Kom, følg med meg 2024
20.–26. mai: “Vi har inngått en pakt med Ham.” Mosiah 18–24


20.–26. mai: ‘Vi har inngått en pakt med Ham.’ Mosiah 18–24”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“20.–26. mai. Mosiah 18–24”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Limhis folk flykter

Minerva Teichert (1888–1976), Escape of King Limhi and His People [Kong Limhi og hans folks flukt], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

20.–26. mai: “Vi har inngått en pakt med Ham”

Mosiah 18–24

Beretningen om Alma og hans folk i Mosiah 18; 23–24 viser hva det betyr å “komme inn i Guds hjord” (Mosiah 18:8). Da Almas folk ble døpt, inngikk de en pakt med Gud om å “tjene ham og holde hans bud” (Mosiah 18:10). Dette var en personlig forpliktelse til Gud, men det handlet også om hvordan de behandlet hverandre. Ja, reisen tilbake til vår himmelske Fader er individuell, og ingen kan holde våre pakter for oss, men det betyr ikke at vi er alene. Vi trenger hverandre. Som medlemmer av Kristi kirke, lover vi å tjene Gud ved å hjelpe og tjene hverandre mens vi går langs veien, “[bærende på] hverandres byrder” (Mosiah 18:8–10). Almas folk hadde virkelig byrder å bære, som vi alle har. Og en måte Herren hjelper oss å “bære [våre] byrder med letthet” (Mosiah 24:15), er ved å gi oss et samfunn av hellige som har lovet å sørge med oss og trøste oss, akkurat som vi har lovet å gjøre for dem.

Se også “The Lord Delivers the Covenant Peoples of Alma and Limhi” [Herren befrir Almas og Limhis paktsfolk] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 18:1–17

Bilde
seminar, ikon
Når jeg blir døpt, inngår jeg en pakt med Gud.

Overvei hvor dypt de troende som er beskrevet i Mosiah 18 følte for Jesus Kristus. De måtte møtes i hemmelighet, i stor fare, for å lære om ham (se vers 3). Og da de fikk anledning til å vise sin forpliktelse ved dåpens pakt, “klappet de i hendene av glede og utbrøt: Dette ønsker vi av hele vårt hjerte” (Mosiah 18:11).

Å lese disse versene kan være en god anledning til å grunne på hvor viktige dine pakter er for deg. Når du studerer Mosiah 18:8–14 spesielt, kan du overveie spørsmål som disse:

  • Hva lærer du fra disse versene om de løftene du ga ved dåpen? Hva lover Gud deg? (se vers 10, 13).

  • Hvordan har pakten om å tjene Gud sammenheng med vår innsats for å tjene hverandre? (se vers 8–9).

  • Hva betyr det for deg å “stå som Guds [vitne]”? (vers 9).

  • Hvordan hjelper det å holde dåpspakten deg til å være “fylt av Ånden”? (Mosiah 18:14). Hvordan hjelper Ånden deg til å holde din pakt?

Å besvare disse spørsmålene kan få deg til å grunne på hvorfor pakter og ordinanser er viktige for Gud. Du kan finne innsikt i eldste Gerrit W. Gongs tale “Paktstilhørighet” (Liahona, nov. 2019, 80–83) eller president Jean B. Bingham tale “Pakter med Gud styrker, beskytter og forbereder oss til evig herlighet” (Liahona, mai 2022, 66–69). Hvorfor er du takknemlig for dine pakter? Hva gjør du for å holde dine løfter?

Se også Gospel Topics, “Baptism” [Dåp], Evangeliebibliotek; “Alma the Elder Teaches and Baptizes at the Waters of Mormon” [Alma den eldre underviser og døper ved Mormons vann] (video), Evangeliebibliotek.

Undervis i sannhet fra Skriftene og profeter i de siste dager. Når du underviser – og lærer – må du huske at en av de beste måtene å øke troen på Kristus på er å fokusere på Skriftene og ordene til profeter i de siste dager (se Mosiah 18:19).

Mosiah 18:17–30

Gud befaler sitt folk å samle seg, organisere seg og stå sammen.

Noen spør seg kanskje: Hvorfor trenger vi en kirke? Gransk Mosiah 18:17–31, og se etter verdien Almas folk fant da de samlet seg i “Kristi kirke” (Mosiah 18:17). Hvilke likheter ser du i Jesu Kristi Kirke på Almas tid og i vår tid?

