Uusi testamentti 2023
13. elokuuta. Kuinka Jeesus Kristus voi auttaa minua muuttumaan? Roomalaiskirje 1–6


”13. elokuuta. Kuinka Jeesus Kristus voi auttaa minua muuttumaan? Roomalaiskirje 1–6”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2023, 2022

”13. elokuuta. Kuinka Jeesus Kristus voi auttaa minua muuttumaan?”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2023

Kuva
kaste

13. elokuuta

Kuinka Jeesus Kristus voi auttaa minua muuttumaan?

Roomalaiskirje 1–6

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Luokan tai koorumin johtokunnan jäsen johtaa; kesto noin 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe tai Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe. Johda sitten keskustelua pelastuksen ja korotuksen työstä hyödyntäen yhtä tai useampaa alla olevista kysymyksistä tai omia kysymyksiä (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 10.2, 11.2). Suunnitelkaa, kuinka toimitte keskustelunne pohjalta.

  • Elämme evankeliumin mukaan. Millä tavoin saamme iloa Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta?

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista. Ketkä seurakunnassamme tai paikkakunnallamme tarvitsevat apuamme? Kuinka voimme auttaa heitä?

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin. Miten voimme auttaa toisiamme valmistautumaan lähetystyöhön?

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi. Kuinka voimme edistää seurakuntamme pyrkimyksiä tehdä sukututkimus- ja temppelityötä?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta luokan tai koorumin jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Kuva
opeta oppia -kuvake

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; kesto noin 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on muutoksen evankeliumi!” presidentti Russell M. Nelson on sanonut. (”Iankaikkisia päätöksiä”, Liahona, marraskuu 2013, s. 108.) Samalla tavoin apostoli Paavali selitti, että kun meidät kastetaan, me alamme ”elää uutta elämää” (Room. 6:4). Jeesuksen Kristuksen ansiosta jokainen päivä – ei vain päivä, jolloin meidät kastetaan – voi tuoda ”uutta elämää” eli mahdollisuuden kulkea kauemmaksi synnistä ja lähemmäksi Jumalaa. Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan eläminen tarkoittaa sitä, että teemme parannusta ja pääsemme lähemmäksi Jumalaa – jatkuvasti, joskus vähitellen – tietäen, että pyrkimyksemme johtavat meidät ilon täyteyteen.

Pohdi, kuinka Vapahtaja muuttaa sinua ja opettamiasi ihmisiä. Kuinka voit saada Vapahtajan voiman täydellisemmin muuttamaan itseäsi? Mieti tätä, kun luet lukuja Room. 1–6 ja kun valmistaudut opettamaan. Voisit myös käydä läpi presidentti Russell M. Nelsonin puheen ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia” (Liahona, toukokuu 2019, s. 67–69) tai sisar Becky Cravenin puheen ”Säilytä muutos” (Liahona, marraskuu 2020, s. 58–60).

Oppikaa yhdessä

Joidenkuiden meistä voi olla vaikea havaita sitä ”uutta elämää” (Room. 6:4), jonka Kristus tarjoaa, koska se tapahtuu vähitellen, kun taas toisten kohdalla tämä muutos tapahtuu nopeammin. Voisit pyytää luokan tai koorumin jäseniä kertomaan, mitä se, että ”[alamme] elää uutta elämää”, merkitsee heille. Mitkä luvun Room. 6 sanat ja ilmaukset kuvailevat elämäämme Vapahtajan vaikutuksen kanssa ja ilman sitä? (Jos nuoret tarvitsevat apua, he voisivat katsoa jakeita 6, 11, 22–23.) Mitä muita sanoja ja ilmauksia tulee mieleemme? Kuinka Vapahtaja tarjoutuu auttamaan meitä muuttumaan? Seuraavanlaiset toiminnat voivat johtaa syvällisempään keskusteluun tästä aiheesta.

  • Auta luokkaa tai koorumia miettimään, mitä muutoksia Vapahtaja voi auttaa heitä tekemään, kehottamalla heitä lukemaan Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelista kohdan ”Parannus” määritelmä (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). He voisivat myös keskustella siitä, kuinka presidentti Russell M. Nelson määrittelee parannuksen puheensa ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia” seitsemässä ensimmäisessä kappaleessa. Mitä tärkeitä totuuksia opimme parannuksesta näiden määritelmien pohjalta? Voisit myös antaa luokalle tai koorumille aikaa pohtia presidentti Nelsonin luetteloa asioista, joita Jeesus pyytää meitä muuttamaan (puheensa viidennessä kappaleessa). Kannusta heitä kirjoittamaan muistiin jotakin erityistä, mitä he tuntevat innoitusta muuttaa. Lausu todistuksesi Vapahtajan voimasta auttaa meitä tekemään parannus ja muuttumaan.

