unge kvinners klasse

Vi kan gjøre det som er av Gud, til vår høyeste prioritet.

Lær sammen

Du kan gjerne innlede en drøfting ved å skrive setninger fra Haggai 1:6 på tavlen. Hva kan vi lære av disse tingene – å så frø, men aldri høste, spise, men aldri føle oss mette, eller tjene penger, men legge dem i en pung med hull i – om å bruke tid på andre ting enn det Herren ønsker at vi skal gjøre? Selv om Herren ikke ber oss fokusere på å bygge et tempel, hva ber han oss om å fokusere på? Hvordan kan vi gi disse tingene høy prioritet i vårt liv? Følgende aktiviteter kan hjelpe ungdommene å evaluere sin forpliktelse om å sette det som hører Gud til, først i livet.

  • Å ta del i nadverden er en utmerket ukentlig anledning til å evaluere vår forpliktelse til Jesus Kristus. Hvordan kan vi bruke nadverden til å overveie om vi blir mer lik Frelseren? Ungdommene kan gjerne fortelle hvordan de gjør dette. De kan også lage en liste over spørsmål de kan stille seg selv under nadverden. Oppfordre dem til å grunne på ett eller flere av skriftstedene, budskapene eller andre ressurser under “Støtteressurser” når de lager listene sine.

  • President Dieter F. Uchtdorf ga i sitt budskap “Det som betyr mest” (Liahona, nov. 2010, 19–22), råd som kan hjelpe ungdommene å “legg[e] merke til hvordan det går [dem]” (Haggai 1:5). Du kan gjerne be enkeltpersoner eller små grupper lese de tre siste delene av talen (fra og med avsnittet “Styrken i det grunnleggende”) for å finne ut hva det vil si å la vårt liv være fokusert på Frelseren. De kan gjerne fortelle om noe de føler inspirasjon til å gjøre for å styrke sin forpliktelse til Jesus Kristus.

  • Mange av oss er opptatt med å gjøre gode ting. Men det er ikke alltid de beste tingene. Vurder å presentere en uttalelse fra første del av president Dallin H. Oaks’ budskap “Bra, bedre, best” (Liahona, nov. 2007, 104–8) som kan hjelpe ungdommene å forstå dette prinsippet. Du kan også be dem lage en liste over sine daglige aktiviteter. Be dem personlig vurdere om hver aktivitet er “bra”, “bedre” eller “best”. Hva gjør en aktivitet “best”? Be ungdommene dele med hverandre hva denne selvevalueringen lærer dem.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Det er ikke nødvendig å dekke alt i én klasseperiode for å røre ved en annens hjerte – ofte holder det med ett eller to hovedpoeng” (Undervisning på Frelserens måte, 7).

Skriv ut