Hvordan ville du svare en venn eller et familiemedlem som ikke tror at en organisert kirke er nødvendig? Hvorfor er du takknemlige for å tilhøre Jesu Kristi Kirke?

Tenk på hva kan du gjøre for å hjelpe medlemmene i din menighet eller gren til å bli “knyttet sammen i enighet og i kjærlighet” (Mosiah 18:21).

Se også Dallin H. Oaks: “Behovet for en kirke”, Liahona, nov. 2021, 24–26; “Elsk du din neste”, Salmer, nr. 190.

Mosiah 21–24

Gud hjelper meg å bære mine byrder.

Både Limhis folk og Almas folk kom i fangenskap, dog under forskjellige omstendigheter. Hva kan du lære av å sammenligne beretningene om Limhis folk i Mosiah 19–22 og Almas folk i Mosiah 18; 23–24? Se samtidig etter budskap som angår ditt liv. Hva vil det for eksempel si å “gå dem vel”? (Mosiah 21:16). Hvordan kan du anvende dette prinsippet?

Mosiah 23:21–24; 24:8–17

Jeg kan stole på Herren.

Selv om de hadde omvendt seg fra sine synder, var Alma og hans folk fremdeles i fangenskap. Deres erfaring viser at å stole på Herren og etterleve våre pakter fjerner ikke alltid våre utfordringer, men det hjelper oss å overvinne dem. Noter ord og uttrykk når du leser Mosiah 23:21–24 og 24:8–17 som kan hjelpe deg til å stole på Herren, uavhengig av dine omstendigheter.

Se også David A. Bednar, “Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Liahona, mai 2014, 87–90.

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 18:7–17

Når jeg blir døpt, inngår jeg en pakt med Gud.

  • En viktig måte å hjelpe barn å forberede seg til dåp på, er å undervise dem om pakten de inngår når de blir døpt. Dette kan være så enkelt som å vise bildet på slutten av denne ukens oversikt og lese om pakten med dem i Mosiah 18:9–10. Du kan be et barn som allerede er døpt, om å undervise de yngre barna om dette. Barna vil kanskje like å høre om dåpen din. Hvordan har det å holde dine pakter med Gud velsignet ditt liv?

  • Barn som har blitt døpt, kan ha bruk for hyppige påminnelser om paktene de inngikk og fornyer hver uke med nadverden. Kanskje barna kan sammenligne dåpspakten beskrevet i Mosiah 18:8–10 med nadverdsbønnene (se Lære og pakter 20:77,79). Hvordan kan vi gjøre nadverden til en spesiell, ærbødig stund, akkurat som dåpen vår var?

Bilde
ung pike blir døpt

Vi inngår en pakt med Gud når vi blir døpt.

Mosiah 18:17–28

Når jeg blir døpt, blir jeg et medlem av Jesu Kristi Kirke.

  • Vet barna hva det vil si å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige? Du kan hjelpe dem å finne bilder som representerer ting Kirkens medlemmer gjorde i Mosiah 18:17–28. Bildene Ordinasjon til prestedømmet og tiendebetaling (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 106, 113), kan for eksempel symbolisere vers 18 og 27–28. Fortell dem hvorfor du er takknemlig for å være et medlem av Jesu Kristi Kirke.

  • Å hjelpe barna å føle seg “knyttet sammen i enighet og i kjærlighet” (Mosiah 18:21) hjelper dem å ha forbindelse til Kirken gjennom hele livet. La barna lese Mosiah 18:17–28. Hva gjorde medlemmer av Kristi kirke på Almas tid for å elske og tjene hverandre? Hvordan kan vi gjøre dette i vår menighet, gren eller vårt lokalsamfunn? En sang om kjærlighet, for eksempel “Jeg går med deg” (Barnas sangbok, 78), kan forsterke dette budskapet.

Mosiah 24:8–17

Gud kan gjøre mine byrder lette.

  • En enkel konkretisering kan gjøre læringen mer minneverdig. Fyll en veske med tunge gjenstander (som skal forestille byrder), og be et barn holde vesken. Når du leser Mosiah 24:8–17 sammen med barna, kan du be dem fjerne en gjenstand fra posen hver gang de hører om noe Alma og hans folk gjorde for å søke Guds hjelp med sine byrder. Du kan deretter snakke med dem om hvordan vår himmelske Fader kan gjøre våre byrder lettere når vi søker hans hjelp.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
mennesker blir døpt

The Waters of Mormon [Mormons vann], av Jorge Cocco

Skriv ut