  • Sisar Becky Craven sanoi, että ystävät, joita hän ei ole nähnyt vuosiin, sanovat toisinaan: ”Et ole muuttunut lainkaan!” Voisit lukea sisar Cravenin ajatuksia tästä (ks. ”Säilytä muutos”, s. 59–60). Pyydä luokan tai koorumin jäseniä kuvittelemaan, että viiden tai kymmenen vuoden kuluttua he törmäävät ystävään, jota he eivät ole nähneet vuosiin. Mitkä muutokset saattaisivat olla ilmeisiä ystävillemme? Millä tavoin me toivomme muuttuneemme? Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen voi auttaa meitä muuttumaan? (Ks. Moosia 5:2–5, 7; Alma 5:11–13; Et. 12:27 tai ”jatkuvan muutoksen malli”, jota sisar Craven kuvaili puheensa neljässä kappaleessa alkaen sanoista ”Kun olin nuorempi”.) Voisit pyytää nuoria kertomaan kokemuksista, jolloin Jeesus Kristus on auttanut heitä muuttumaan.

  • Toisinaan saatamme ajatella, että meidän odotetaan tekevän muutoksia eli parannuksia elämässämme aivan omin voimin. Kuinka tämä eroaa todellisesta parannuksesta? Voisit auttaa luokkaasi tai koorumiasi keskustelemaan tästä kysymyksestä siten, että käytte yhdessä läpi osion ”Muita lähteitä” lausuntoja. Mitä voimme tehdä nyt tavoitellaksemme Vapahtajan apua ja voimaa, niin että muutoksemme olisivat pysyviä ja tuottaisivat iloa? Tämä voisi olla nuorille hyvä tilaisuus pohtia heidän henkilökohtaisen edistymisen tavoitteitaan. Kuinka voimme ottaa Vapahtajan mukaan tavoitteisiimme?

Kuva
nuoria naisia kävelemässä

Usko Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä tekemään parannusta ja tulemaan joka päivä enemmän Hänen kaltaisikseen.

Toimikaa uskossa

Kannusta luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Halutessaan he voisivat kertoa ideoitaan. Pyydä heitä miettimään, kuinka toimiminen heidän saamiensa vaikutelmien mukaan vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Muita lähteitä

  • Presidentti Russell M. Nelson on selittänyt: ”Me voimme muuttaa käyttäytymistämme. Meidän halummekin voivat muuttua. Millä tavalla? On vain yksi keino. Todellinen muutos – pysyvä muutos – voi tapahtua ainoastaan Jeesuksen Kristuksen parantavan, puhdistavan ja kaiken mahdollistavan sovituksen voiman avulla. Hän rakastaa teitä – teitä jokaista! Hän antaa teidän saada voimaansa, kun pidätte Hänen käskynsä tarmokkaasti, tosissanne ja täsmällisesti.” (”Iankaikkisia päätöksiä”, s. 108.)

  • Vanhin Dale G. Renlund on opettanut: ”[Voima], joka mahdollistaa parannuksenteon [on] Vapahtajamme [sovitusuhri]. Todelliseen parannukseen täytyy sisältyä usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, usko siihen, että Hän voi muuttaa meidät, usko siihen, että Hän voi antaa meille anteeksi, ja usko siihen, että Hän auttaa meitä välttämään tekemästä lisää virheitä. Tämän kaltainen usko saa Hänen sovituksensa vaikuttamaan meidän elämässämme. Kun me – – ’käännymme ympäri’ [teemme parannuksen] Vapahtajan avulla, me voimme tuntea toivoa Hänen lupauksistaan ja anteeksiannon iloa. Ilman Lunastajaa luontainen toivo ja ilo haihtuvat ja parannuksenteosta tulee vain onnetonta käytöksen muuttamista. Mutta osoittamalla uskoa Häneen me koemme kääntymyksen Hänen kykyynsä ja halukkuuteensa antaa synnit anteeksi.” (Dale G. Renlund, ”Parannus – iloinen valinta”, Liahona, marraskuu 2016, s. 122.)

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Tämän opetusehdotuksen toiminnoissa ehdotetaan tapoja, joilla voit auttaa luokkaasi tai koorumiasi oppimaan yhdessä Vapahtajasta ja Hänen voimastaan auttaa meitä muuttumaan. Jotkin muut lähestymistavat saattavat toimia paremmin niiden kohdalla, joita opetat. Tavoittele rukoillen Hengen johdatusta, kun suunnittelet keinoja vahvistaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Tulosta