Kom, følg med meg 2024
Bruk av Kom, følg med meg – for hjem og kirke.


“Bruk av Kom, følg med meg – for hjem og kirke”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“Bruk av Kom, følg med meg – for hjem og kirke”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024

Bilde
familie som studerer Skriftene

Bruk av Kom, følg med meg – for hjem og kirke

Hvem er denne ressursen ment for?

Denne ressursen er for alle som ønsker å lære fra Mormons bok – individuelt, som familie og i Kirkens klasser. Dersom du ikke har studert Skriftene regelmessig i det siste, kan denne ressursen hjelpe deg å komme i gang. Dersom du allerede har en god vane med å studere Skriftene, kan denne ressursen hjelpe deg å ha mer meningsfylte opplevelser.

Enkeltpersoner og familier hjemme

Det ideelle stedet å lære evangeliet er hjemme. Dine lærere i kirken kan støtte deg, og du kan få oppmuntring fra andre medlemmer av menigheten. Men for å overleve åndelig trenger du og din familie daglig næring fra “Guds gode ord” (Moroni 6:4, se også Russell M. Nelson, “Innledende kommentarer”, Liahona, nov. 2018, 6–8).

Bruk denne ressursen på en måte som er nyttig for deg. Oversiktene fremhever noen evige sannheter som finnes i Mormons bok, og gir forslag og aktiviteter for å hjelpe deg å studere Skriftene individuelt, sammen med familien eller med venner. Når du studerer, følg Åndens veiledning for å finne evige sannheter som er meningsfylte for deg. Se etter Guds budskap til deg, og følg tilskyndelsene du mottar.

Lærere og elever i Kirken

Hvis du underviser en Primær-klasse, en søndagsskoleklasse for ungdom eller voksne, et quorum i Det aronske prestedømme eller en klasse i Unge kvinner, oppfordres du til å bruke oversiktene i denne ressursen når du forbereder deg til å undervise. Kom, følg med meg – for hjem og kirke er undervisningsmateriellet for din søndagsklasse. Læringsforslagene i denne ressursen er utformet for å lære hjemme og i kirken. Når du forbereder deg til å undervise, begynn med å få dine egne erfaringer i Skriftene. Din viktigste forberedelse vil finne sted når du gransker Skriftene og søker inspirasjon fra Den hellige ånd. Se etter evige sannheter som vil hjelpe deg til å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Kom, følg med meg kan hjelpe deg å identifisere noen av disse sannhetene og forstå sammenhengen i Skriftene.

Husk at det å lære evangeliet, på sitt beste, er hjemmesentrert og Kirke-støttet. Med andre ord, ditt hovedansvar er å støtte dem du underviser i deres innsats for å lære og etterleve evangeliet hjemme. Gi dem anledninger til å fortelle om sine erfaringer, tanker og spørsmål om skriftstedene. Be dem fortelle hvilke evige sannheter de har funnet. Dette er viktigere enn å dekke en viss mengde materiell.

Primær

Din forberedelse til å undervise Primær begynner når du studerer Mormons bok personlig og sammen med familien. Når du gjør det, vær åpen for åndelige tilskyndelser og innsikt fra Den hellige ånd om barna i Primær-klassen din. Vær bønnfylt, og Ånden kan inspirere deg med ideer for å hjelpe dem å lære Jesu Kristi evangelium.

Når du forbereder deg til å undervise, kan du få ytterligere inspirasjon ved å utforske undervisningsforslagene i denne ressursen. Hver oversikt i Kom, følg med meg – for hjem og kirke har en del med tittelen “Forslag til undervisning av barn”. Tenk på disse forslagene som ideer for å vekke din inspirasjon. Du kjenner barna i Primær-klassen din, og du vil bli enda bedre kjent med dem etter hvert som du omgås dem i klassen. Gud kjenner dem også, og han vil inspirere deg med de beste måtene å undervise og velsigne dem på.

Det er mulig at barna i klassen din allerede har gjort noen av aktivitetene i Kom, følg med meg sammen med sin familie. Det er greit. Repetisjon er bra. Vurder å be barna fortelle hverandre hva de har lært hjemme – selv om du også bør planlegge hvordan barna kan delta selv om de ikke lærer hjemme. Barn lærer evangeliets sannheter mer effektivt når disse sannhetene undervises gjentatte ganger ved hjelp av forskjellige aktiviteter. Hvis du oppdager at en læreaktivitet er effektiv for barna, kan du vurdere å gjenta den, spesielt hvis du underviser yngre barn. Du kan også repetere en aktivitet fra en tidligere leksjon.

I måneder som har fem søndager, oppfordres Primær-lærere til å erstatte den planlagte oversikten i Kom, følg med meg med en eller flere av læringsaktivitetene i “Tillegg B: For Primær – Forbered barn til et helt liv på Guds paktssti”.

Søndagsskoleklasser for ungdom og voksne

Én hovedgrunn til at vi samles i Søndagsskolens klasser, er å støtte og oppmuntre hverandre mens vi gjør vårt beste for å følge Jesus Kristus. En enkel måte å gjøre dette på, er å stille et spørsmål som: “Hva har Den hellige ånd lært deg denne uken da du studerte Mormons bok med Kom, følg med meg?” Svar på dette spørsmålet kan føre til meningsfylte drøftinger som utvikler tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

Deretter kan du innlede en drøfting basert på studieforslagene i Kom, følg med meg. Et studieforslag kan for eksempel foreslå å granske Alma 36 og lage en liste over ord som underviser om Frelserens rolle i omvendelse. Du kan for eksempel be klassemedlemmene dele og snakke om ordene de fant. Eller dere kan bruke litt tid på å lage listen sammen som klasse.

Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser

Når quorumer i Det aronske prestedømme og Unge kvinners klasser møtes på søndager, er deres formål noe annerledes enn en Søndagsskole-klasse. I tillegg til å hjelpe hverandre å lære Jesu Kristi evangelium, møtes disse gruppene også for å rådføre seg med hverandre om å utføre arbeidet med frelse og opphøyelse (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 1.2). De gjør dette under ledelse av klasse- og quorumspresidentskaper.

Av denne grunn skulle hvert quorums- eller klassemøte begynne med at et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet leder en drøfting om innsatsen for å for eksempel etterleve evangeliet, hjelpe mennesker i nød, dele evangeliet med andre eller delta i tempelarbeid og slektshistorie.

Etter denne tiden til rådføring med hverandre, leder en lærer klassen eller quorumet i å lære evangeliet sammen. Voksne ledere eller medlemmer av klassen eller quorumet kan få i oppdrag å undervise. Klasse- eller quorumspresidentskapet gir disse oppdragene i samråd med voksne ledere.

Personer som har fått i oppdrag å undervise, skulle forberede seg ved hjelp av læringsforslagene i den ukentlige oversikten over Kom, følg med meg. I hver oversikt viser dette ikonet en aktivitet som er spesielt relevant for ungdom. Noen av forslagene i oversikten kan imidlertid brukes som en læringsaktivitet for ungdom.

Du finner et eksempel på møteplan for quorums- og klassemøter i tillegg D.

Skriv ut